وی افزود: من به عنوان یک فارسی و نه به عنوان یک فرماندار میپرسم که در جهت شناساندن بیشتر این مفاخر چه کرده ایم؟ فرماندار با بیان اینکه امروز نیاز جدی داریم که این مفاخر و شخصیت ها وارد متن زندگی مردم شوند خاطر نشان ساخت: مفاخر شیراز و استان فارس در گمنامی بسر میبرند. وی با بیان اینکه باید خدمات ارزشمند مفاخر شهر را فریاد زد تاکید کرد:کار فرهنگی زنده نگه داشتن الگوهای مجسم و چهره های بین المللی ماست . وی در ادامه از آغاز به کارستاد ساماندهی فرهنگی شیراز را خبر داد و اذعان نمود:همان طور که نارسایی و مفاسد اقتصادی را پیگیری می کنیم موارد فرهنگی را نیز در اولویت قرا داده ایم و با آغاز به کار این ستاد فرهنگی کارهای مهم و تاثیر گذاری را انجام خواهیم داد.
فرماندار شیراز با طرح این پرسش که اگر چنین بزرگان و مفاخری در استانی همچون اصفهان بود آیا اینگونه با آنها برخورد میشد، گفت: تندیس این مجاهدان راه آزادی ومبارزه با استبداد و استعمار کجاست؟
وی اضافه کرد: اگر این بزرگان در استان های دیگر بودند تاکنون دهها فیلم، سریال و بنای یادبود از آنها ساخته شده بود. فرماندار شیراز در این رهگذر و در آستانه سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی انجام کار بنیادین از سوی دستگاههای فرهنگی و اجرایی را خواستار شد و اظهار داشت: اگر برای نسل جدید و امروز الگوسازی نشود ارتباطش با گذشته قطع می شود و در مقابل تهاجم فرهنگی شکست خواهد خورد.
او همچنین تصریح کرد: شاید در حد برپایی یک همایش یا یک کنگره در جهت شناساندن بیشتر مفاخر ملی و مذهبی کار انجام گرفته باشد اما انتظار این بود که در سالهای اخیر اقدامات گسترده تری در این زمینه شکل گیرد. قاسمی با تاکید بر توجه جدی به بحث فرهنگ متذکر شد:با توجه به مطالعات انجام شده به زودی در بحث های فرهنگی هم ورود جدی می کنیم.وی گفت:باید با اصلاح پاره ای ازروند ها جهش چشمگیری را در بحث فرهنگی داشته باشیم.
فرماندار شیراز اضافه کرد:فارس در میان استان های ایران دارای جایگاهی منحصر به فرد و ویژه است. این خطه مهد تمدن کهن ایران بوده تا بدان حد که دیگران، اعم از اعراب یا اروپائیان ایران را با نام فارس میشناختند: « فرس» در عربی و «پرشیا» در انگلیسی گواه این مدعاست و نیز نام زبان ما ایرانیان که « فارسی«خوانده میشود. فارسیان نه تنها پیشگام تمدن ایران باستان بوده اند بلکه در دوران اسلامی نیز سهمی بزرگ در تمدن اسلامی ایفاء کردند. شخصیت هایی چون سلمان فارسی از بزرگان اصحاب پیامبر اکرم (ص) بودند و چهره هایی چون سیبویه مبدع صرف و نحو (گرامر( زبان عربی.
وی سهم فارسیان را در گسترش اسلامی بزرگ وارزشمند دانست و ادامه داد: این تجار فارسی و شیرازی بودند که اسلام را در قاره آفریقا و در شرق تا هند و چین و اندونزی گسترش دادند. وجود سنگ قبرهای منقوش به اشعار سعدی و حافظ در خاوردور گواه این مدعاست به یاد داشته باشیم که بنای « تاج محل»، که یکی از شاهکارهای معماری جهان است به دست یک معمار شیرازی (استاد عیسی خان شیرازی) احداث شد و کتیبه های آن را یک خطاط شیرازی (استاد امانت خان شیرازی) نگاشت. قاسمی اضافه کرد:
این وضع تا دوران قاجاریه ادامه داشت. میرزا محمد حسن شیرازی (میرزای اول) بانی نهضت تنباکو بود و میرزا نقی شیرازی (میرزای دوم) رهبر انقلاب 1920 عراق علیه استعمار تجاوزگر انگلیس. فارس از پیشتازان انقلاب مشروطه بود و سهم بزرگی در این نهضت ایفا نمود؛ سهمی که متأسفانه کمتر شناخته شده . بزرگانی چون آیت الله االعظمی حاج سیدعبدالحسین مجتهد لاری از آغازگران و مجاهدان بزرگ دوران مشروطه بودند. این عامل نامدار در سال 1336 قمری/1917 میلادی پرچم جهاد علیه اشتغالگران انگلیس را برافراشت و در خان خویش شیراز جنگی بزرگ میان عشایر مجاهد با قوای انگلیس در گرفت که به نوشته مورخین حدود سی هزار نفر مردم فارس درآن شرکت کردند و به شکست قوای انگلیس و عقب نشینی آن تا باغ عفیف آباد شیراز انجامید.
فرماندار شیراز اذعان نمود:مع الاسف، با روی کار آمدن حکومت پهلوی فارس دورانی غم انگیز را آغاز کرد. برکشیدن چهره های مأسون بخشی از سیاسیت انتقام گیری پهلوی از فارس است تا بدان جا که کشف حجاب را یکی از این چهره های ماسون، که وزیر فرهنگ رضا شاه بود، از شهر شیراز شروع کرد. وی گفت:ذکر مصیبت های فارس در دوران پهلوی مثنوی طولانی و ملال آوری خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به شخصیت امام قلی خان والی فارس گفت: امام قلی خان والی فارس از خوشنام ترین حکام فارس در چهار قرن شده است . امام قلی خان استعمار پرتغال را از ایران و سراسر خلیج فارس اخراج کرد و نقش و حرکت امامقلی خان بی نظیر بوده است . خوب نام این سردار که حاکم فارس بوده باید در فارس زنده بماند . سردار بزرگی که دستگاه حکومت او در شیراز کانون ادبا و هنرمندان و نقاشان و خوشنویسان و شاعران مشهوری چون حکیم لایق ، ملا یگانه ، ملایکتا ، ملا مفید و ملاترابی در دستگاه او بالیدند . وی آمد و مدرسه خان را تاسیس کرد و صدرالمتالهین ملاصدرا را از قم به شیراز آورد و تمامی ثروت خود را وقف کرد برای تامین زندگی اساتید و طلاب مدرسه خان که در دوران قاجاریه و پهلوی به غارت رفت و به علت بلاوارث بودن این سردار بزرگ و فرهنگ دولت و خوشنام این موقوفات را خوردند و امروزه از نظر پشتوانه مالی مدرسه خان وضع اسفناکی دارد . فرماندار شیراز سپس اظهار داشت:مجتهد فال اسیری رهبر جنبش تنباکو در شیراز بود . استان فارس در آن زمان مرغوبترین تنباکوی ایران را داشت و عمده ترین محصول تنباکو در این ناحیه کشت می شد. لذا این استان برای کمپانی رژی بسیار مهم بود . او یکی از روحانیون موثر جنبش ضد رژی ایران است . وی در ادامه افزود:
هنوز هم فریاد مجتهد لاری که می فرماید : "واجب است تبدیل سلطنت امویه قاجاریه به دولت حق اسلامیه" به گوش می رسد.مجتهد لاری با عقیده راسخ به اصل ولایت فقیه توانست حکومت اسلامی را برپا نماید. رئیس شورای تأمین شهرستان شیراز در بخش دیگری از سخنان خود به خطر گسترش فرقه ضاله اشاره کرد و خواستار اقدام مدبرانه و هوشمندانه علما، روحانیون و مسئولان شد.
قاسمی در ادامه با اشاره به خیانت افرادی مثل ذبیح الله قربان به فرهنگ این سرزمین گفت:در کنار بی توجهی به شخصیت های مبارز ملی و روحانی، افرادی مانند ذبیح الله قربان عضو لژ فراماسونری بزرگ شده اند .
فرماندار شیراز عنوان کرد: ذبیح الله قربان به عنوان یک بهایی عضو فعال شبکه فراماسونری و روتاری نظرات عناصر بیگانه و محافل استعماری مخصوصاً صهیونیست ها را در حوزه تعلیم و تربیت جوانان ایرانی اجرا می کرد و شدت وابستگی او به حدی بود که نام وی در لیست اعضای تمام انجمن ها و محافل وابسته همچون باشگاه لاینز و جمعیت تسلیح اخلاقی و بنیاد کارنگی و انجمن دوستداران آمریکا و نظایر آن دیده می شود.
وی اضافه کرد: ارتشبد حسین فردوست که کلیه فعالیت های اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی رژیم پهلوی را در دست داشت، ذبیح الله قربان را در شمار عناصر و عوامل سازمان جاسوسی M.I. 6 انگلستان می داند. فرماندار شیراز ادامه داد: ذبیح الله قربان در طول دوران مسئولیت خود بیشترین توجه را به فرق ضاله مبذول داشت به طوری که تعداد زیادی از این فرق نیز در دانشگاه نفوذ داده شدند.
وی گفت: چگونه است سال 87 مجوز ایجاد و راه اندازی بنیاد فرهنگی ذبیح الله قربان را داده اند چرا که ذبیح الله قربان از فعال ترین اعضای مؤسس لژهای ماسونی در شیراز بود و اکثر ماسون های استان فارس توسط او جذب و به تشکیلات ماسونی ملحق شده بودند. واقعا برخی چگونه این اجازه را به خود داده اند؟آیا از این اقدامات این نتیجه حاصل نمی شود که برخی مسئولان خواب بوده اند؟