به گزارش گرداب،
دارپا "DARPA" مخفف "Defense Advanced Research Projects Agency" به معنای
آژانس پروژههای تحقیقاتی دفاعی پیشرفته است که به صورت مستقیم زیر نظر
وزارت دفاع آمریکا و شخص وزیر، به فعالیت می پردازد.
یکی از پروژه
های در دست اقدام دارپا، استفاده از حشرات برای جاسوسی است. در این پروژه،
با استفاده از تکنولوژی نانو، ریزپردازندهها و دوربینهایی همراه با جی
پی اس، روی بدن حشرات قرار می گیرد و این حشرات میتوانند به صورت مستقیم
عکس و فیلم را به مرکز کنترل ارسالکنند.
انرژی بکار رفته در این حشرات برای عکس و فیلمبرداری، از تبدیل انرژی مکانیکی بال حشره به انرژی الکتریکی تأمین میشود.
پروژه های سایبری دارپااز دیگر بخش هایی که دارپا روی آن کار می کند، تحقیق و اقدامات عملیاتی در فضای سایبر و فناوری اطلاعات است.
1- پروژه شبکههای رواییخبرها
حاکی از آن است که آژانس پروژههای پیشرفته تحقیقاتی پنتاگون به دنبال
رسیدن به نهایت علم تبلیغات، فریب، شستشوی مغزی، نفوذ و تاثیرگذاری است.
سایت
وایرد (wired) دراین خصوص می نویسد: دارپا از دانشمندان خود میخواهد "با
مورد بررسی قرار دادن داستانهای خبری، آنها را ازنظر کمی به صورت دقیق و
قابل تکرار، تحلیلپذیر کنند". پنتاگون مدعی است، هدف از این کار، شناسایی
تروریستهایی است که تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتهاند تا پنتاگون بتواند
با پیام خود و به صورت نرم با این گونه افراد برخورد کند.
این
برنامه، "شبکههای روایی" (Narrative Networks) نام دارد. یکی از محققان
علم اعصاب فعال در این پروژه می گوید که پنتاگون امیدوار است بتواند با درک
نحوه شکلدهی ماجراها به ذهن مخاطبین، کسانی را که طعمه ایدههای خطرناک
(ضدآمریکایی) شدهاند، شناسایی کند. ارتش آمریکا مدعی است با این دانش
میتواند گروههایی را که در معرض جذب شدن به سمت تاکتیکهای تروریستها
قرار دارند، با پیام مقابلهای خود هدف قرار دهد.
2- پروژه رسانه های اجتماعیوبسایت
"وایرد مگزین" اعلام کرد که بازوی وزارت دفاع آمریکا دارپا در بخش فناوری،
از برنامه "رسانههای اجتماعی در ارتباطات استراتژیک" پرده برداشت. این
برنامه تلاشی است برای عملکرد بهتر آمریکا در شناسایی و هدایت کمپینهای
پروپاگاندا در رسانههای اجتماعی.
این برنامه باید به ارتش آمریکا
در درک بهتر آنچه در رسانههای اجتماعی اتفاق میافتد یاری رساند، به ویژه
در مناطقی که نیروهای آمریکایی مستقر هستند. همچنین، دارپا میخواهد با
استفاده از این برنامه به ارتش آمریکا کمک کند تا بتواند خود دست به بازی
پروپاگاندا در رسانههای اجتماعی بزند. در واقع در این پروژه، دارپا از
رسانههای اجتماعی به عنوان یک ابزار جنگی اطلاعاتی استفاده خواهد کرد.