دختری که باعث نجات پدر مشهورش شد

دختری که باعث نجات پدر مشهورش شد

به گزارش فرازنیوز، مجتبی محرمی ستاره دهه 60 پرسپولیس به گواه اکثر علاقمندان به فوتبال یکی از بهترین چپ‌پاهای تاریخ فوتبال ایران بود که با وجود همه شایستگی‌های فنی بالایی که داشت، به خاطر نداشتن مشاوران دلسوز و اشتباهاتی که البته خودش داشت، در طول دوران فوتبالش و حتی پس از آن گرفتار حاشیه‌هایی شد که او را به سمت حاشیه کشاند و بهترین سال های زندگی اش را تباه کرد.

 
با این حال او پس از چند سال گرفتار بودن در دام اعتیاد به خاطر دخترش تصمیم به ترک گرفت و حالا به زندگی عادی بازگشته است. او که یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ باشگاه پرسپولیس است، به گفته خودش دو ماه و پنج روز است که پاک شده و قصد دارد دوره مربیگری را پیگیری کند و دوباره به فوتبال برگردد.
 
محرمی که در دیدار برابر ستارگان میلان دقایقی برای پرسپولیس به میدان رفت، زمانی که قصد ورود به میدان را داشت به شدت مورد تشویق هواداران حاضر در ورزشگاه قرار گرفت. او که جمعه شب مهمان برنامه ورزش از نگاه دو بود به زوایای تازه‌ای از زندگی‌اش اشاره و تاکید کرد که به درخواست دخترش که چهار سال است او را ندیده به بیمارستان رفته و اعتیادش را کنار گذاشته اشت.
 
وی که دردل های زیادی از دوره حضورش در فوتبال داشت البته به اشتباهات خودش هم اعتراف کرد. آنجا که قدر محبوبیت و شهرت خود را ندانست و به سمتی رفت که خیلی از فوتبالیست ها بعد از دوران فوتبال به آن سمت گرایش پیدا می کنند و زندگی شان را به سیاهی می کشانند. با این حال او به جوانان توصیه کرد راهش نروند و وارد منطقه ممنوعه نشوند.
 
محرمی در مورد دوران فوتبالش و اشتباهاتی که داشت گفت: به هر حال جوان بودیم و اشتباهات زیادی داشتیم. هر وقت مشکلی ایجاد می شد علی آقا(پروین) می آمد و ریش گرو می گذاشت تا مشکل ما حل شود. چندین بار این اتفاق افتاد. نمی‌خواهم به خاطرات بد گذشته برگردم. خیلی از خاطراتی که برای مردم مانده را من فراموش کرده ام. مثلا به خاطراتی از دعوا و درگیری هایی که داشتم نمی خواهم برگردم.
 
وی که در یکی از دیدارهای استقلال و پرسپولیس با امیر قلعه نویی درگیری فیزیکی پیدا کرده بود در این مورد گفت: نمی خواهم در این مورد صحبت کنم. هر چه بوده گذشته. حالا من با قلعه نویی دوست هستم و حتی روز پنجشنبه در شیرخوارگاه آمنه با هم روبوسی کردم و دوست هستیم.
 
محرمی ادامه داد: متاسفانه مردم دو اتفاق بد را از من به یاد دارند که یکی مربوط به عابدزاده می شود و یکی هم همین درگیری با قلعه نویی. با این حال گفتم که دیگر نمی خواهم به گذشته برگردم. شاید اتفاقات تلخی بود که به خاطر اشتباهات من رقم خورد. الان می خواهم به آینده فکر کنم.
 
این بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران در مورد شرایط خانوادگی اش هم گفت: وقتی دخترم به همراه همسرم به انگلیس رفتند، دخترم یکسالش بود. بعد از 10 سال دوباره او را دیدم و الان که 14 سال دارد چند سال است او را ندیده ام. ولی به خاطر او حاضر شدم به بیمارستان بروم و ترک کنم. او از من خواست که این کار را بکنم و من هم به عشق دخترم این کار را کردم و الان دو ماه و پنج روز است که پاک هستم.
 
محرمی به جوانان هم توصیه هایی داشت و از آنها خواست به سمت اعتیاد و مسائل حاشیه‌ای نروند: من از خط قرمز نگذشتم، به منطقه ورود ممنوع رفتم. همین جا از همه می خواهم که از من عبرت بگیرند و مثل مجتبی به اسم گذر از خط قرمز به منطقه ورود ممنوع نروند.
 
بازیکن پیشین تیم فوتبال پرسپولیس از محمد رویانیان و سعید شیرینی به خاطر کمک هایی که به وی داشته اند تشکر کرد و گفت: تا به حال سه بار در بیمارستان بستری شدم و این در مدت باشگاه به من خیلی کمک کرد. از همه آنها تشکر می کنم. این بار خودم خواسته ام که حاشیه ها را کنار بگذارم و دوباره به زندگی برگردم.
 
مجتبی محرمی در مورد مسائل دیگری هم حرف زد. اینکه هنوز آپارتمانی از خودش ندارد و مجبور است ماهی یک میلیون تومان اجاره پرداخت کند. اینکه هیچ شغلی ندارد و اگر هشت میلیون داشته باشد می رود یک پراید می خرد و مسافر کشی می کند. محرمی که حالا به زندگی بازگشته نیازمند حمایت مسئولان است تا بتواند راه درستی که انتخاب کرده را ادامه دهد.

نامه نوه‌های مایلی‌کهن به علی دایی


به گزارش فرازنیوز، بعد از شکایت «علی دایی» از «محمدمایلی کهن»، دادگاه وی را به 4 ماه زندان محکوم کرد. بعد از این اتفاق نیز محمد مایلی کهن خود را به کلانتری ارگ معرفی کرد و راهی زندان اوین شد. زندانی شدن سرمربی پیشین تیم ملی واکنش های منفی زیادی میان مردم و اهالی ورزش به خصوص پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس داشت. در نهایت علی دایی یک روز بعد از زندانی شدن مایلی کهن شکایت خود را پس گرفت تا بعد از طی شدن مراحل قانونی محمد مایلی کهن از زندان آزاد شود.
 
اما جالب ترین واکنش به دستگیری و زندانی شدن محمد مایلی کهن نامه نوه هایش «علیرضا» و «پارسا» به علی دایی درباره زندانی شدن پدربزرگشان بود. در این نامه علیرضا و پارسا به پیشکسوت بودن محمد مایلی کهن و حق معلمی وی بر علی دایی اشاره کرده اند.
 
این نامه زمانی نوشته شده است که محمد مایلی کهن همچنان در زندان اوین حضور داشت. به گفته نزدیکان این مربی قرار است امشب وی ساعت 19 از زندان آزاد شود.

 

نامه نوه های مایلی کهن به علی دایی

نامه نوه های مایلی کهن به علی دایی

وزیر پیشنهادی احمدی نژاد همچنان رکورد دار کم ترین‌رای موافق در مجلس/دانش آشتیانی در رتبه دوم ایستاد


وزرای پیشنهادی احمدی نژاد به مجلس رکوددار کمترین رای در میان تمام دولت‌ها هستند.
به گزارش نامه نیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از کش‌وقوس‌های فروان، تصمیم گرفتند که به دومین  وزیر پیشنهادی روحانی برای وزارت علوم، پس از استیضاح فرجی دانا رای اعتماد ندهند تا مشخص شد که ستاره اقبال این وزارت خانه برای دولت روحانی مطابق نیفتاده است و رئیس جمهور ایران، در کنار مشکلات عدیده داخلی و خارجی با یک پدیده دیگر به نام وزارت علوم مواجه است.

نکته جالب توجه در جریان رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس به وزیر پیشنهادی علوم، تعداد آرای موافق دانش آشتیانی است. وزیر پیشنهادی روحانی تنها توانست 70 رای موافق نمایندگان مجلس را به خود اختصاص دهد.

دانش آشتیانی با این تعداد رای به جمع رکورددارانی پیوست که از مجلس کم ترین رای اعتماد را گرفته‌اند. بیش از وزیر پیشنهادی روحانی، سوسن کشاورز وزیر پیشنهادی احمدی نژاد برای وزارت آموزش و پرورش با 49 رای موافق، کمترین رای در میان تمام وزرای پیشنهادی به خود اختصاص داده است.

گفتنی است از میان وزرای پیشنهادی در تمام دولت‌ها تنها 7وزیر که 4 نفر آنها اختصاص به دولت احمدی نژاد دارند، نظر موافق کمتر از 100 نماینده را به خود اختصاص داده‌اند.

در جدول زیر می‌توانید رکوردداران کمترین رای میان وزرای پیشنهادی به مجلس را مشاهده کنید:

اسامی

دولت

وزارت خانه پیشنهادی

تعداد آرای موافق

سوسن کشاورز

دهم

وزارت آموزش و پرورش

49 رای

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی

یازدهم

وزارت علوم

70 رای

علی اکبر اشعری

نهم

وزارت آموزش و پرورش

73 رای

فاطمه آجرلو

دهم

وزارت رفاه و تامین اجتماعی

76 رای

محسن تسلطی

نهم

وزارت نفت

77 رای

محمود نیلی احمد آبادی

یازدهم

وزارت علوم

79 رای

حمید سجادی

دهم

وزارت ورزش و جوانان

87 رای

توهین "مطهری" این بار به خبرگان ملت


علی مطهری در خصوص روال کاری مجلس خبرگان گفت: فعلا روال کار این است که سالی دو بار دور هم جمع می‌شوند و ناهار و شامی می‌خورند و چند تهاجم به فتنه گران می‌کنند و چند تذکر فرهنگی به دولت یازدهم می‌دهند و تمام!
به گزارش مشرق، «روال کار مجلس خبرگان این است که سالی دو بار دور هم جمع می‌شوند و ناهار و شامی می‌خورند و چند تهاجم به فتنه گران می‌کنند و چند تذکر فرهنگی به دولت یازدهم می‌دهند و تمام».

این جملات تنها بخشی از اظهارات جدید علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است که در شماره ۱۲ هفته نامه خبری – تحلیلی صدا منتشر شده است.

وی که به پرسش‌های صدا درباره رقابت بر سر ریاست خبرگان رهبری پاسخ می‌داده است در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از موقعیت و وضعیت کنونی مجلس خبرگان پس از درگذشت مهدوی کنی چیست؟ گفته است: «به طور کلی مجلس خبرگان رهبری با رویه‌ای که از سال‌ها قبل در پیش گرفته است خاصیتی غیر از تعیین رهبر بعدی ندارد. وارد هر مساله‌ای می‌شود غیر از مسائلی که باید وارد شود. با توجه به اینکه ان شاءالله مقام معظم رهبری تا سال‌های طولانی در قید حیات خواهند بو، با روند فعلی این مجلس، تاثیرگذاری آن بر فضای اجتماعی و سیاسی کشور متصور نیست. مثلا مجلس خبرگان رهبری وظیفه دارد بر عملکرد مقام رهبری و بر دستگاه‌ها و نهاد‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه نهاد رهبری نظارت داشته باشد و رسیدگی کند امام ما هیچ اثری از این کار‌ها نمی‌بینیم. این در حالیست که خود رهبر انقلاب چند سال پیش فرمودند مجلس شورای اسلامی (چه رسد به مجلس خبرگان رهبری) می‌تواند حتی از دفتر من تحقیق و تفحص کند. فعلا روال کار مجلس خبرگان این است که سالی دو بار دور هم جمع می‌شوند و ناهار و شامی می‌خورند و چند تهاجم به فتنه گران می‌کنند و چند تذکر فرهنگی به دولت یازدهم می‌دهند و تمام؛ این در حالیست که به وضعیت فرهنگی دولت‌های نهم و دهم که در برخی حوزه‌ها بد‌تر بود توچه چندانی نداشتند و این نشانه آن است که گرایش سیاسی در کار آن‌ها دخالت دارد. به هر حال مجلس خبرگان باید به جایگاه اصلی خود برگردد».

این سخنان تامل برانگیز نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نسبت به فعالیت افرادی فاضل، شایسته، مجتهد، با تقوا و عالم است. شاید اشتباه افرادی چون مطهری این است که فکر می‌کنند مجلس خبرگان جایی است که یک جریان سیاسی بیاید و آنجا را ابزار قدرت یابی خودش کند.

این جریانات با اهداف خاص، شبهاتی را نسبت به وظایف و فعالیت‌های مجلس خبرگان رهبری مطرح می‌کنند؛ شبهاتی که بیش از هرچیز رنگ و بوی سیاسی داشته و درصدد است مجلس خبرگان را نیز به محلی برای رقابت‌های سیاسی مبدّل نماید و شاید همه این‌ها تنها به دلیل از دست دادن آیت الله مهدوی کنی در قامت ریاست خبرگان رهبری است.

تا آنجایی که حتی آیت الله علم الهدی از اعضای خبرگان رهبری در مصاحبه‌ای گفته بود: «مسئله خبرگان ارتباط مستقیمی با جریان اعتقاد دینی مردم و تکلیف شرعی مردم در عرصه مدیریت اجتماعی دارد. یعنی به هیچ وجه یک جریان سیاسی نمی‌تواند بیاید برای مردم رهبر تراش باشد. در این نظام جمهوری اسلامی، می‌توان رئیس جمهور درست کرد برای مردم، نماینده مجلس درست کرد برای مردم؛ اما رهبر تراشی به وسیله جریان‌های سیاسی ممکن نیست.

بنابراین بر خلاف سخنان علی مطهری آنچه از برآیند خبرگان رهبری می‌توان تحلیل کرد این است که مجلس خبرگان جای رقابت نیست بلکه رقابت در اینجا معکوس است چرا که اکثر اعضای خبرگان گریزان از ریاست و حتی جو تند سیاسی هستند و کسی نمی‌خواهد رئیس شود و تا بوده است اعضای خبرگان دنبال انجام تکلیف هستند.

پس از درگذشت آیت‌الله مشکینی در سال ۸۶، تغییر بزرگی در شاکله مجلس خبرگان رهبری ایجاد شد و فضای دوقطبی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس خبرگان شکل گرفت که یک سو آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود و سوی دیگر سه ضلعی، آیت‌الله یزدی، آیت‌الله جنتی و آیت‌الله مصباح یزدی.

هاشمی رفسنجانی به عنوان دومین فردی بود که نامش در جایگاه ریاست خبرگان رهبری ثبت شد اما آنچه که باعث تغییر فضای سیاسی خبرگان رهبری شد فتنه سال ۸۸ بود چرا که برخی از اعضای مجلس خبرگان اعتقاد داشتند، رئیس مجلس خبرگان باید فردی باشد که به دور از فعالیت‌های سیاسی و جناح بندی‌های موسوم باشد.

به هر حال بعد از گذشت سه سال از ریاست هاشمی رفسنجانی، مهدوی کنی به عنوان سومین رئیس بر کرسی ریاست صندلی مجلس خبرگان تکیه زد.

و اینک صندلی خالی که اکنون در غیاب آیت الله مهدوی کنی، آیت الله هاشمی شاهرودی عهده دار مسئولیت‌هایش است نیازمند فردی است که از هر لحاظ روحیاتی نزدیک به شخص مرحوم مهدوی کنی داشته باشد.

هرچند که رایزنی‌ها در قطب‌های مختلف درآنباره وجود دارد اما اصرار جناح منتسب به هاشمی رفسنجانی و افرادی همچون مطهری جهت ریاست هاشمی رفسنجانی بر خبرگان رهبری از آنجایی تامل برانگیز خواهد بود که با توجه به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پس چه طور در این جهت از سوی خبرگان رهبری به عنوان اصلح شناخته خواهند شد.

آمادگی و تلاش وی در این زمینه تا بدان جایی است که هاشمی رفسنجانی درباره کاندیدا شدن برای ریاست مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤالی در همین زمینه گفته‌اند درصورتی که بعضی افراد که آن‌ها را برای ریاست خبرگان صالح نمی‌دانم قصد کاندیدا شدن داشته باشند، آمادگی خود را برای کاندیداتوری ریاست این مجلس اعلام خواهم کرد.

اما نکته اینجاست که اصلح و صالح در نگاه رییس مجمع تشخیص چه کسی خواهد بود، تفاوت دارد.

درست مانند زمانی که آیت‌الله مهدوی کنی برای ریاست مجلس خبرگان نامزد شد هاشمی به احترام وی از نامزدی انصراف داد تا آنجایی که علی عسگری از روحانیون نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد شرایط حضور هاشمی برای ریاست مجلس خبرگان گفته است که: «در صورت ثبت نام کردن افرادی همچون آیت ا... هاشمی شاهرودی و آیت ا... واعظ طبسی برای ریاست مجلس خبرگان، آقای هاشمی ضرورتی برای ثبت نام در این انتخابات نمی‌بیند.»

البته که هاشمی شاهرودی و واعظ طبسی از روحانیون نزدیک به هاشمی رفسنجانی و مورد احترام تمام حریان‌های سیاسی در کشور هستند. هاشمی رفسنجانی در آخرین روز تکیه زدن بر صندلی مجلس خبرگان، اعلام کرد که در سال ۸۶ از واعظ طبسی برای این پست دعوت کرده‌اند که تولیت حرم امام رضا (ع)، این پیشنهاد را قبول نکرده است. هاشمی شاهرودی نیز از دیرباز جایگاه ویژه‌ای نزد هاشمی رفسنجانی داشته است.

و باید گفت هاشمی شبیه این ادبیات دوپهلو را در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم و یازدهم نیز به کار برد و با وجود حضور چهره‌های همسو با وی، سرانجام شخصا وارد گود شد و باید منتظر باشیم تا ببینیم در دقایق پایانی و نهایی تصمیم وی چه خواهد بود.

پیرامون این مهم حتی آیت‌الله حائری شیرازی نماینده استان فارس در مجلس خبرگان درباره موضوع جانشینی آیت‌الله مهدوی‌کنی می‌گوید: ریاست مجلس خبرگان رهبری، از نظر شرایط فعلی جامعه آبروی خبرگان محسوب می‌شود. اینجانشین باید کسی باشد که همانند آیت‌الله مهدوی‌کنی حامی و کمک حال رهبر بزرگوارمان باشد.

آیت‌الله حائری شیرازی در پاسخ به سؤالی مبنی بر واکنش برخی افراد نسبت به ریاست مجلس خبرگان گفت: نمایندگان خبرگان توجه دارند که فرق است بین کسانی که خواستار مهار کردن فتنه ۸۸ بودند و از پراکندگی‌ها جلوگیری کردند و کسانی که خواهان قدرت‌طلبی بودند لذا میان این دو تفاوت وجود دارد.

حال باید ببینیم افراطیون ورشکسته و حامی فتنه تا کجا به روند تخریب خود در جهت مخالف ادامه خواهند داد و برای کسب قدرت گزینه‌های خودی در منصب‌های مختلف، روند مذکور را ادامه می‌دهند تا بدان جایی که حتی با زیر سوال بردن وظایف نمایندگان مردم در خبرگان رهبری، فتنه ۸۸ را به دست فراموشی سپرده و هراس واکنش افراد نسبت به این مهم را داشته باشند.

شاید که ایجاد شانتاژهای رسانه‌ای و خطابه کردن چنین سخنانی به ظاهر فضا را برای گزینه‌های خودی باز کند اما حضور افرادی فاضل و عالم که همواره در راه پیروزی این انقلاب مجاهدت‌های فراوانی را انجام داده‌اند در بطن تصمیم سازی‌ها و انتخاب گزینه نهایی متفاوت خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

تسلیح کرانه باختری، کابوس تل آویو



صاحب نظران مسایل سیاسی خاورمیانه متفق القول‌اند که رژیم صهیونیستی با دمیدن آتش اختلافهای مذهبی و طایفه ای در منطقه، بر آن است تا توان و توجه مسلمانان را از آنچه در فلسطین اشتغالی می گذرد، منحرف سازد.

 در سالهای اخیر تا حد زیادی نیز این سیاست فریبکارانه مؤثر افتاد، اما محاسبات تل آویو در هفته های اخیر و با آغاز موج انتفاضه سوم، به هم ریخته است.  آنها با چنین گمانی حملات چند ماه پیش خود را به غزه آغاز کردند و هدف آن بود، در حالی که جهان سرگرم اخبار جام جهانی فوتبال و درگیری‌ها و جنایات داعش در سوریه و عراق است، آنها پرونده حماس را درهم بپیچند، اما تیر صهیونیستها به سنگ خورد. جنگ عملاً مغلوبه شد و تل آویو با وجود صرف هزینه های سنگین و پرداخت تاوانی تاریخی، هیچ دستاوردی جز سرافکندگی کسب نکرد و جبهه مقاومت جایگاهی به مراتب والاتر از پیش یافت. در همان درگیری ها، زمزمه لزوم تسلیح کرانه باختری بر سر زبانها افتاد، نکته ای که گفتن از آن صهیونیستها را وحشت زده می‌کرد. در ادامه جرقه های انتفاضه ای تازه با شیطنتهایی که در مسجدالاقصی صورت می گرفت، پدیدار شد. هر برخورد آهنین و شدید با معترضان به جای کاستن از میزان اعتراضها، دامنه آنها را وسیع‌تر کرد، چنانکه کار به عملیاتهای استشهادی نیز کشید. کاملاً آشکار است که تل آویو از درگرفتن انتفاضه ای سراسری بشدت هراسان است و نتانیاهو از تمام مجامع جهانی خواستار محکومیت عملیات اخیر شده است. مهمترین نشانه وحشت صهیونیستها، تلاش برای به کارگیری شهرک نشینان داوطلب و مسلح کردن آنان در برابر فلسطینیان است که جز سنگ، سلاحی ندارند. این فرصتی طلایی برای محمودعباس و تشکیلات خودگران است تا بر فشار خود به رژیم صهیونیستی افزوده و آنها را وادار به عقب نشینی در مذاکرات کنند. اما برخلاف رویه مورد انتظار، محمودعباس، عملیات فلسطینیان را محکوم کرده و این حرکت او بشدت باعث عصبانیت ساکنان کرانه باختری شده است. اما جالب آن است که با وجود این خوش رقصی، نتانیاهو مدعی شده است که تنها محکومیت این اعترضها از سوی محمود عباس کافی نیست. صهیونیستها در حرکتی که نشان از استیصال آنها دارد، ایران و گروه‌های مورد حمایت تهران را عامل این اتفاقها دانستند. اما روشن است که تحولات در منطقه در حال شتاب گرفتن است و اگر این روند به تسلیح کرانه باختری منجر شود، کابوس صهیونیستها به حقیقت بدل خواهد شد.

تکذیب خبر دیدار دادستان کل با مفسد فی الارض


روابط عمومی دادستانی کل کشور درباره خبر اخیر برخی رسانه ها مبنی بر دیدار دادستان کل با یکی از متهمان افساد فی الارض توضیح داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از ایسنا، در توضیح روابط عمومی دادستانی کل کشور آمده است: در روزهای اخیر خبری با موضوع ملاقات دادستان محترم کل کشور با یکی ازمتهمان افساد فی الارض از سوی برخی  رسانه های  خبری به ویژه سایت‌های معاند ومخالف نظام جمهوری اسلامی منتشر و پخش شده  که این خبر کذب محض و غیر واقعی است .

روابط عمومی دادستانی کل کشور ضمن توصیه به خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر خبری مبنی بر حصول اطمینان از منابع اخبار منتشره خود،‌ اعلام می‌کند، اخبار متقن و مرتبط با این مرجع در پایگاه اطلاع‌ رسانی دادستانی کل کشور منتشر می‌شود.

چالش‌های پیش روی آمریکا در منطقه


در حال حاضر بزرگترین تهدید امنیتی علیه ما، داعش نیست، بلکه شاخه ای از القاعده است که ما فکر می کردیم نابود شده است و آن القاعده شبه جزیره عربستان است.

حتی اگرمذاکره کنندگان آمریکایی و ایرانی بتوانند مذاکرات را برای رسیدن به توافق جامع تا 24 نوامبر، مدیریت کنند، آمریکا با واقعیت های ناخوشایندی در خاورمیانه روبه رواست. ما در یک برمودا از نوع خاورمیانه ای گرفتار شده ایم که نتایج آشفته بیشتر از راه حل های شسته و رفته خودنمایی می کنند. منطقه ای که ابهام و عدم اطمینان از آینده ی دولت ها بیش از ثبات آنها موضوعیت دارد.

 ما به این مسئله عادت کرده ایم و البته بخشی از مشکل، ما هستیم. ما در هزاران مایل دورتر از منطقه نشسته ایم در حالی که از شمال و جنوب توسط همسایگانی غیروحشی و از شرق و غرب هم توسط دریا (آن گونه که یک مورخ به صورت فوق العاده ای گفته، این دارایی مایع ما است) محافظت می شویم. درحالی که این جدا بودن از جهان به ما مزیتی شگرف داده، اما موجب شده است تا دیدی بسیار کج نسبت به جهان داشته باشیم.

شاید ما توانسته باشیم خودمان را از نیروهای تاریک تاریخ و جغرافیا آزاد کرده باشیم، اما بقیه جهان نتوانسته اند. می توانید این موضوع را از روس ها، چینی ها، ایرانی ها، مصری ها و بسیاری دیگر بپرسید. برای شروع باید به این موضوع اشاره کنیم که این دید کج موجب ساده لوحی ما شده است تا نتوانیم ذهنیت قدرت های کوچک را که در لبه ی چاقو زندگی می کنند، درک کنیم. این مسئله خودبینی ما را نشان می دهد چون ما واقعاً نیازی به شنیدن نداریم. خطای ما به دلیل ابعاد، قدرت و وضعیت حفظ شده ماست که آرمان گرایی ما و این که چرا فکر می کنیم می توانیم و باید راه حلی پیدا کنیم را توضیح می دهد.

در نهایت، مکان زندگی، موجب ایجاد عمل گرایی ما شده است و این به این معنا است که ما می توانیم به مشکلات براساس هالیوود، پایان خوش و دیدی قهرمانانه به جهان، پاسخ دهیم. من مطمئنم که شما جمله ی «ماموریت انجام شد» رئیس جمهور قبلی و کمپین صدور دموکراسی به عراق و افغانستان وی را به یاد دارید. با این حال 11 سال بعد ما به سمت جنگ سوم عراق می رویم. حتی رئیس جمهور کنونی ما با تسلیم در برابر سقوط حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر در خلال بهار عربی معتقد است که ایالات متحده در سمت درست تاریخ قرار گرفت. اما امروز مسلماً مصر آزادی و رفاه کمتری در مقایسه با زمان مبارک دارد. البته جمله ی باراک اوباما درباره ی «در نهایت داعش را شکست می دهیم» را فراموش نکنید.

اجازه بدهید واقع بین باشیم. حتی با وجود این که ما اسامه بن لادن را کشتیم و هسته ی مرکزی القاعده را نابود کردیم، در حال حاضر بزرگترین تهدید امنیتی علیه ما، داعش نیست، بلکه شاخه ای از القاعده است که ما فکر می کردیم نابود شده است و آن القاعده شبه جزیره عربستان است. این گروه برآمده از محیط سمی کنونی خاورمیانه است، برای نابودی دائمی آنها ما نیاز به رفع مشکل کل منطقه داریم که قادر به انجام آن نیستیم.

در حال حاضر ما با یک حقیقت ناخوشایند روبه رو هستیم. خاورمیانه منطقه ای شکسته شده، عصبانی و ناکارآمد است که به جز استثناهایی همانند تونس و شاید کردستان و چند کشور پادشاهی عربی، جهان عرب در حال ذوب شدن است. مشکلات سیاسی حل نشده ی زیادی در این مطقه وجود دارد. صلح اسرائیلی ها و فلسطینی ها؟ برای این کار نیاز به رهبرانی داریم که واقعاً به دنبال پر کردن شکاف ها باشند، اما در حال حاضر چنین افرادی وجود ندارند.

درباره عراق چطور؟ کشوری که در آینده هم همچنان وضعیتی نامطمئن از لحاظ فساد و فرقه گرایی دارد و منطقه گرایی هم همچنان تهدیدی برای فروپاشی آن است. سوریه؟ در حال حاضر شاهد چهار درگیری مختلف در این کشور هستیم: داعش و آمریکا، بشار اسد و مخالفین سنی و جهادی ها و جهادی ها و شاید در آینده ی نزدیک آمریکا و اسد. این که در نتیجه ی این درگیری ها شاهد به وجود آمدن چه نوع کشوری باشیم، معلوم نیست.

واقعیت این است که در زمینه ی موضوع هسته ای میان ایران و آمریکا بیش از هر کدام از دیگر مسائل پیشرفت حاصل شده است. با وجود این که توافق امری شدنی است، اما سیاست، عدم اعتماد و درگیری در بسیاری از مسائل منطقه ای تضمینی برای مشکلات همیشگی ایران و آمریکا است.

نقشه شوم آمریکا و عربستان برای روسیه و ایران


یک رسانه روسی طی تحلیلی نوشت: آمریکا در توافق هسته‌ای با ایران قصد دارد به حداکثر اهداف خود برسد و در مرحله بعد نیز حکومتی غربی را جایگزین نظام انقلابی فعلی این کشور کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، وبگاه تحلیلی نیوایسترن، طی گزارشی تحلیلی در زمینه، دسیسه‌های واشنگتن و ریاض علیه ایران و روسیه نوشت:آمریکا خواهان مقهور کردن مسکو  و متوقف کردن سیاست‌های مستقل این کشور است و رویکرد بعدی آمریکا جایگزین کردن نظام انقلابی فعلی در روسیه با نمونه‌ای غربی است.

این رسانه روسی در ادامه با اشاره به اهداف آمریکا در قبال ایران نوشت: باید گفت که اهداف آمریکا در قبال ایران نیز آشکار است و واشنگتن قصد دارد با کاستن از حمایت ایران از حکومت دمشق فردی دیگر را جایگزین بشار اسد، رییس جمهور فعلی سوریه کند و در توافق هسته‌ای با ایران نیز به حداکثر اهداف خود برسد و در مرحله بعد نیز حکومتی غربی را جایگزین حکومت انقلابی فعلی این کشور کند.

به‌نوشته این رسانه، در این بین اهداف عربستان سعودی ضربه به اقتصاد ایران می‌بادشد. این کشور رقیب اصلی ایران در منطقه است و تلاش می‌کند ایران را در عراق، سوریه به بیراهه کشانده و مانع از تحقق نفوذ شیعه در منطقه شود و در این مسیر با فشار جهت عدم تحقق توافق هسته‌ای، تهران را تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دهد.

این رسانه روسی در بخش دیگر تحلیل خود نوشت: نتایج دسیسه آمریکا و عربستان سعودی  در ضدیت با روسیه و ایران آشکار است و این 2 کشور تهدید‌های جدی علیه امنیت ملی روسیه و ایران هستند.

نیو‌ ایسترن در خاتمه گزارش خود با اشاره به جنگ نفتی ریاض و واشنگتن علیه ایران و روسیه نوشت: تهران و مسکو بهتر است که واکنش به تهاجم نفتی آمریکا و عربستان سعودی را آغاز کنند. عربستان سعودی کشوری ضعیف است و به شدت از سوی داعش تحت خطر می‌باشد و نبردهای مسلحانه‌ای در مرزهای این کشور به وقوع می‌پیوندد اما لازم است که ایران و روسیه با تشکیل نیروهای مشترک و  همکاری با کشوری چون ونزوئلا از دیگر کشورهای تولید کننده نفت در برابر  اقدام ریاض  و واشنگتن محافظت کنند. در این بین با اقدام‌های ریاض، تهران و مسکو این حق را دارند تا با ضربه زدن به عربستان سعودی مانع از اجرای سناریوی آمریکا در منطقه شوند.

پیشنهاد لایحه بودجه ۹۴ به زودی تقدیم دولت می‌شود


معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور از ارائه پیشنهاد لایحه بودجه ۹۴ به دولت در روزهای آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی ونظارت راهبردی رئیس‌جمهور در هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید اقدامات و راهبردهای ترسیم شده در دو حوزه برنامه و بودجه و نظام اداری و استخدامی کشور را تشریح کرد.

وی با اشاره به اصل 126 قانون اساسی مبنی بر اینکه مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور مستقیماً بر عهده رئیس‌‌جمهور قرار دارد، اظهار داشت: اجرای این دو گروه از مسئولیت بر عهده معاونت برنامه‌ریزی و معاونت توسعه و سرمایه انسانی تقسیم شده که با دستور رئیس‌‌جمهور احیاء و فعالیت مجدد سازمان برنامه و بودجه در شورای عالی اداری تصویب شد.

معاون برنامه‌ریزی ونظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه در 14 ماه گذشته و در چارچوب اهداف دولت تدبیر و امید در حوزه بودجه‌ریزی سه اقدام مهم انجام شده است، گفت: در شهریور ماه سال گذشته در کمتر از یک ماه از شروع به کار دولت، لایحه اصلاحیه بودجه سال 92 با هدف واقعی کردن منابع و جلوگیری از تشدید تورم به مجلس ارسال شد و با این اقدام موفق شدیم سال گذشته 23 هزار میلیارد تومان در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری کنیم.

نوبخت اضافه کرد: در گام دوم بودجه‌ریزی در شش ماهه دوم سال گذشته بودجه سال 93 را تهیه کرده و بعد از سال‌ها در مدت و زمان قانونی آن را به مجلس تقدیم کردیم که تمرکز اصلی در این بودجه اتمام طرح‌های ناتمام با پیشرفت فیزیکی 70 درصد به بالا بود.

وی خاطر نشان کرد: دولت در بودجه‌نویسی دو هدف خروج از رکود و تقلیل نرخ تورم را مورد توجه داشت.

معاون برنامه‌ریزی ونظارت راهبردی رئیس‌جمهور گام سوم در حوزه بودجه‌ریزی را تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال 94 دانست و گفت: این بودجه تقریباً نهایی شده و در روزهای آینده به هیئت دولت تقدیم خواهد شد تا به کلیات آن رسیدگی شود.

نوبخت افزود: در این بودجه تلاش شده تبصره‌های تکراری که هر سال در قانون بودجه تکرار می‌شد، تضمین شود و این بودجه نیز مانند سال نخست در زمان مقرر و قانونی به مجلس تقدیم خواهد شد.

وی گفت: بودجه سال آینده به روش عملیاتی یا مبتنی به عملکرد تعیین شده و ساماندهی طرح‌های عمرانی در آن مورد توجه خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی ونظارت راهبردی رئیس‌جمهور توجه به طرح‌های بالای 80 درصد رشد فیزیکی کمک به توازن منطقه‌ای و محوری بودن طرح‌های عمرانی از جمله ویژگی‌های بودجه سال آینده است.

نوبخت با اشاره به اهم اقدامات انجام شده در بودجه سال 94 گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم که به نوعی نوآوری محسوب می‌شود، این است که قبل از ابلاغ بخشنامه همه دستورالعمل‌های لازم به دستگاه‌های اجرایی ارسال شده و بیش از 2 هزار نفر ساعت دوره آموزشی در این راستا از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی برگزار شده است.

وی خاطر نشان کرد: در بودجه امسال اگر چه منابع پیش‌بینی شده به طور صددرصد تحقق نیافته اما با صرفه‌جویی در اعتبارات جاری صد درصد اعتبارات عمرانی استانی در نیمه اول سال جاری تخصیص یافته است و تخصیص کامل اعتبارات 246 طرح با پیشرفت فیزیکی 80 درصد به بالا تا آخر امسال و نیز تخصیص اعتبار پروژه‌ها و طرح‌هایی که رئیس‌جمهور در سفرهای استانی وعده تحقق آنها را به مردم داده‌اند.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به ویژگی‌های برنامه ششم توسعه، گفت: برنامه ششم برنامه‌ای با استراتژی رشد تولید رقابتی مبتنی بر دانش و در چارچوب اقتصاد مقاومتی و توجه به فرهنگ ایرانی – اسلامی است.

نوبخت گفت: مقام معظم رهبری از سال 85 چندین بار الگوی ایرانی اسلامی را مطالبه کرده‌اند که مورد توجه ویژه در تدوین برنامه ششم خواهد بود.

وی در ادامه اقدامات انجام شده در بخش نظام اداری و برنامه‌ریزی منابع انسانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: تبیین ساختار و مؤلفه‌های مؤثر در نظام مدیریت کشور طراحی راهبردهای اصلی اصلاح نظام اداری کشور، آسیب‌شناسی وضع موجود و تعیین چالش‌های اصلی و تعیین نقشه راه اصلاحات اداری و تصویب آن در شورای عالی اداری از اهم اقدامات انجام شده در این بخش است.

سخنگوی دولت با اشاره به چالش‌های موجود در نظام اداری کشور، تصریح کرد: ابهام در نقش هر یک از فعالان توسعه، گسترش غیرمتعارف حجم دولت، تمرکز بیش از حد امور در ستاد دستگاه‌ها، غیرعلمی و ضابطه‌مند نبودن نحوه سازماندهی دستگاه‌ها، نامتناسب بودن ترکیب نیروی انسانی، استخدام حدود نیم میلیون نفر از کارکنان شرکت‌های بخش خصوصی بدون رعایت ضوابط قانونی لازم از مهم‌ترین چالش‌های نظام اداری کشور است.

نوبخت راهبردهای اصلاح نظام اداری را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: امروز به دنبال چابک‌سازی دولت، رقابتی کردن فعالیت‌های دولت و ارتقاء سرمایه انسانی هستیم و در این راستا برنامه‌های اصلاح نظام اداری را در چارچوب مهندسی نقش و ساختار دولت، مدیریت و سرمایه انسانی، توسعه فرهنگ سازمانی، توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری پیگیری خواهیم کرد.

جلسه رای اعتماد به فرهادی/ متن کامل برنامه ها


مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که جلسه رای اعتماد محمد فرهادی، گزینه دولت برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه ۱۱ آذرماه برگزار خواهد شد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مهرداد بذرپاش عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بررسی برنامه ها و صلاحیت محمد فرهادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه 11 آذرماه برگزار می‌شود.

پس از ناکامی فخرالدین احمدی در کسب رای اعتماد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین روحانی، امروز چهارشنبه محمد فرهادی را به عنوان گزینه جدید وزارت علوم معرفی کرد.

 

محمد فرهادی متولد  ۱۳۲۸ در شاهرود است . وی متخصص گوش و حلق و بینی از دانشگاه مشهد است و در حال حاضر رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است. یکی از جنجالی ترین اخبار درباره وی، کشف داروی ضد ایدز "آیمود" بود که فرهادی بعدها افتخار این دارو را متعلق به دولت خاتمی دانست و تاکید کرد این دارو در زمان وی ساخته شده است.

محمد فرهادی سابقه وزارت فرهنگ و آموزش عالی و وزارت بهداشت را در دوره های قبلی دولت دارد.

 سایت دولت رئیس نیز امروز (چهارشنبه) متن کامل برنامه های فرهادی را به شرح زیر اعلام کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیش گفتار:

در تهیه و تنظیم این گزارش مستندات زیر مورد توجه و استفاده قرار گرفته است:

1- بیانات و رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه توسعه علم و فناوری

2- سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

3- سیاست های کلی علم و فناوری

4- اسناد بالادستی موجود در زمینه علم، تحقیقات و فناوری:

- سند چشم انداز 1404 ایران، مجمع تشخیص مصلحت نظام، 1384

- سیاست های کلی نظام برای رشد و توسعه علمی و تحقیقاتی کشور، مجمع تشخیص مصلحت نظام 15 اسفند 1383

- سند نقشه جامع علمی کشور، شورای عالی انقلاب فرهنگی 24 اردیبهشت 1390

- سند دانشگاه اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی 25 تیر 1392

5- قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی شامل:

- قانون تشکیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری مصوب 1383

- قانون برنامه چهارم توسعه فصل چهارم (توسعه مبتنی بر دانایی) 1384-1388

- قانون برنامه پنجم توسعه فصل دوم (علم و فناوری) 1390-1394

مقدمه برنامه به شرح زیر است:

1- نقش راهبردی توسعه علوم، تحقیقات و فناوری در توسعه پایدار و حفظ و ارتقای موقعیت علمی و اقتدار کشور در منطقه و در سطح بین المللی امروزه شناخته شده است و مهمترین عامل در تحقیق اهداف سند چشم انداز 1404 ایران اسلامی محسوب می شود. دستاوردهای این بخش در رشد و شکوفایی علمی، گسترش مرزهای دانش و خط شکنی و نفوذ به حوزه های انحصاری فناوری های پیشرفته، همواره در سالهای اخیر مورد مباهات مسئولان عالی رتبه کشور و عنایت خاص مقام معظم رهبری بوده است. در این میان نظام آموزش عالی به دلیل سروکار داشتن با تربیت دانشمندان، متفکران و مدیران آینده و شکل دادن به سرمایه انسانی کشور، در رشد و تعالی علمی و فرهنگی همه جانبه و احیای هویت تمدنی ایران اسلامی، نقش پیشران و موتور محرکه را به عهده دارد.

2- با توجه به نکات یادشده، نقش کانونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راهبری نظام آموزش عالی و تحقیقات برجسته می شود و حساسیت های موجود نسبت به آن قابل درک است. سیاست ها و برنامه های وزارت نیز به همین دلیل اهمیت می یابد. بر این اساس برنامه حاضر با هدف ارائه دیدگاه ها و اقدامات این جانب در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس محترم شورای اسلامی با رویکردی آینده نگر و روبه جلو تهیه شده است، با این تأکید که بر سرعت توسعه علمی کشور بیفزاید.

3- علاوه بر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی این بخش از 6 سند بالادستی غنی و بسیار ارزشمند (سند چشم انداز، سیاست های کلی نظام، نقشه جامع علمی کشور، دانشگاه اسلامی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی علم و فناوری) برخوردار است که در واقع راهنمای کلی برنامه های وزارت علوم برای دولت فعلی و دولت های بعدی است.

4- چالش های بزرگ استفاده از این اسناد بالادستی و تهیه برنامه های وزارت، حجم زیاد و تنوع راهبردها و اقدام های درنظر گرفته شده برای پیاده سازی و تحقق آنها است. توضیح اینکه در قانون برنامه پنجم و دیگر اسناد بالادستی مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی در مجموع بالغ بر 200 راهبرد و 700 اقدام پیش بینی شده است که بالطبع هم پوشانی بین آنها دور از انتظار نمی تواند باشد. بنابراین تدوین و اجرای برنامه بر مبنای این اسناد، مستلزم اولویت بندی، راهبردها و اقدامات مذکور از طریق یک فرایند علمی است که تلاش خواهد شد در این 3 سال باقی مانده از دوره وزارت سازماندهی و اجرا شود.

بخش اول- به گزارش تسنیم چشم انداز موفقیت، رویکردها و اصول حاکم بر برنامه ها به شرح زیر است:

1- چشم انداز موفقیت وزارت در پایان دوره دولت یازدهم

هدف کلی برنامه یا به بیان دیگر چشم انداز موفقیت برنامه پیشنهادی در پایان دوره دولت یازدهم را می توان در 3 بخش خلاصه کرد:

1-1 ارتقای چشمگیر شاخص های رشد علمی و توسعه فناوری کشور برای نزدیک شدن به هدف سند چشم انداز 1404:

دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تأکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم

سند نقشه جامع علمی کشور

دستیابی به جایگاه اول علم و فناوری در جهان اسلام و احراز جایگاه برجسته علمی و الهام بخش در جهان

سیاست های کلی علم و فناوری

جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری در جهان

1-2 دستیابی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی به سطحی از توانمندی که بتوانند:

- کیفیت و عملکردی در تراز منطقه ای و جهانی (500 دانشگاه برتر دنیا) داشته باشند.

- از استقلال عملیاتی و پویایی لازم (با حداقل تأثیرپذیری از تحولات سیاسی و منابع دولتی) برخوردار باشند.

- به التزام اجتماعی خود در توسعه سرمایه انسانی دانشمند و فرهیخته، اعتلای دانش و فرهنگ جامعه، تولید علم و ایفای نقش مؤثر در فرایند تبدیل علم به فناوری های نوین و تجاری سازی آنها در خدمت اقتصاد مبتنی بر دانش عمل کنند.

1-3 برقراری و نهادینه شدن یک فرایند علمی و منسجم سیاست گذاری علوم، تحقیقات و فناوری در سطح ملی، در چارچوب «تقسیم کار ملی در نظام علم و فناوری»

2- رویکردها و اصول حاکم در برنامه ها

تنظیم و اجرای این برنامه ها بر رویکردها واصول زیر مبتنی است:

1-2 اولویت بندی راهبردها و اقدام های مندرج در اسناد بالادستی عتف (سند چشم انداز 1404، سیاست های کلی نظام در بخش علم و تحقیقات، نقش جامع علمی کشور، دانشگاه اسلامی، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی علم و فناوری) و تلاش برای پیاده سازی راهبردهای اولویت دار در 3 سال باقی مانده از دولت یازدهم.

2-2 حفظ استقلال عملیاتی دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی همراه با پاسخگویی و التزام اجتماعی

2-3 کاهش نقش تصدی گری وزارت و کوچک سازی آن

2-4 حفظ کیفیت آموزش عالی و اعتبار علمی رشته ها و مدارک

2-5 توسعه و رشد علم در دانشگاه ها در یک فضای آزاداندیشی و نشاط علمی

2-6 تعامل فعال و اثربخش علمی و فرهنگی با محیط منطقه ای و بین المللی

2-7 اولویت اصلاح فرایند ها و رفتارهای مدیریتی به جای تغییرات گسترده مدیران

2-8 تعلیم و تربیت مبتنی بر ایمان، برخورداری از مکارم اخلاقی و عاملیت به احکام اسلامی

2-9 حفظ موازین اسلامی و ارزش های فرهنگی و اجتماعی در استفاده از علم و فناوری

2-10 تحول در برنامه های درسی دانشگاهی با رویکرد تربیت نیروهای کارآفرین

بخش دوم- محورهای اصلی برنامه طی سال های 1393 -1396

برنامه های اصلی وزارت در دوره دولت 3ساله به شرح زیر است:

ارتقای کیفیت آموزش عالی و اعتبار علمی رشته ها و مدارک دانشگاهی

1-1 بازنگری و اصلاح فرایند گسترش کمی آموزش عالی و ضابطه مند کردن توسعه رشته ها و مؤسسات آموزش عالی براساس استانداردهای کیفی متداول در آموزش عالی

1-2 بازنگری در ضوابط و استانداردهای توسعه رشته ها و مؤسسات آموزش عالی در چارچوب طرح آمایش آموزش عالی

1-3 حمایت از دانشگاه های پیشتاز بر گسترش مرزهای دانش و فناوری و کسب مرجعیت علمی در منطقه و جهان و تبدیل شدن به الگوی کیفی برای مؤسسات آموزش عالی نوپا با هدف ارتقای جایگاه جهانی کشور در علم و فناوری و تبدیل ایران به قطب علمی و فناوری جهان اسلام

1-4 حمایت مؤثر از حفظ و ارتقای کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها با توجه به توسعه کمی آنها

1-5 افزایش قانونمند و برنامه ریزی شده نقش و مشارکت بخش غیردولتی در حوزه علم و فناوری

1-6 تشویق و حمایت از فرآیند خودارزیابی علمی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی

1-7 تشویق و حمایت از انجمن های علمی در ارزیابی مستقل کیفیت و اعتباربخشی آموزش عالی

1-8 حمایت از ارتقای کیفیت و اعتبار بین المللی مجلات علمی کشور, و ارتقای جایگاه مرکز ISC و تبدیل ایران به مرکز ثبت مقالات علمی و جذب نتایج پژوهش های محققان، نخبگان علمی و نوآوران سایر کشورها به ویژه جهان اسلام

1-9 بررسی و ریشه یابی عوامل منجر به رواج فرهنگ مدرک گرایی در جامعه و اتخاذ سیاست های مناسب برای تعدیل آن با هدف ارتقای کیفیت آموزش عالی و هدف جلوگیری از شیوع تقلب علمی

2- حمایت از فرآیند تبدیل علم به فناوری های مفید مورد نیاز و تجاری سازی آنها در خدمت اقتصاد دانش بنیان امروز

2-1 تلاش برای پیاده سازی راهبرد «جهت دادن چرخه علم و فناوری و نوآوری به ایفای نقش مؤثر در اقتصاد» و تحقق هدف کلان «افزایش سهم تولید محصولات و خدمت مبتنی بر دانش فناوری داخلی به بیش از 50 درصد تولید ناخالص داخلی کشور» از طریق گسترش همکاری و تعامل فعال سازنده و الهام بخش در حوزه علم و فناوری با سایر کشورها و مراکز علمی و فنی معتبر منطقه ای و جهانی به ویژه جهان اسلام همراه با تحکیم استقلال کشور

2-2 تسهیل و حمایت از توسعه شرکت های دانش بنیان به ویژه شرکت های دانش بنیان دانشگاهی با مشارکت هیئت علمی و بخش خصوصی

2-3 تسهیل مراحل راه اندازی و فعالیت های شرکت های دانش بنیان اعم از اخذ پروانه و مجوز، امور واردات و صادرات، بیمه و رفع موانع استقرار آنها در شهرها

2-4 افزایش اثربخشی پارک های علم و فناوری کشور به نحوی که استقرار و سرمایه گذاری شرکت های دانش بنیان در آنها جاذبه حداکثری داشته باشد.

2-5 توسعه پژوهش گاه ها و مراکز تحقیقاتی کاربردی در شهرستان ها متناسب با نیازهای واقعی آنهاست.

2-6 ارتقای نقش دانشگاه ها در چرخه تولید و تبدیل علم و فناوری از ایده تا بازار از جمله:

- گسترش مراکز رشد فناوری در دانشگاه ها به نحوی که در هر دانشگاه بزرگ و متوسط یک مرکز رشد و کارآفرینی وجود داشته باشد.

- آشنا کردن استادان دانشگاه ها با روش های کاربردی کردن و تجاری سازی نتایج علمی و پژوهشی

- افزودن درس های مرتبط با تجاری سازی علم و فناوری و کارآفرینی به درس های اختیاری رشته های دانشگاهی

3- حرکت به سوی الگوی اسلامی ــ ایرانی دانشگاه و توسعه پایدار علم و فناوری

برنامه های وزارت برای حرکت در جهت تحقق نقش و رسالت های مختلفی که در سند دانشگاه اسلامی برای آموزش عالی کشور ترسیم شده است به شرح زیر است:

3-1 اولویت بندی راهبردها و اقدام های پیش بینی شده در سند دانشگاه اسلامی برای اجرا از طریق یک فرآیند علمی و رایزنی با صاحب نظران دانشگاهی و حوزوی

2-3 مشارکت دادن دانشگاه در تعریف و اصول و معیارهای الگوی اسلامی ــ ایرانی دانشگاه شامل: احیای تاریخ علمی و فرهنگ مسلمانان و ایران و الگوسازی از مفاخر و چهره های موفق عرصه علم و فناوری و تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی ــ ایرانی با رویکرد تمدن سازی نوین اسلامی و همچنین اصول و مبانی تعریف شده در فصل های 3-1 سند دانشگاه اسلامی

3-3 برقراری ارتباط مستمر بین صاحب نظران حوزه و دانشگاه برای پژوهش و تعریف روزآمد اصول و معیارهای الگوی اسلامی ــ ایرانی دانشگاه و اتخاذ رویکرد مناسب نسبت به علوم انسانی در یک فرآیند مشارکت

4-3 تلاش جدی برای عملیاتی کردن رهنمودهای مقام معظم رهبری و اصول ارزشی مندرج در نقشه جامع علمی کشور و سند دانشگاه اسلامی در برقراری فضای آزاداندیشی و خردورزی در دانشگاه ها از طریق بازنگری در قوانین و مقررات موجود و یا تدوین مقررات جدید:

- آزاداندیشی و تبادل آرا و تضارب افکار

- تعمیق خردورزی و عقلانیت و تقویت روحیه آزاداندیشی و خلاقیت در دانشگاه ها

- تقویت منطق خردورزی و روحیه آزاداندیشی و بازنگری در فضای عمومی و علمی دانشگاهی

- تأمین زیرساخت های حقوقی لازم جهت توسعه آزاداندیشی و بازنگری در قوانین موجود با هدف حمایت از روحیه خردگرایی و آزاداندیشی و پرسشگری

- تشکیل کرسی های نظریه پردازی و تقویت فرهنگ کسب و کار دانش بنیان و تبادل آرا و تضارب افکار و آزاداندیشی علمی

3-5 رفع موانع فضای آزاداندیشی و نشاط علمی و اجتناب از ایجاد فضای امنیتی در دانشگاه از جمله:

- تعامل با تشکل های دانشجویی و قانونمند کردن فعالیت آنها با حفظ محوریت فعالیت علمی در دانشگاه و احترام به قداست علم و فضای آموزش عالی

- محدود کردن دخالت های نهادهای بیرونی در جهت برقراری و حفظ سلامت فضای آزاداندیشی و پرسشگری در دانشگاه

- اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و امنیتی و پذیرش و تحمل روحیه نقد و پرسشگری دانشجو و اعتماد به درستکار و درست اندیشه بودن قاطبه دانشجویان و هیئت علمی براساس اصل برائت اسلامی

3-6 احترام به کرامت هیئت علمی و اجتناب از برخوردهای دور از شأن با آنها در فرایندهای گزینش و امتیازدهی فرهنگی براساس ارزش های بنیادین نقشه جامع علمی کشور و از طریق بازنگری در آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوطه با هدف ارتقای منزلت استادان، محققان و دانش پژوهان

3-7 بهبود معیشت اعضای هیئت علمی در جهت ایجاد فراغ بال برای تمرکز فعالیت ها و آموزش و پژوهش کیفی و افزایش بهره وری و اثربخشی آنان در تحقق مأموریت های دانشگاه ها و پژوهشگاه ها.

3-8 تأمین امکانات رفاهی مناسب برای دانشجویان در جهت احترام به کرامت انسانی دانشجو، امیدبخشی و شکوفایی استعدادها به ویژه در تحصیلات تکمیلی

4- تعامل فعال با محیط منطقه ای و بین المللی (دیپلماسی علمی و فرهنگی)

4-1 حمایت از تعامل اثربخش علمی و فرهنگی دانشگاه های کشور با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دیگر کشورها به ویژه در جهان اسلام و تعامل فعال و اثرگذار در حوزه علم و فناوری با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای منطقه و جهان

4-2 حمایت تعامل دانشگاه های مرزی با دانشگاه های کشورهای همسایه

4-3 اتخاذ الگوی مناسب جذب، توسعه و بهره گیری از دانش و فناوری های جهانی در جهت تحقق اهداف کلان نظام علم و فناوری کشور:

- دستیابی به توسعه علوم و فناوری های نوین و نافع متناسب با اولویت ها و نیازها و مزیت های نسبی کشور و انتشار و به کارگیری آنها در نهادهای مختلف آموزشی و صنعتی و خدماتی

- استفاده از ظرفیت های علمی و فنی ایرانیان مقیم خارج و جذب متخصصان و محققان برجسته سایر کشورها به ویژه جهان اسلام

5- تأمین منابع مالی آموزش عالی و تحقیقات

5-1 تلاش برای یافتن راهکارهای مناسب و قانونمند تأمین منابع مالی آموزش عالی و تحقیقات در جهت اجتناب از روی آوردن دانشگاه ها به شیوه های نامطلوب برای درآمدزایی و تأمین منابع مالی و تحت الشعاع قرار گرفتن فعالیت های آکادمیک و کیفیت و اعتبار علمی دانشگاه

5-2 تلاش برای بالا بردن سهم آموزش عالی در بودجه عمومی دولت حداقل به میزان یک درصد (از حدود 1.5 درصد فعلی به حداقل 2.5 درصد)

5-3 تلاش برای بالا بردن تدریجی سهم تحقیقات در تولید ناخالص ملی از کمتر از یک درصد فعلی و حداقل دو درصد و متعاقباً به 4 درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال 1404 با توجه به بند 8-2 سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری

5-4 حمایت از جذب دانشجو از کشورهای همسایه و منطقه با حفظ کیفیت دانشگاه

5-5 تدوین و پیشنهاد لایحه قانونی به مجلس شورای اسلامی برای تصویب قانون نحوه اعمال برای اصل 30 قانون اساسی در زمینه آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی به منظور تأمین بخشی از منافع مالی دانشگاه ها از محل شهریه و اعطای وام و تسهیلات به دانشجویان با توان مالی محدود

6- اصلاحات ساختاری در سطح دانشگاه، وزارت و فراوزارتی

برنامه های وزارت برای پیاده سازی راهبرد «اصلاح ساختارها و نهادهای علم و فناوری و انسجام بخشیدن به آنها و هماهنگ سازی نظام تعلیم و تربیت در مراحل سیاست گذاری و برنامه ریزی» به شرح زیر است:

6-1 نهادینه کردن استقلال عملیاتی دانشگاه در برابر پاسخگویی و التزام اجتماعی

- بهره گیری از تمامی ظرفیت های قانونی بند ب ماده 20 برنامه پنجم، تهیه و تصویب آیین نامه های جدید موردنیاز در جهت تعریف دقیق و شفاف سازی جایگاه و اختیارات هیئت های امنا از جمله:

* شایسته سالاری و مشارکت دادن اعضای هیئت علمی در فرآیند انتخاب مدیران دانشگاه

* افزایش اختیارات دانشگاه ها در استخدام و ارتقای هیئت علمی و کارکنان

* بازنگری آیین نامه مالی، معاملاتی در جهت تسهیل گردش کار امور مالی معاملاتی دانشگاه

6-2 تعدیل روند تمرکزگرایی و تصدی گری وزارت و تبدیل نقش آن به سیاست گذاری، ظرفیت سازی و حمایتی و ارزیابی

- اصلاح برخی سیاست های تمرکزگرایانه به منظور جلوگیری از آسیب های جدی به بنیان ها و عوامل موفقیت آموزش عالی در درازمدت از جمله:

* ارزیابی تجربه برگزاری آزمون های تخصصی و پذیرش متمرکز دانشجو در دوره های کارشناسی ارشد و به ویژه دکترا توسط سازمان سنجش و تجدید نظر در نحوه پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی با مشارکت دانشگاه ها با توجه به بند 2-2 سیاست های کلی علم و فناوری مبنی بر اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استقلال و علاقه مندی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی و افزایش ورود دانشجویان به دوره های تحصیلات تکمیلی

* ارزیابی نقش فعلی سازمان سنجش آموزش کشور و ظرفیت آن برای اجرای مأموریت های جدید:

- برگزاری آزمون های عمومی به جای آزمون های متمرکز تخصصی و دخالت در پذیرش دانشجو به ویژه در تحصیلات تکمیلی

- ایفای نقش در ارزیابی کیفیت و اعتباربخشی آموزش عالی به روش های علمی

6-3 انسجام بخشی به فرایندها و نهادهای سیاست گذاری علم و فناوری

- تعامل با شورای عالی انقلاب فرهنگی در جهت هماهنگی و انسجام بخشی به مراکز متعدد تصمیم گیری و سیاست گذاری در سطح فراوزارتی

- هماهنگی بین شورای عتف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ویژه در تصویب طرح های ملی

- همکاری وزارت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جهت تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه ها، انتقال دانش فنی به صنعت و توسعه شرکت های دانش بنیان دانشگاهی.

غلامحسین مظلومی درگذشت


غلامحسین مظلومی، گلزن تاریخی فوتبال ایران امروز چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۳ درگذشت. غلامحسین مظلومی پیشکسوت فوتبال ایران که مدتی بود به علت سرطان در بیمارستان بستری شده بود، ظهر امروز چهارشنبه ۲۸ آبان ۹۳ جان به جان آفرین تسلیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر این گلزن تاریخی فوتبال ایران و باشگاه استقلال که سابقه مربیگری در این تیم و تیم ملی را نیز داشت، در سن 65 سالگی چشم از جهان فرو بست.


مظلومی به همراه تیم ملی جوانان در بازی‌های ۱۹۶۹ تایلند لقب آقای گلی را با به ثمر رساندن ۶ گل به خود اختصاص داد و همچنین دو سال بعد بار دیگر در بازی‌های جوانان آسیا این بار در فیلیپین با زدن ۵ گل عنوان آقای گلی را به دست آورد . در بازی های آسیایی تهران بازدن ۵ گل لقب بهترین مهاجم آسیا در سال ۱۹۷۴ را به دست آورد. وی در المپیک مونترال کانادا به همراه تیم ملی فوتبال ایران حضور داشت و تنها گل ایران در مقابل تیم ملی فوتبال کوبا را به ثمر رساند.او در تیم ملی با زدن ۳۷ گل در ۴۸ بازی برای سالهای متمادی عنوان بهترین گلزن رده ملی را در اختیار داشت.

 تاج تهران
وی در سال ۱۳۴۷ و زمانی که در حال گذراندن دوران تحصیلی بود به تیم تاج پیوست و مجموعاً ۹ سال برای تاج بازی کرد و در سال ۱۹۷۱ در حالیکه تاج اولین قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا را کسب کرد او با زدن ۵ گل بهترین گلزن مسابقات شد.
 مظلومی در این مدت در تیم تاج و شهباز با به‌ثمر رساندن ۶۵ گل در جام تخت جمشید و جام باشگاه‌های ایران و سه دوره کسب عنوان گلزن برتر لیگ تخت جمشید (دوره اول ۱۵ گل دوره دوم ۱۰ گل و دوره چهارم ۱۹ گل) دارای یک رکورد است.
 
همچنین در سه دوره شرکت تاج در جام میلز با زدن ۲۶ گل آقای گل مسابقات میلز بود. در سال ۱۳۵۶ پس از جدایی از شهباز به الوصل امارت پیوست و با درخشش او الوصل قهرمان جام حذفی امارت شد و مظلومی با زدن ۹ گل بهترین گلزن مسابقات شد.
 در سن ۲۹ سالگی در بازی با ذوب آهن مینیسک پای او دچار آسیب شدید شد و با اینکه آن زمان جراحی مینیسک به سادگی مقدور نبود ولی او بازگشت موفقیت آمیزی به فوتبال داشت و مجدداً برای تیم ملی انتخاب شد. ولی پس از چند ماه در بازی با تیم سابق خود نفت آبادان دچار اسیب دیدگی مجدد شد و در سن ۳۰ سالگی در حالیکه در اوج دوران بازیگری بود مجبور به خداحافظی از فوتبال شد.
 
دوران مربی‌گری
غلامحسین مظلومی پس از کسب افتخارات زیاد در دوران بازیگری در تیم ملی و رده باشگاهی به جرگه مربیان پیوست. کلاسهای مریگری را با موفقیت به اتمام رساند. او دارای مدرک مربیگری a b ،c آسیایی و دارای مدرک b اروپا(اتحادیه فوتبال انگلیس) می باشد.
     سرمربی تیم فوتبال بزرگسالان استقلال در سال ۱۳۶۷
     سرمربی تیم فوتبال امید ایران سال ۱۳۶۸
     سرمربی تیم فوتبال استقلال اهواز لیگ آزادگان سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۳
     سرمربی تیم فوتبال شهرداری کرمان، مقاومت تهران، کشتی سازی بندرعباس، پتروشیمی ماهشهر و موتوژن تبریز، استقلال نوین تهران و پیام تهران در لیگ دسته یک
     مدیر فنی تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان ایران
     سرمربی تیم ملی نوجوانان ایران
     مدیرفنی تیم‌های پایه استقلال و پاس
     سرپرست تیم فوتبال بزرگسالان استقلال در سال ۱۳۸۸
     عضو کمیته فنی باشگاه استقلال در سال ۱۳۸۹
     سرپرست تیم فوتبال بزرگسالان شاهین بوشهر در لیگ برتر(جام خلیج فارس)
 در سالی که مرحوم ناصر حجازی سرمربی تیم محمدان بنگلادش بود به مظلومی پیشنهاد مربیگری ابوهانی بنگلادش شد ولی او حاضر به پذیرش این پیشنهاد و جلای وطن نشد.

 افتخارات
     قهرمانی ۳ دوره جام میلز هندوستان با تیم استقلال
     اقای گلی جام میلز هندوستان با ۲۶ گل
     بهترین گلزن ۳ دوره از جام تخت جمشید
     بهترین گلزن باشگاه‌های آسیا با ۹ گل زده
     بهترین بازیکن اسیا در سال ۱۹۷۴ در مسابقات المپیک آسیایی تهران
     آقای گلی در المپیک آسیایی تهران با ۵ گل
     ۲ دوره قهرمانی و کسب مدالهای طلا در جام ملتهای آسیا همراه با تیم ملی ایران
     قهرمانی وکسب مدال طلا با تیم ملی در المپیک آسیایی تهران
     یک دوره قهرمان جام قهرمانان باشگاه های اسیا با تیم استقلال(تاج سابق)
     زننده تنها گل تیم ملی ایران به تیم ملی کوبا در المپیک مونترال کانادا ۱۹۷۶
     حضور در ۲ دوره مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ آلمان غربی و ۱۹۷۸ آرژانتین
     بالاترین میانگین گل ملی ایران با به ثمر رساندن 0/77 گل در هر بازی
     بهترین گل زن تاریخ لیگ تخت جمشید با ۶۵ گل
     ۲ دوره اقای گلی مسابقات جوانان اسیا
     بهترین گل زن باشگاه استقلال در شهراورد تهران با ۵ گل (همراه با علی جباری)
     آقای گل جام ملت های اسیا ۱۹۷۶
 
گروه ورزش شبکه خبر در تاریخ 6 مهرماه از عیادت جمعی از فوتبالیست ها و پیشکسوتان فوتبال از این مربی گزارش تهیه کرده است :

به حکم خلیفه، معامله با اسکناس ممنوع شد/ فقط سکه های طلا و نقره اعتبار دارد


به دستور خلیفه تکفیری ها، اهالی مناطق تحت سلطه داعش دیگر حق استفاده از اسکناس در معاملات را ندارند و فقط باید از سکه های طلا و نقره استفاده کنند. بر اساس عقاید وهابیت، بسیاری از پدیده های قرن های اخیر، بدعت و شرک آلود هستند و باید کنار گذاشته شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، تکفیری ها با نصب اطلاعیه هایی در سطح شهرها و روستاهای تحت سلطه خود در عراق و سوریه، معامله با اسکناس و هرگونه ابزار دیگر بانکی را ممنوع اعلام کردند.

بر اساس فتواهای شیوخ وهابی، از آنجایی که پدیده های مدرن قرن های اخیر، بدعت یا نوآوری منحرف کننده هستند و با رفتار و مسلک دوران صدر اسلام مغایرت دارند، باید کنار گذاشته شوند. بنابراین استفاده از اسکناس و هرگونه ابزار دیگر بانکی، ممنوع است و مردم باید همانند دوران خلافت ها، از سکه های طلا و نقره و یا فلزات دیگر که ارزش ذاتی دارند استفاده کنند.

مردم موصل

اطلاعیه بانک مرکزی داعش

اهالی این مناطق و حتی خود تروریست ها تاکنون از اسکناس های رایج سوریه و عراق و ارزهایی نظیر لیر ترکیه و دلار و یورو استفاده می کردند، اما هفته گذشته، داعش به لطف تداوم کمک های حامیانش در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش، اقدام به ضرب سکه های طلا و نقره کرد و دستور استفاده از آن را صادر کرد.

سکه های داعش با کیفیت خوبی ضرب شده اند و نشان می دهد که حامیان آنها، علاوه بر اهدا جدیدترین سلاح ها و تجهیزات جنگی و وسایل پیشرفته رسانه ای به تکفیری ها، امکانات داخلی خود در زمینه های چاپ و نشر و فیلم و تصویر و حتی مراکز مالی و اقتصادی مربوط به ضرب سکه را نیز در اختیار آنها گذاشته اند.

داعش در دستورالعمل خود برای مردم توضیح داده است که علاوه بر بدعت و شرک آلود بودن اسکناس، تمام تعاملات بانکی، ساخته و پرداخته ظالمان و یهودیانی است که به فکر غارت ثروت مردم بوده اند و بهترین شیوه معامله، همان روش پایاپای یا کالا به کالا و یا استفاده از سکه های طلا و نقره است.

اطلاعیه داعش

معرفی سکه های داعش

 

سکه های داعش از طلا، نقره و مس ساخته شده اند که سه واحد پولی دارند. دینار، درهم و فلوس. هر دینار معادل یک مثقال طلای 21 عیار است و در حال حاضر بر اساس قیمت طلا و نقره در بازار کویت، ارزش هر 1 دینار معادل 139 یورو ، 5 دینار معادل 694 یورو، 1 درهم معادل 1 یورو، 5 درهم معادل 4 و نیم یورو، 10 درهم معادل 9 یورو، 10 فلس معادل 6 و نیم سنت و 20 فلس معادل 13 سنت تعیین شده است که به طور طبیعی با تغییرات قیمت طلا و نقره، ارزش آنها نیز تغییر می کند.

 

پنج دیناری طلا

سکه پنج دیناری 21.25 گرم طلای 21 عیار - تصویر نقشه جهان

 

سکه یک دیناری داعش

سکه یک دیناری 4.25 گرم یا حدود یک مثقال طلای 21 عیار - تصویر 7 خوشه گندم

 

سکه های داعش

سکه 10 درهمی 20 گرم نقره - تصویر مسجدالاقصی

 

سکه های داعش

سکه 5 درهمی 10 گرم نقره - تصویر مسجدجامع دمشق

 

سکه های داعش

یک درهم 2 گرم نقره - تصویر سپر و زوبین

 

سکه های داعش

سکه 20 فلوس از مس - تصویر نخل

 

سکه های داعش

سکه 10 فلوسی از مس - تصویر هلال ماه

 

یک درهم داعش

اطلاعیه داعش به تجار

توزیع دستور خلیفه

 

۴۵ درصد سود مغازه داران از فروش تخم‌ مرغ


در حالی که قیمت مصوب امسال برای هر دانه تخم‌ مرغ ۳۲۰ تومان است و قیمت آن برای مغازه‌ داران دانه‌ای ۲۴۰ تومان تمام می‌شود، مصرف‌ کنندگان خرد برای خرید هر دانه تخم‌مرغ باید ۳۵۰ تومان پرداخت کنند که سود ۴۵ درصدی برای مغازه‌ داران دارد.

 به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از ایسنا، بازار تخم‌ مرغ از ابتدای امسال تاکنون وضعیت پرنوسانی داشته است؛ به طوری که نه مصرف‌ کنندگان از آن راضی بودند و نه تولید کنندگان؛ مرغداران همواره از زیان میلیاردی خود در نیمه امسال گلایه دارند و مصرف‌ کنندگان هم نمی‌دانند تا کی باید درگیر نوسان قیمت باشند.

مغازه‌ داران هم به هرقیمتی که بخواهند این محصول را می‌فروشند.
اکنون  قیمت هر شانه 30 تایی تخم مرغ  در بازار مصرف حدود 8500 تا 9000 تومان است که البته مغازه‌ داران آن را حدود 7000 تومان می‌خرند که  قیمت هر عدد آن حدود 240 تومان برای مغازه دار تمام می‌شود و مصرف‌ کنندگان با خرید شانه‌ ای حدود 280 تومان برای آن می پردازند.

این درحالیست که اگر مصرف‌ کننده‌ ای نخواهد یک شانه تخم‌ مرغ از مغازه بخرد باید برای هر عدد از این محصول 350 تومان به مغازه‌ دار پول بدهد که  سود 45 درصد برای مغازه داران دارد.