به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، در آستانه سالروز میلاد پیامبراکرم ( ص) برای نخستین بارامکان بازدید از شهرک سینمایی پیامبر اعظم (ص) فراهم شد.
نگارش نامنوشت محمد(ص) تنم را به لرزه درآورد
جلیل رسولی، طراح نامنوشت محمد رسول الله در ابتدای نشست گفت: حدود یک
سال و نیم قبل از من درخواست شد که درباره طراحی نامنوشت محمد رسول
الله(ص) داوری کنم. حدود 7 نفر بودیم که 2600 اثر از هنرمندان تهرانی و
شهرستانی را مورد ارزیابی قرار دادیم و نفرات اول تا سوم هم جوایزی را
دریافت کردند.
وی ادامه داد: مجید مجیدی از این اسمنوشتهها قانع نشده بود و از داوران
خواست تا این اسم را دوباره بنویسند. این کار مشکل بود. با اینکه این اسم
یک کلمه بود اما رسیدن به خطی که از جنس فیلم و زمان فیلم باشد خیلی سخت
بود. من نزدیک 53 سال است که کار خوشنویسی میکنم و خط برای من مثل موم شده
است ولی این کار برای من سخت بود.
وی افزود: بعد از مدتی نامنوشته محمد رسول الله(ص) را بهصورت گرافیکی
نوشتم و بهنظرم خط محکمی بود و از 2600 اثری که فرستاده بودند محکمتر بود.
این نامنوشته را 4 روز جلوی خودم گذاشته بودم اما مشکلی که داشت این بود
که از جنس فیلم نبود. نهایتاً به پیامبر اکرم(ص) توسل کردم تا شاید اتفاقی
که برای این کار میخواستم، بیفتد.
رسولی افزود: یک روز مرکب قهوهای را جلوی خودم گذاشتم و انگشتم را روی آن
گذاشتم، انگشتم لرزید و آن چیزی که بر دلم اثر گذاشت گویا تمام تنم را به
لرزه انداخت. من از خودم که هیچگاه در نوشتن خط دستم نمیلرزید، پرسیدم
چرا اینگونه شدم.
وی در پایان گفت: برای من باعث افتخار است که نامنوشته محمد(ص) بر پیشانی این فیلم نوشته شده است.
مجید مجیدی کارگردان بزرگ سینمای ایران روز گذشته برای اولین بار در مقابل سوالات خبرنگاران ایران قرار گرفت.
مجیدی این گونه آغاز کرد: ترجیح من این بود که فیلم آماده شود و درباره آن
صحبت کنیم، اما امروز هم روز مبارکی است. ساخت این شهرک اتفاق به شدت مهمی
است و لازم است که از فروزنده و صادقیان و همچنین از حیدریان که بدون حضور
او اساسا ساخت این فیلم میسر نمیشد تشکر کنم. از رضاداد، صابری و همه
عزیزانی که در این پروژه ما را یاری دادند هم متشکرم.
مجیدی درباره استفاده از عوامل فنی و هالیوودی و اینکه چرا از بازیگران
هالیوودی و جهانی برای حضور در فیلم استفاده نشده است گفت: ما در حوزه
بازیگری توانمندیهای بسیار زیادی داریم و من شهادت میدهم که بازیگرانی که
در این فیلم بازی کردهاند واقعا در قد و قواره بازیگران مطرح هالیوودی
خواهند درخشید. ما خیلی اوقات اسیر اسم و عنوان میشویم. من خودم معتقدم که
در پروژه «الرساله» آنتوتی کوئین واقعا خوب بازی کرده است، اما جالب است
که بدانید که آنتی کوئین بیشتر در جهان اسلام و حتی بیشتر در ایران خوش
درخشیده است و این هم شاید به دلیل نقش نوستالژیکی او باشد. از این منظر
این بازی او در دنیای غرب نه تنها جلوهگر نبوده است بلکه مورد اعتراضاتی
هم واقع شده است و حتی تعبیر کمدی هم در مورد بازی او هم شنیده شده
است.بنابراین معتقدم که ما درحوزه بازیگری درست فکر کردیم و جلو رفتیم. من
معتقدم که ظرفیت بازیگری در ایران به شدت قوی است و فقط زمینهای برای بروز
آن وجود نداشته است.
مجیدی گفت: ما فقط در خصوص نمایش حضرت آمنه چون برای ما وجوه قدسی داشتند
تلاش کردیم تا با حجاب کامل نمایش داده شود. البته در مورد حضرت حلیمه هم
همین طور هر چند از موهای مصنوعی هم استفاده شد. درباره بازیگران دیگر هم
از گیسوان مصنوعی استفاده شده. علاوه بر حجاب در پوشش شخصیتها هم اصل
تاریخی آن دوران رعایت شده است.
مجیدی با توجه به حساسیتی که در مورد نمایش شخصیت پیامبر اسلام(ص) وجود
دارد و اینکه چقدر تلاش شده است که قرائتی که از ایشان ارائه میشود پذیرش
بین المللی داشته باشد، گفت: در این مورد با اینکه هنوز فیلم نیامده، صحبت
های زیادی شده است و انعکاس های زیادی درباره آن به وجود آمده است. امروز
بنا دارم قدری جزئی تر ومشخص تر درباره آن سخن بگویم چرا که معتقدم عمده
ترین مسأله این فیلم، همین می تواند باشد.
وی ادامه داد: این مسأله را چند بار پاسخ گفتم و به خصوص برای شیوخ الازهر
این موضوع را توضیح دادم . یک بار دیگر میگویم که در این باره در بخش
تحقیق تلاشهای زیادی صورت گرفت و تحقیقات مفصلی داشتیم که نزدیک به دو
سال مفصلاً در این خصوص انجام دادیم. در این زمینه به سراغ نوشتهها و آثار
برجسته ترین تارخ دانان شیعه و اهل سنت رفتیم و رایزنیهای زیادی با علمای
اهل سنت و شیعه داشتیم. کار تحقیقات کاملا کارشناسی شده جلو رفته و بر
همین اساس مقطعی از زندگی ایشان را در این فاز انتخاب کردیم که هیچ گونه
اختلافی درباره آن میان مراجع و گروههای مختلف شیعیان و اهل سنت وجود
نداشته باشد. اتفاقاً این فیلم با این نگاه و فلسفه ساخته شده است که وفاقی
میان جهان اسلام به وجود بیاورد.
وی با اشاره به قرائتهایی که در چند سال اخیر در خصوص اسلام در دنیا مطرح
شده است، گفت: این قرائتها هیچ قرابتی با زیباییهای اسلام ندارد. ما سعی
کردیم قرائتی را تصویر کنیم که وحدت آمیز در جهان اسلام باشد و به همین
دلیل سراغ کودکی ایشان رفتیم و پاسخ دادیم که چرا باید اسلام و دین جدیدی
بیاید. این رویکرد هم قرائت صحیحی برای جهان عرب به وجود می آورد و هم برای
جهان اسلام وحدت آفرین خواهد بود.
مجیدی با بیان این توضیح که نگرانی درباره این فیلم به شدت محترم و
پسندیده و مورد استقبال است، ادامه داد: دوست دارم این حساسیت در همه
زمینه ها باشد و هر زمانی که به ساحت ایشان بی حرمتی میشود تنها عکس العمل
نشان ندهیم چرا که کافی نیست. نباید در برابر هجمه دشمنان علیه پیامبر
اسلام(ص) ما به واکنش مسلمانان و نهایتاً پرچم آتش زدن های مرسوم در دنیا
که در جای خود قابل تقدیر است، بسنده کنیم. چرا که کافی نیست و دشمن به
دنبال این است که از احساسات مسلمانان به نفع خود بهره ببرد و ریختن
احساسات در برابر آنان به خیابان ها کافی نیست. امروز باید با زبان هنر و
به خصوص هنر سینما پاسخ آن ها را دهیم.
مجیدی گفت: از جهان اسلام دعوت میکنم که بیایند و در این زمینه کار کنند.
یکی از دلایل ساخت این شهرک فقط این نبود که فیلم محمد ساخته شود چرا که
این تنها یک فیلم نیست و این شروع یک جریان فرهنگی درست برای بیان قرائت
های صحیح از اسلام است.
وی افزود: این سازهها و شهر به گونهای ساخته شده است که به شرط نگهداری
برای 30 سال باقی بماند. از برخی کشورها همچون ترکیه و اندونزی و مالزی
برای سریال سازی، درخواست هایی آمده است و ما از آن استقبال می کنیم که
بیایند و فعال شوند تا قرائت صحیح اسلام را ابتدا به جهان اسلام و سپس
دنیای امروز معرفی کنیم.
کارگردان فیلم محمد(ص) ادامه داد: دوستان الازهر باید نگران این باشند که
کار فرهنگی صحیح انجام دهند. در دنیای مدرن درباره حضرت عیسی (ع) 10 ها
فیلم ساخته شده است، درباره حضرت موسی (ع )هم فیلم ساخته شده حتی درباره
بودا حدود 45 فیلم ساخته شده اما در خصوص وجود مقدس خاتم پیامبران که در
واقع با آمدن ایشان حجت بر تمام هستی تمام می شود حساب کنید تنها «الرساله»
توسط مصطفی عقاد ساخته شد که اگر آن هم با نگاه امروزی بخواهد تفسیر شود
در همان جهت قابل تفسیر خواهد بود که دشمنان بنا دارند اسلام را دین خشونت و
خون ریزی معرفی کنند. این البته به خاطر صحنه های زیاد جنگ و غیره است.
او گفت: غیر از سریالهای ضعیف و منطقهای و بومی که در این زمینه ساخته
شده و به شدت هم ضعیف بوده و ظرفیت عرض اندام نداشته است اثر هنری دیگری
نداشتهایم. با وجود این فضا دلیل این نگرانی شدید الازهر برای چیست؟ اگر
نگرانی برای عدم نمایش چهره است که از نظر ما هم مورد قبول است و آن را می
پسندیم اما میگوییم نگرانی خاصی نیست، چرا که شیعیان هم کمتر از آنان
نگران این موضوع نیستند و من نگرانی آنها را نمیفهمم که چرا در برابر این
فیلم قرار گرفتهاند و به جای کمک کردن برای اینکه این فیلم را تقویت
کنند، از دور ایستاده و فیلم را تخطئه می کنند. نقدهایی در برابر این فیلم
نوشته شده است در حالی که تمامی آنان همه این نقدها را بدون تماشای فیلم
نوشتند و این بسیار غیر منصفانه است. همین جا از تمام علمای جهان اسلام به
خصوص الازهر دعوت میکنم که ابتدا فیلم را ببینند و بعد درباره آن گفتگو
کنیم. ما در حوزه کار فرهنگی در خصوص پیامبر اسلام به شدت جفا کردیم و کار
خاصی نکردهایم.
در ادامه شبکه المنار پرسید که با توجه به نکات شما، آیا بهتر نبود که
حمایت کشورهای دیگر اسلامی هم مورد توجه قرار گیرد، چرا که اگر اینطور می
شد آنها هم خود را صاحب اثر میدانند که حیدریان در این باره گفت: اساساً
در ابتدای فیلم هم کار را طوری دیدیم که کار با سرمایه گذاری مشترک آنان
ساخته شود، ابراز آمادگی و تمایلهایی از جانب برخی کشورها همچون ترکیه و
قطر و مالزی هم داشتیم اما به نظرمان آمد که لازم بود که اولین تجربه ملی
در این ابعاد و دومین تجربه جهانی در این تراز را اجازه ندهیم دستخوش برخی
بازیهای احتمالی شود و کار به تعویق بیافتد.
حیدریان افزود: معتقدیم توان هنرمندان جهان اسلام در حدی است که با تمرکز
بر آن می توانیم بر آنچه که مورد غفلت گشته در معرفی معارف پیامبر فائق
آییم و آن را جبران کنیم. لذا تصمیم بر این گرفتیم که دغدغه سرمایه گذران
مختلف را فعلا در کار اول حذف کنیم و بعد برای کارهای بعدی که آنان نمونه
اول را هم میبینند و با اطمینان بیشتری به میدان میآیند، از آنها استفاده
کنیم.
مجیدی درباره روایت داستانی فیلم «محمد(ص)» گفت: اساس داستان ما درباره
روزهای کودکی تا دوازده سالگی ایشان است. اما قصه ما در روز آخر شعب ابی
طالب شروع میشود و با فلاش بک به زمان قبل و دوران کودکی ایشان میرویم.
مجموعا بیست دقیقه تا نیم ساعت فیلم در زمان کنونی و شعب ابی طالب میگذرد
اما در واقع بخش اعظم فیلم به دوران کودکی تا دوزاده سالگی پیامبر
برمیگردد.
کارگردان بزرگ سینمای ایران همچنین درباره ساخت قسمت دوم و سوم این فیلم
گفت: شهرک سینمایی محمد(ص) با این نگاه ساخته شد که این شهرک تبدیل به شهرک
جهان اسلام شود و نه تنها قسمت دو و سه فیلم محمد(ص) بلکه فیلمهای بیشتری
در زمینه تاریخ اسلام ساخته شود. اما این که من این قسمت ها را می سازم
یا نه پاسخم این است که اگر توفیقی بود من خواهم ساخت و در غیر این صورت،
دیگران این مسیری که شروع شده است را ادامه خواهند داد.
مجیدی درباره اکران بین المللی و در خصوص توزیع فیلم و حضور فیلم در محافل
جهانی گفت: هنوز تصمیم قاطع و جدی گرفته نشده است اما تدابیری در مورد
فیلم تمهید شده است که روابط عمومی فیلم به زودی آن را طبق سیاست های ما
اعلام خواهد کرد. بنابراین با وجود اعلام علاقه شرکتهایی مثل سونی پیکچرز و
کمپانی ها امریکایی و جهان اسلام به این جهت که فیلم هنوز آمده نهایی نشده
بود، هنوز هیچ مذاکره و تصمیمی گرفته نشده است.
مجیدی در مورد اولین نمایش فیلم در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر گفت: تلاش
ما این بود که فیلم در روز تولد حضرت در ایام هفته وحدت رونمایی شود؛ منتهی
به دلیل اینکه پروسه آماده سازی فیلم ادامه داشت؛ به نظرمان رسید که
بهترین مناسبت دیگر رونمایی از فیلم در جشن انقلاب ایران است.
مجیدی درباره علت انتخاب او برای ساخت فیلمی با این ابعاد عظیم هم گفت:
به نظر من رقم تولید فیلم باید با نمونه های جهانی مشابه مقایسه شود چون
ابعاد فیلم کاملا در حد و اندازه های بین المللی درجه یک دنیاست. مثلا ما
دو صحنه بزرگ«سی جی آی» داریم، حمله ابرهه به کبعه یکی از آنهاست و فکر می
کردیم که اگر این صحنه در شان این قصه روایت نشود کم لطفی بزرگی خواهد بود .
بنابراین از وجوه تکنیکی چیزی کم نگذاشتیم و در حدو اندازه های سینمای
جهان حرکت کردیم. حتی در داخل کشور هم از ظرفیت های بزرگی استفاده کردیم و
تاکید می کنم که یک غافلگیری بسیار بزرگ برای این فیلم وجود دارد و آن هم
بازیگران فیلم است. در هر صورت به نظرم بودجه فیلم باید با فیلم هایی مثل
فیلم اخیر ریدلی اسکات در مورد موسی(ع) یا فیلم نوح مقایسه شود. هر چند ما
اصلا با هدف اقتصادی وارد نشدیم و معتقد بودیم بعد از قرن ها فیلم درباره
پیامبر ساخته شده است و این جفا در حق ایشان است که ماجرا را فقط اقتصادی
نگاه کنیم.
مجیدی ادامه داد: در خصوص اینکه چرا فیلم به من داده شد هم من نه ادعایی
دارم و نه ریاکاری میکنم این توفیق و لطفی بود که به من داده شد و دلیل آن
را هم نمی دانم. من این توفیق را داشتم که شروع کننده این جریان باشم و
اعتقاد دارم که آدم های لایقی در این جریان هستند که آن را ادامه می دهند .
ما معبر باز کن ماجرا بودیم و این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.
مجیدی درباره بازدید مقام معظم رهبری از پشت صحنه فیلم گفت: یکی از
توفیقاتی که در این پروژه بود حس اعتمادی بود که مراجع و شخص مقام معظم
رهبری به ما کردند. ما خدمت مراجع مختلف، آیت الله سیستانی، وحید جوادی
آملی، مکارم شیرازی و به خصوص مقام معظم رهبری رسیدیم و هر گاه زاویه
دیدمان را تعریف کردیم حس اعتمادی پیدا میکردند که به شدت باعث قوت قلب ما
بود. این یکی از الطاف بزرگ ما بود و نه فقط علمای تشییع بلکه علمای اهل
تسنن از ترکیه سوریه و الجزایر ... هم پشتبیان کار بودند. اما بزرگترین
تجلی در خصوص این اثر همان دیدار مقام معظم رهبری از پشت صحنه ماجرا بود.
ایشان تعابیر بسیار زیبایی داشتند که به وقت خودش اطلاع رسانی خواهد شد و
بعد از پخش فیلم این گزارش اعلام خواهد شد. ایشان صحبت های زیادی درباره
تحسین سینمای ایران داشتند که جالب توجه بود.
مجیدی در صحبت های پایانی خود در مورد نحوه اکران و ورود برخی از نهادهای
غیر سینمایی در اکران عمومی فیلم گفت: امروز این جلسه برای رونمایی از این
شهرک است و دوست ندارم خارج از شان این جلسه حرفی بزنم. قطعا این سوالی
اساسی است که باید جواب داده شود و باید به مساله خوب پرداخت.
وی در انتهای این نشست به عنوان حسن ختام از سعیدیکیا رئیس وقت بنیاد
مستضعفان تشکر کرد و گفت: از همه عزیزانی که در این فیلم با ما همراهی
کردند تشکر میکنم.