شرایط حقوقی فسخ قرارداد کی روش/ هم دستمزد کامل باید بدهیم و هم جریمه!

قرارداد فعلی کی روش تا ۲۰۱۸ اعتبار دارد. اما طوری تنظیم شده که این مربی پس از هر تورنمنت، آزادی عمل داشته باشد و مبلغ دستمزد و پاداش و سایر مزایا قابل تغییر باشد. هر زمان که او برود، دستمزد کامل یک سال او باید پرداخت شود.

مسئول روابط روابط بین الملل فدراسیون فوتبال در مصاحبه با خبرنگار ورزشی شبکه خبر، در خصوص قرارداد سرمربی تیم ملی فوتبال اظهار داشت: هم در قرارداد قبلی و هم در قرارداد دوم که با کی روش منعقد شده است همه موارد پیش بینی شده است به جهت اینکه ایشان بتوانند تا جام جهانی 2018 روسیه بمانند و خدماتی که قرار است به تیم ملی فوتبال ارائه دهند.

مسئول روابط بین الملل فدراسیون فوتبال درباره لغو قرارداد نیز گفت: در صورتی که هریک از طرفین قرارداد بخواهد قرارداد را لغو کند، جریمه ای به طرف مقابل تعلق می گیرد .

* قرارداد فعلی کی روش با فدراسیون فوتبال ایران تا 2018 اعتبار دارد و طبق خبرهای منتشر شده بیش از 5 میلیون یورو دستمزد برای او در نظر گرفته شده. اما این قرارداد مشروط است و طوری تنظیم شده که این مربی پس از هر تورنمنت، آزادی عمل داشته باشد و مبلغ دستمزد و پاداش و سایر مزایا قابل تغییر باشد.

قرارداد کی روش

به همین علت او هربار و در پایان هر تورنمنت یا حتی اردوی تدارکاتی، از رفتنش از ایران می گوید و رسانه های ایرانی همکار با او نیز، پشت سرهم از پیشنهادهای کشورها و تیم های دیگر برای کی روش خبر می دهند.

آخرین بار، (قبل از این بار) کی روش پس از بازگشت از استرالیا طبق معمول از "جدایی و رفتن" گفت و کفاشیان نیز تصریح کرد: وقتی از او برنامه اش برای جام جهانی 2018 را خواستیم، از کند بودن روند سرمایه گذاری در فوتبال ایران انتقاد کرد و بطور غیر مستقیم خواستار فسخ قرارداد فعلی شد.

بر اساس قرارداد فعلی، حتی اگر کی روش همین حالا هم از ایران برود، ما باید دستمزد و مزایای یک سال او را که پنج میلیارد تومان است، بطور کامل پرداخت کنیم.

رسانه های طرفدار قراردادهای کی روش، به ویژه گزارشگر مشهور، قبل از بازگشت تیم ملی از استرالیا و حتی قبل از شروع بازی های جام ملتها، تبلیغ برای ضروری بودن ماندن کی روش در ایران را آغاز کرده بودند و باخت به عراق را به علت اینکه با ضربات پنالتی رخ داد و ایران 120 دقیقه مقاومت کرده و نباخته، یک حماسه ملی و مستحق پرداخت پاداش توصیف می کنند.

 

* کی روش اگر بارهای قبل رفته، این بار هم می رود! اما این بار علت جوسازی و تبلیغات چیست؟

سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران، چند هفته قبل از عید، با حمله به علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال تلاش کرد یک بار دیگر نخستین شعله های صحبت درباره نتایج عملکرد خود را در نطفه خفه کند، اما به نظر می رسد این بار با مدیری روبرو شده که چندان خندان نیست و ظاهرا از هجمه رسانه ای خبرنگاران و گزارشگر مرتبط با کی روش هم نمی ترسد. به همین علت، بعد از عید هم حمله به اسدی را ادامه داد.

اگرچه قبل از عید و به علت درگیر بودن مردم با گرفتاری ها و مشغله های شب عید، نشد، اما بی تردید این بار، گروه قدرتمند رسانه ای حامی کی روش با هدایت گزارشگر و مجری مشهور، بزودی هجمه سنگین علیه اسدی را آغاز خواهد کرد تا بار دیگر، کی روش را بدون توجه به عملکرد و نتایجش در تیم ملی، به عنوان مربی مطلوب و محبوب همه مردم ایران به مسئولان و مدیران معرفی کنند.

این گروه رسانه ای که هرگز کارنامه کی روش در تیم ملی را از بعد فنی مرور نکرده و حتی در قبال ناکامی تیم ملی در برابر لبنان، کویت و عراق سکوت کرده و بجای آن، با برجسته کردن سابقه حضور کی روش در تیم های باشگاهی اروپایی و تهیه گزارش های مردمی در حمایت از وی، او را بهترین مربی تاریخ فوتبال ایران معرفی کرده، پشتیبان اصلی این مرد پرتغالی در حمله به منتقدان داخلی بوده و همکاری و اتحاد آنها در اغلب موارد موفقیت آمیز بوده است، بطوری که نه در بعد فنی عملکرد تیم ملی، بلکه درباره حاشیه هایی که خود ساخته اند نیز، به منتقدان پاسخی نداده اند.

منتقدان این گروه معتقدند نتایجی که تیم ملی با مربیگری کی روش کسب کرده، هیچ ارجحیتی نسبت به دیگر مربیان نداشته و هر مربی دیگری نیز، نه تنها همین نتایج را می گرفت، بلکه چه بسا در برابر لبنان و کویت ناکام نمی شد. آنها عقیده دارند که کی روش فقط به لطف تبلیغات و حمایت های رسانه ای، به ویژه پشتیبانی قاطع گزارشگر و مجری مشهوری که به منزل وی نیز رفت و آمد دارد، موفق به تمدید قرارداد و تحمیل خواسته هایش به فوتبال ایران شده است.
 

برخی از این مطالب اگرچه رسما تائید نشده و در حد شایعات اینترنتی و شخصی باقی مانده اند، اما موضوع آنها به قدری مهم است که لااقل برای رفع سوتفاهم ها و پیشگیری از وقوع احتمالی آنها ارزش بررسی دارند.

انتشار لیست های 50 یا 35 نفره تیم ملی و خط خوردن اغلب آنها پس از دو هفته بدون برگزاری مسابقه یا حتی تمرین و یا تشکیل اردو که نتیجه ای جز چندبرابر شدن قیمت آنها در فصل نقل و انتقالات نداشت، خط خوردن و یا قهر و انصراف چند ملی پوش باسابقه از تیم ملی بدون ذکر دلایل واضح و قانع کننده، حمله شدید به کیفیت لباس ها و توپ های اسپانسر تیم ملی در آستانه جام جهانی و قطع شدن ناگهانی این انتقادها بدون ایجاد تغییر در لباس ها، ارتباط صمیمی و نزدیک کی روش با گزارشگر مشهور، دعوت دورگه هایی که مردم نام آنها را فقط پس از حضور در تیم ملی می شنیدند و مشخص نبود چه کسی واسطه کشف و معرفی آنها بوده، از جمله سوال های منتقدان کی روش و دوستان رسانه ای اوست که اگرچه در رسانه های مشهور فرصتی برای مطرح شدن پیدا نمی کنند اما در صفحات اینترنتی و شبکه های اجتماعی بارها مطرح شده اند.


طبیعی است که این مرد باهوش و آشنا به اثرگذاری رسانه ها، علاقه مندان فراوانی در میان فوتبال دوستان ایرانی دارد که نه فقط بخاطر تبلیغات گزارشگر مشهور و دوستان رسانه ای اش، بلکه براساس دلایل فنی او را ارجح می دانند، اما جای انکار نیست که کی روش منتقدانی نیز دارد که نه تنها معتقدند حضور او از لحاظ فنی تغییری در تیم ملی ایجاد نکرده، بلکه درباره حاشیه ها و حاشیه سازی های او و تیم رسانه ای حامی او نیز سوال هایی دارند که به برخی از آنها اشاره شد. خبرنگاران و گزارشگران مدعی طرفداری بی طرفانه از فوتبال ملی، به ویژه کسانی که تریبون ملی به آنها سپرده شده، موظفند بدون طراحی و جهت دهی به برنامه، فرصتی نیز به نفس کشیدن منتقدان بدهند تا به گفته مرحوم ناصر حجازی به جانبداری از چشم های رنگی و اسامی اروپایی متهم نشوند.

ضمن اینکه علاقه مندان به تیم ملی، چه طرفدار کی روش و چه منتقدان او، حق دارند جدول امتیازات تیم کی روش و مقایسه عملکرد او با سایر مربیان داخلی و خارجی را ببینند و صرفا براساس تعریف و تمجیدها، نظرسنجی ها و جهت دهی های یک برنامه یا روزنامه پرمخاطب، درباره این مربی قضاوت نکنند.

جزیره کارلوس کی روش

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد