رهبر انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان: مقالات علمی باید به ثبت ابداع بیانجامد

رهبر انقلاب در دیدار شرکت کنندگان در هشتمین همایش ملی نخبگان جوان با ایشان، فرمودند: در اقتصاد متکی به منابع زیرزمینی نخبگان جذب نمی‌شوند. وقتی ثروت خود را از زیر زمین خام‌فروشی کنیم، این اقتصاد مثل "بچه پولداپولدار ملی" است که قدر پول را نمی داند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در دومین روز از هشتمین همایش ملی نخبگان جوان، شرکت کنندگان در این همایش با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

 

گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب:

تولید علم منحصر به تولید مقالات مرجع نیست. مقالات باید به ثبت ابداع بیانجامد و ناظر به نیازهای درونی باشد.

هرگونه وقفه در حرکت علمی کشور با عقب‌گرد همراه است.

سرعت پیشرفتمان خوب است اما عقب‌ماندگی آنقدر زیاد است که سرعت پیشرفت افاقه نکرده. باید ادامه دهیم و تلاش کنیم.

در اقتصاد متکی به منابع زیرزمینی نخبگان جذب نمی‌شوند. وقتی ثروت خود را از زیر زمین خام‌فروشی کنیم، این اقتصاد مثل "بچه پولدار ملی" است که قدر پول را نمی‌داند.  آن‌وقت سرنوشت کشور دست سیاست‌گذاران جهانی نفت است که ناگهان قیمت نفت را تنزل می‌دهند.

دیدار نخبگان با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری

دیدار نخبگان جوان با رهبر انقلاب

دیدار نخبگان جوان با رهبر انقلاب

هشتمین همایش سالانه نخبگان جوان با شعار «نخبگان؛ فرهنگ و دانش، آرمان‌ها و مسئولیت‌ها» 29 و30 مهرماه در سالن اجلاس سران و اولین جشنواره فرهنگی- ورزشی نخبگان یکم لغایت سوم آبان‌ماه برگزار می‌شود.

اعتراف وزارت دفاع آمریکا به هزینه های بالای جنگ با داعش

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون ) اعلام کرد: از آغاز حملات هوایی علیه گروه تروریستی "داعش" در عراق و سوریه، تاکنون حدود ۴۲۴میلیون دلار هزینه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری رویترز، دریادار "جان کربی"، سخنگوی پنتاگون اظهار کرد: این جنگ به طور متوسط روزانه نزدیک به 67میلیون دلار هزینه دارد.
در حالی که آمریکا و انگلیس و برخی از کشورهای غربی و عربی منطقه از حامیان تشکیل و تقویت داعش در کشورهای سوریه و عراق به شمار می روند، در پی جنایت های هولناک این گروه تروریستی، مدعی رهبری یک ائتلاف جهانی برای مقابله با داعش شده اند.

داعش و پنتاگون
            


حمله موشکی به سفارت آمریکا در بغداد

منابع امنیتی در عراق، از اصابت ۳ فروند موشک «کاتیوشا» به سفارت آمریکا در منطقه «الخضراء» در پایتخت عراق خبر دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر ، یک منبع امنیتی در عراق، روز گذشته اعلام کرد «3 فروند موشک کاتیوشا در ساعت 8 و 30 دقیقه (به وقت محلی) از منطقه الدوره شهرک اسیا از میان باغستان‌ها شلیک شد و به سفارت آمریکا در منطقه الخضراء در مرکز بغداد اصابت کرد.»
این منبع افزود «نیروهای امنیتی برای جلوگیری از هرگونه حمله یا شلیک مجدد موشک‌، منطقه الخضراء را محاصره کرده‌اند.»

این درحالی است که حملات تروریستی و انفجارهای دیروز (سه شنبه) در پایتخت عراق و اطراف آن 19 کشته و 32 زخمی بر جا گذاشت.

شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد طی عملیاتی که در جنوب فلوجه صورت گرفت حمله داعش مهار و فرمانده نظامی این گروه به هلاکت رسید.
استاندار صلاح الدین عراق نیزاعلام کرد جنگنده های ارتش 11 خودرو تروریستهای داعش را در منطقه چینی مورد هدف قرار دادند.

ادامه کمک های ائتلاف به تروریست ها/ عمدی یا سهوی، محموله ها به دست داعش می رسد

پس از انتشار تصاویر بمباران مقر ارتش عراق و نیروهای مردمی توسط هواپیماهای ائتلاف غربی و عربی، داعش تصاویر جدیدی از ادامه ارسال کمک های تسلیحاتی و غذایی حامیانش را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، گروه تروریستی داعش با انتشار ویدئویی از تداوم ارسال کمک های تسلیحاتی و غذایی حامیانش خبر داد.

 

در شرایطی که افکار عمومی و به ویژه مردم عراق و سوریه از مقابله جدی ائتلاف امریکا و متحدان غربی و عربی اش با تروریست ها ناامید شده و همچون اهالی کوبانی دریافته اند که باید روی پای خود بایستند، هواپیماهای مدعیان مقابله با داعش، محموله های تسلیحاتی و غذایی را برای تروریست های گرفتار شده در محاصره ارسال می کنند.

 

مقامات ائتلاف ادعا می کنند که این محموله ها فقط کمک های غذایی و بهداشتی برای مردم تحت سلطه داعش است، اما در ویدئویی که داعش منتشر کرد، آشکار است که محموله ها، مهمات و تسلیحات نظامی هستند و در منطقه ای فرود آمده اند که تکفیری ها در آن محاصره بودند و به شدت تضعیف شده بودند.

 

پیش از این نیز، نیروی هوایی فرانسه تصاویری از دوربین های جنگنده های اعزامی به عراق را منتشر و ادعا کرد که آنها انبار مهمات داعش را نابود کرده اند، اما دو روز بعد مشخص شد که محل بمباران شده، مقر ارتش عراق و نیروهای مردمی بوده که پس از دو ماه جنگ، موفق شده بودند داعش را از شمال تکریت عقب برانند. با حمله جنگنده های فرانسوی، نزدیک به 90 سرباز عراقی کشته شدند.

 

رهبران کنگره آمریکا خواستار توقف کامل غنی‌سازی ایران شدند

فارن افرز در گزارشی نوشت: رهبران کنگره آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف کامل برنامه غنی‌سازی ایران و عدم انعقاد "توافق بد"(!) با این کشور شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از پایگاه خبری فارن افرز، "اد رویس"، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان و "بات مک‌ کئون"، رئیس کمیته نیروهای مسلح کنگره در بیانیه مشترکی، به مناسبت بیستمین سالگرد توافقنامه هسته‌ای بین کره شمالی و آمریکا خواستار درس گرفتن از تجربیات مربوط به شکست در آن مذاکرات و تطابق آن با موقعیت کنونی مذاکرات با ایران شدند.

در این بیانیه آمده است: "20 سال پیش دولت کلینتون توافقنامه هسته‌ای با دولت کره شمالی امضا کرد که براساس آن به این کشور اجازه داشتن دو نیروگاه تولید انرژی هسته‌ای به ارزش 4 میلیارد دلار به همراه ارائه سوخت کافی داده شد اما در مقابل، زیرساخت‌های تسلیحات اتمی کره شمالی هرگز نابود نشدند و پیونگ‌ یانگ به قول خود وفا نکرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: " اکنون نباید این اشتباه را درباره تهران تکرار کرد."

در پایان بیانیه مورد نظر آمده است: دولت اوباما در واقع به دنبال توافقی بد همانند توافق هسته‌ای با کره شمالی است و گویی به این نتیجه رسیده که می‌توان به ایران اجازه داد برنامه غنی‌سازی که فناوری اصلی برای ساخت بمب(!) است داشته باشد.

معرفی وزیر پیشنهادی وزارت علوم به مجلس

رئیس جمهوری، روز چهارشنبه در نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمود نیلی احمدآبادی را برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به مجلس معرفی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر از سایت ریاست جمهوری ، متن نامه  دکتر حسن روحانی به رئیس مجلس شورای اسلامی به این شرح است:

رئیس جمهور

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر علی لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام
احتراما، در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شرح حال و برنامه جناب آقای دکتر محمود نیلی احمدآبادی، برای اخذ رای اعتماد جهت وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری به مجلس شورای اسلامی معرفی می گردد.
حسن روحانی
 

پیدا شدن اجساد سه دانش‌آموز لرستانی/معلم هنوز مفقود است

اجساد سه دانش‌آموز غرق شده در سیلاب لرستان پیدا و صبح امروز به پزشک قانونی منتقل شدند. هنوز جسد کاظم صفرزاده، معلم این دانش‌آموزان به همراه دیگر سرنشینان خودروی پراید، مفقود است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان،از پیدا شدن اجساد سه تن از دانش‌آموزان لرستانی در رودخانه کشکان‌ رود خرم‌آباد خبر داد و گفت:‌ دیروز سه شنبه، با تلاش همه نیروهای امداد و نجات، بسیج نیروهای مردمی یک جسد از دانش‌آموزان مفقود شده سیلاب لرستان پیدا و با پیداشدن دو تن دیگر اجساد به پزشک قانونی منتقل شدند.
 

حسین رضا مرادی،مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان، افزود: اجساد دانش‌آموزان لرستانی در یک کیلومتری محل حادثه سقوط خودروی پژو به رودخانه کشکان رود خرم‌آباد پیدا شده است.



این مسئول از پیدانشدن جسد کاظم صفرزاده معلم این دانش‌آموزان به همراه دیگر سرنشینان خودروی پراید خبر داد و اعلام کرد: تلاش برای پیدا کردن جسد این معلم از رودخانه کشکان رود لرستان ادامه دارد.

قتل دختر دانشجو شایعه است

سرهنگ  قدرت‌الله دالوند - رییس پلیس آگاهی لرستان - یافتهچندی قبل شایعه‌ای در شهرهای مختلف استان مبنی بر قتل دختری دانشجو توسط چند نفر از دوستانش دهان به دهان نقل شد که این خبر از سوی مسوولان انتظامی و قضایی استان لرستان تکذیب گردید.

رئیس پلیس آگاهی لرستان در این خصوص به خبرنگار یافته گفت: این خبر کاملاً کذب بوده و زاییده‌ی ذهن برخی افراد بیمار است.

سرهنگ "قدرت‌الله دالوند" با رد ادعایی مبنی بر بازداشت چند دختر دانشجو به جرم مشارکت در قتل یک دختر دانشجوی دیگر، تصریح کرد: این شایعه در شهرهای مختلف استان دهان به دهان نقل شده و در هر شهر ادعا کرده‌اند که این اتفاق در بیرون از آن شهر روی داده است!

وی افزود: به طور مثال برخی شایعه‌پراکنان عنوان کرده‌اند که در خرم‌آباد این اتفاق برای مقتول خیالی در آبشار ببیشه روی داده است، برخی آن را به شهر دورود نسبت داده و محل آن را دریاچه‌ی گهر ذکر کرده‌‌اند، برخی دیگر نیز بروجرد و برخی دیگر نیز کوهدشت را محل اصلی وقوع حادثه ذکر کرده و در سایر شهرهای استان نیز به همین صورت، اتفاق را به آن شهر و حومه‌ی آن نسبت داده‌اند، در حالی که اصلاً وقوع چنین حادثه‌ای به ما گزارش نشده و توسط پلیس آگاهی لرستان تکذیب می‌گردد.

دالوند با بیان این که لرستان یکی از استان‌های امن کشور محسوب می‌شود، بروز چنین شایعاتی در جامعه که توسط زودباوران به سرعت پذیرفته و منتشر می‌شود، را باعث مخدوش جلوه دادن چهره‌ی مردم استان ذکر کرد و گفت: مطمئن باشید در صورت بروز چنین وقایعی، پلیس آگاهی با روشن ساختن ابعاد قضیه، جزییات آن را هم به اطلاع عموم خواهد رساند.

همچنین مسوول روابط عمومی دادگستری استان لرستان نیز با رد وقوع چنین واقعه‌ای در استان به خبرنگار یافته گفت: مشخص نیست که منشاء این شایعه کجا بوده است و در صورت روشن شدن این موضوع، برخورد لازم با شایعه‌پراکنان صورت خواهد گرفت.

"علی سبزواری" افزود: رواج هر گونه اخبار کذب در جامعه هنگامی که از اساس و پایه‌ دروغ بوده و اتفاقی روی نداده باشد، بر هم زدن نظم عمومی تلقی می‌شود و با خاطیان در این زمینه برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

آیا در ساعات آینده وایبر فیلتر خواهد شد؟!

به گزارش «تابناک»، استفاده از اینترنت تلفن همراه و به دنبال آن بهره جستن از نرم‌افزارهای ارتباطی چنان کاری با مردم کرده که هر طرف را که نگاه کنید، عده‌ای را می‌بینید که به صفحه تلفن همراه هوشمند خود خیره شده‌اند؛ گاهی به تایپ در آن مشغولند، گاهی لبخندی از خواندن مطلبی یا دیدن تصاویر در آن بر لبانشان می‌نشیند و گاهی اینقدر غرق شده‌اند که نیازمند نجات به نظر می‌رسند؛ اما چالشی که فعلا با آن مواجهیم هیچ ارتباطی با این مسائل ندارد. 

مدتی است ‌از میان کارکردهای منفی این فن‌آوری‌های جدید، انتشار مطالب مجرمانه به موضوع بحث مسئولان کشورمان ‌تبدیل شده و مسئولان دستگاه قضا وعده داده‌اند،‌‌ همان گونه که پیشتر فیلترینگ اعمال شده بر برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی در دنیای اینترنت به امثال «وی چت» سرایت داده شده بود، برخی دیگر از نرم‌افزارهای ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه را مسدود خواهند کرد. 

البته این وعده یک «مگر» هم دارد و آن چیزی نیست، جز اینکه وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بتواند محتوای مجرمانه را با استفاده از فیلترینگ هوشمند در این محیط‌ها مسدود کند؛ مگری که یک ماه پیش در قالب یک نامه رسمی از دستگاه قضا به وزارت ارتباطات اعلام شد و آن گونه که در متن آن آمده بود، تمدید مهلت سه ماهه بود که پیشتر برای اعمال فیلترینگ هوشمند در این بستر ارتباطی در نظر گرفته شده بود. 

متن نامه حکایت از آن داشت که سه نرم‌افزار «وایبر»، «واتس اپ» و «تانگو» مورد بحث هستند که که دو تای اولی نرم‌افزارهای ارتباطی تلفن همراه به شمار می‌آیند و سومی چیزی فرا‌تر از این‌ها بوده و نوعی شبکه اجتماعی موبایل هم می‌تواند لقب گیرد. 

البته برای کاربران ایرانی این نرم‌افزار‌ها، مهم‌تر از اتفاقی که ممکن است برای واتس اپ و تانگو رخ دهد، سرنوشت وایبر است، زیرا آمار‌ها حکایت از آن دارند که 11 درصد کاربران این نرم‌افزار در جهان، ایرانی‌ها هستند و آمار تأیید نشده، حکایت از حضور بیش از شش میلیون کاربر ایرانی در آن دارد. 

اما امروز مهلت یک ماهه در نظر گرفته شده برای فیلترینگ این نرم‌افزار‌ها در حالی به ساعات واپسین خود نزدیک می‌شد که سخنگو‌ دستگاه قضا در نشست خبری به میان اصحاب رسانه آمده بود و به دلیل این تقارن زمانی به نظر می‌رسید ‌خبری در این باره از معاون رئیس قوه قضائیه شنیده شود.

این در حالی است که با پایان یافتن نشست خبری حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با خبرنگاران، جز اینکه این مقام اعلام کرد، «ما تا جایی که امکان داشته باشد دوست نداریم ‌شبکه‌های اجتماعی مسدود شوند، به شرطی که جرمی وقوع پیدا نکند»، درباره تصمیم مسئولان این نهاد برای نرم‌‌افزارهای یاد شده با پایان مهلت در نظر گرفته شده سخنی به میان نیامد تا حدس زدن اتفاقی که قرار است در ساعات آینده در این خصوص روی دهد، دشوار باشد.

آیا قرار است مسدود‌سازی وایبر، واتس اپ و تانگو از فردا به اجرا در آید؟ آیا ممکن است کارهای صورت گرفته در وزارت ارتباطات، موجب جدا شدن صف این نرم‌افزار‌ها از هم شده و هر سه نرم افزار یادشده مشمول انسداد نشوند؟ آیا مهلت در نظر گرفته شده تمدید خواهد شد؟ 

پاسخ به این پرسش‌ها و پرسش‌های ‌مشابه، هنوز متکی به حدس و گمان‌هاست؛ اما بنا بر ‌آنچه تجربه بسته شدن وی چت نشان داد، گویا‌ مسدود شدن این نرم‌افزار‌ها تنها به سوق دادن کاربران به نرم‌افزارهای مشابه منجر شده و نه مشکلاتی مانند انتشار مطالب مجرمانه در این بستر را رفع کند و نه راهکاری برای نجات انبوه کاربرانی که سر در صفحه تلفن‌های هوشمند خود فرو می‌برند، پیش رویمان بگذارد!

من بی‌سواد، رئیس سازمان اوقاف را به مناظره دعوت می‌کنم!

من بی‌سواد، رئیس سازمان اوقاف را به مناظره تلویزیونی دعوت می‌کنم!چند وقتی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی، موضوع تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف و امور خیریه را در مجلس مطرح کرده‌اند؛ واگذاری زمین‌های اوقافی، مشارکت در زمین‌خواری، از جمله اشکالاتی است که به این سازمان وارد است. 

اما معاون سازمان اوقاف کشور در واکنش به این ادعا گفت: اینکه برخی موقوفه‌خواری را مطرح می‌کنند، الفاظ و واژگان را بلد نیستند؛ یعنی مشکل این است که برخی سواد وقف و انفال و مدیریت اوقاف با نگاه شرعی را ندارند، باید بروند یاد بگیرند و بعد سخن بگویند.

شرفخانی با اشاره به برخی ‌رخدادهای ‌گذشته، خاطرنشان کرد: امروز با موقوفه‌خواری مقابله می‌شود، حال آنکه باعث ناراحتی عده‌ای می‌شود. تعجب ما از گفته کسانی است که باید در مسائل شرعی و قانونی آگاهی بیشتری داشته باشند. 

غلامعلی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی گفت: من از طرف کمیسیون اصل نود، مسئول بازرسی از سازمان اوقاف بودم؛ اما مجموعه مدیران ارشد اوقاف، به جای پاسخگویی، راه بی‌ادبی‌ پیش گرفته‌اند و به نمایندگان توهین می‌کنند. من از این افراد به ویژه رئیس این سازمان درخواست مناظره می‌کنم. 

این نماینده گفت: بیایید با ما مناظره کنید تا مشخص شود چه کسی بی‌سواد است. این‌ها هر کار ‌خواسته‌اند در این ۳۴ سال در کشور انجام داده‌اند و چون کسی جلویشان نایستاده، گمان می‌کنند، کسی چیزی نمی‌داند یا همه بی‌سوادند؛ اما وقتی امروز می‌بینند‌ با این رفتار‌ها تقابل شده است، مجبور به فرا‌فکنی می‌شوند. 

این نماینده همچنین افزود: ‌من چند مورد از آن‌ها را اعلام می‌کنم تا عمق فاجعه در این سازمان مشخص شود. تخلفات در این سازمان از واگذاری برخی معادن موقوفه بدون مزایده به شرکت‌های پیمانکاری‌، تا پرداخت برخی حق نظارت رئیس سازمان وقت تا آینده دور به چشم می‌خورد، که معلوم نیست این بذل و بخشش‌ها از کجا بوده است! 

وی افزود: در لواسانات، ‌موقوفاتی را بدون تشریفات مزایده و با برخی اختیارات خاص به برخی ‌بستگان خود واگذار کرده‌اند؛ البته ما نام این افراد را داریم و می‌دانیم‌ چگونه عمل شده است. برخی از موقوفات نیز خارج از نیات واقف عمل شده و ما هر چه تلاش کردیم، پاسخ مرجعی برای اجرای حجت شرعی پیدا نکردیم. 

مطالبات معوق موقوفاتی از ۵۱ نهاد دولتی از سراسر کشور دارند که هیچ گونه کار مؤثری برای این مطالبات انجام نداده‌اند و البته رقم و ریال آن موجود است. برخی اراضی تصرفات موقوفه در دستگاه‌های اجرایی دارند که هنوز کار‌شناسی نشده است. 

وی گفت: موقوفات متفرقه در تصرف اشخاص غیر‌دولتی در هشت استان وجود دارد که کاری نکرده‌اند و ‌عدد سنگینی است و باید صرف نیت واقف می‌شد، که بر خلاف موازین شرعی در جاهای دیگر هزینه شده است. 

جعفر‌زاده گفت: ۷۴ سند در سراسر کشور دارای سند مردودی بوده که هزینه‌ها بر خلاف نیت وقف کننده انجام گرفته و تعدیه آن بر ذمه متولی است. از سرجمع دریافتی موقوفات برای اجرای پروژه‌های عمرانی، غیر قانونی برداشت شده و نه تنها مستند نشده است، بلکه هر سال نیز این بودجه ‌اضافه می‌شود که مغایر با قانون ماده ۶ سازمان اوقاف است. 

اما برداشت‌های غیر قانونی از عواید موقوفات است که به نام‌ برنامه‌های مدیریتی انجام می‌شود. همچنین ‌برداشتی از محل موقوفات برای خرید و ساخت ساختمان مرکزی سازمان اوقاف شده ‌‌و حتی برخی پرداخت‌های غیر قانونی به برخی روزنامه‌ها‌ داشته‌اند که گاه ‌منتسب به خودشان بوده است. 

وی همچنین افزود: برای یک روزنامه، خاص از محل سرجمع موقوفات ‌ساختمان خریداری کرده‌اند. در جایی نیز که نیت واقف روضه‌خوانی در محل سکونت وقف کننده بوده، از محل این وقف برای روزنامه دیگری ساختمان خرید‌ه‌اند. 

جعفرزاده در پایان گفت: برای تک تک گفته‌های اینجا ‌سند و مدرک وجود دارد. این مطالبی هم که در اینجا گفته شد، نمونه‌ای از هزاران است؛ بنابراین، با توجه به توهین‌های انجام شده، ما تقاضا داریم‌ با من بی‌سواد مناظره کنند تا مردم قضاوت کنند.

چگونه کوبانی سبب شکست افسانه ابهت داعش شد؟

چگونه کوبانی سبب شکست افسانه ابهت داعش شد؟
طی هفته های اخیر، موضوع تهاجم تروریست های داعش به شهر کردنشین کوبانی  (عین العرب)در سوریه، به سرخط اصلی اخبار و تحلیل های سیاسی و رسانه ای در جهان تبدیل شد. با این حال، مقاومت نیروهای پیشمرگه کرد در کوبانی  (عین العرب)که داعش را از هدف خود مبنی بر تصرف این شهر بازداشت، دربردارنده نکات مهمی درباره تحولات جاری در منطقه است.

به گزارش «تابناک»، از هفته ها پیش و همزمان با اوج گیری فعالیت های تروریست های داعش در عراق و سوریه، این نگرانی وجود داشت که شهر کردنشین کوبانی  (عین العرب) در مرز سوریه با ترکیه به تصرف داعش درآمده و با توجه به مقاومت های پیشین و فعلی نیروهای پیشمرگه کرد در مقابل داعش، قتل عام عظیمی در این شهر به راه افتاده و شکل یک فاجعه انسانی را به خود بگیرد.

زمانی که کوبانی  (عین العرب) به محاصره نیروهای داعش درآمد، نگرانی ها در این زمینه بیش از پیش افزایش یافت؛ زیرا سابقه تهاجم های چند ماه اخیر داعش به شهرهای مختلف عراق، این نگرانی را به وجود آورده بود که تروریست های تکفیری خواهند توانست در شرایط خاص شکل گرفته پیرامون کوبانی  (عین العرب) و به ویژه جدا افتاده ماندن این شهر،‌ به سرعت و در فاصله ای کوتاه نسبت به تصرف آن اقدام کند.

مهمترین عاملی که به طور خاص هراس از سقوط سریع کوبانی  (عین العرب) را در عرصه بین المللی ایجاد کرده بود، تجربه سقوط سریع شهری بزرگ چون موصل و افتادن آن به دست داعش بود که مهمترین نقطه عطف در پیشروی های اولیه تکفیری ها به شمار می رفت. سقوط این شهر در مدت 24 ساعت و سپس جنایات بی رحمانه و بی سابقه تروریست ها در این شهر و حومه آن، اصلی ترین عاملی بود که سبب شد داعش – به ویژه با استفاده از جنگ روانی و تبلیغاتی – خود را به عنوان هیولایی قدرتمند و شکست ناپذیر جلوه دهد. 

با این حال،‌ روزهای متمادی مقاومت مردم کوبانی (عین العرب) – که همه از مرد و زن سلاح به دست گرفته و به مبارزه با تروریست ها پرداختند – نشان داد افسانه ای که داعش تلاش داشت با استفاده از جنگ روانی از قدرت خود در افکار عمومی ایجاد کند،‌ به هیچ وجه صحت ندارد و تروریست های این گروه با وجود استفاده از سلاح های سنگین و انواع و اقسام اقدامات بی رحمانه و جنایتکارانه،‌ نتوانستند کوبانی  (عین العرب) را به تصرف خود درآورند.

در این زمینه، به ویژه باید به عواملی توجه داشت که چند ماه پیش سبب رقم خوردن واقعه موصل شد؛ اما در موضوع کوبانی  (عین العرب) قابلیت تکرار نیافت. در حقیقت، دو عامل اصلی در سقوط موصل و افتادن آن به دست داعش موثر بود که یکی استفاده از عنصر غافلگیری و بهره گیری از فضای بی ثبات سیاسی چند ماه پیش در این کشور بود که سبب عدم آمادگی یا عدم رغبت نیروهای امنیتی و همچنین مردم محلی برای مقابله موثر با تکفیری ها شد. عامل دوم نیز که البته در ارتباط با مورد قبلی است، حضور عناصر سابق بعثی در میان نیروهای داعش بود که عملاً تاکتیک های عملیاتی این گروه را در عراق تدوین کرده و می کنند.

به این ترتیب،‌ می توان با قاطعیت استدلال کرد که داعش در صورت فراهم نبودن مجموعه ای از شرایط درونی و بیرونی، اصولاً امکانی برای پیشروی موثر و پیشبرد اقدامات خود در سطحی گسترده ندارد و افسانه ای که این گروه سعی در القای آن دارد، از اساس غیرواقعی است. به عبارت دیگر،‌ می توان گفت وقایع کوبانی  (عین العرب) سبب شکست ابهت ادعایی گروه داعش شده است. 

بومیان منطقه و بسیجیان بلوچ ثابت کردند، ‌بهترین مدافع مرزها هستند

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در متن و حاشیه همایش بزرگداشت فرماندهان شهید نیروی زمینی سپاه به موضوعات مهم امنیت ملی مانند تلاش‌های خارجی برای ایجاد ناامنی در مناطق مرزی، مبارزه با داعش در عراق و چرایی بازگشت نیروهای امریکایی به منطقه پرداختند. 

به گزارش «تابناک»، سرلشکر جعفری فرمانده کل سپاه در حاشیه بزرگداشت فرماندهان شهید نیروی زمینی سپاه، سرمایه‌گذاری کلان دشمنان فرامنطقه‌ای برای ایجاد ناامنی در مناطق مرزی را شکست خورده و نافرجام دانست. 

فرمانده کل سپاه در جمع خبرنگاران‌ گفت: شهید شوشتری و یارانش خودشان را برای برقراری وحدت میان شیعیان و اهل تسنن در مناطق جنوب شرق کشور فدا کردند. 

وی افزود: این فرماندهان شبانه‌روز در این چهارچوب تلاش می‌کردند و در این راه جانشان را تقدیم نمودند. 

سرلشکر جعفری خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسأله‌ای که در ‌کشور در مناطقی مانند جنوب شرق یا کردستان داریم، موضوع وحدت میان شیعیان، ‌ اهل تسنن و همه اقوام است و چون مسأله اساسی در این مقطع حساس همین موضوع است، شهید شوشتری نیز این مسأله را به خوبی درک کرده بود و تا پای جان برای پیشبرد این هدف ایستاد. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات شهید شوشتری برای ایجاد امنیت در مناطق مرزی با استفاده از ظرفیت قبایل‌ گفت: این بزرگ‌ترین اقدام راهبردی، کلیدی و محوری شهید شوشتری در مرزهای جنوب شرق بود که به مردم اطمینان و اعتماد کرد و امنیت را به آنان سپرد. 

فرمانده کل سپاه پاسداران تأکید کرد: این حرکت موجب محبوبیت شدید شهید شوشتری در میان قبایل و مردم در منطقه شد. 

وی با اشاره به حادثه تروریستی ناکام در یکی از پاسگاه‌ها ‌حدود یک ماه پیش‌ گفت: همین بومیان منطقه و بسیجیان بلوچ ثابت کردند، ‌بهترین مدافع مرزهای جمهوری اسلامی ایران هستند و این پیروزی‌ها ناشی از همین راهبرد و نگاه شهید شوشتری است که در عمل اثبات شد. 

فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: خدا را برای امنیت در مناطق جنوب شرق کشور شکر می‌کنیم که با وجود این همه سرمایه‌گذاری دشمنان فرامنطقه‌ای ما اعم از آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و برخی دشمنان منطقه‌ای و به رغم برنامه‌ریزی زیاد آنان، امنیت در مرزهای ما برقرار است. 

سرلشکر جعفری در پایان خاطرنشان کرد: با واگذاری امنیت به مردم، اکنون امنیت بسیار خوبی در مناطق مرزی به ویژه جنوب شرق کشور برقرار است. 

سردار سلیمانی: اقدامات تروریستی داعش و لشکرکشی‌های آمریکا محکوم به شکست است


سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز صبح امروز دوشنبه در حاشیه همایش بزرگداشت فرماندهان شهید نیروی زمینی سپاه پاسداران، در جمع خبرنگاران‌ گفت: کسانی که این مجلس و مراسم به نام آنهاست، پیش از اینکه فرمانده باشند، صاحب مکتب و مدرسه بودند. همه شهدا مثل شهید همت صاحب مدرسه و بنیان‌گذاران مدرسه اخلاقی و رفتاری بودند. 

وی با بیان اینکه این فرماندهان قواعد مدیریت را برهم زدند، گفت: این شهدا فضائل اخلاقی و مدیریتی را با هم داشتند، لذا باید شهیدان مثل شهید همت و شوشتری را بشناسیم و بعد به مدرسه آن‌ها برویم و ببینیم که اخلاق، رفتار، مدیریت و تربیت آن‌ها چگونه بوده که توانستند این ‌گونه باشند. 

سرلشکر سلیمانی تصریح کرد: باید بررسی کنیم ‌چه شد در جنگ هیچ فرمانده‌ای توزرد در نیامد و این دلیل جوهره آن‌ها بود که در اسلام وجود داشت. حقیقت در امام (ره) متبلور بود و این جوهره و حقیقت امام (ره) در شهدا تبلور یافت. 

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حوادث وحدت‌شکن بین شیعه و سنی در منطقه اشاره کرد و گفت: پایان هر چیزی به حقیقت می‌رسد و اگر هر چیزی فاقد حقیقت باشد، پیروز نخواهد شد، لذا اقداماتی که علیه ایران، اسلام و تشیع انجام می‌شود از آنجا که درون آن کارها هیچ حقیقتی وجود ندارد، به پیروزی نمی‌رسد. دلیل پیروزی ایران و اسلام نیز حقیقت درونی آنهاست. 

وی با اشاره به اقدامات داعش در منطقه، تصریح کرد: چه لشکر‌کشی‌های آمریکا و چه اقدامات تروریستی داعش از آنجا که حقیقتی ندارد، محکوم به شکست است و راهکارشان اثرگذار و پیروز نخواهد بود. 

سرلشکر سلیمانی در پایان در پاسخ به اینکه حوادث عراق و سوریه به چه راهی منتهی می‌شود، گفت: مهم انتهای این حوادث است و باید همواره به انتهای حوادث نگاه کنیم و در سوریه هم دیدید ‌چه اتفاقی افتاد و پایانش چه شد. 

سردار پاکپور: حقمان برای خشک کردن حرکات‌ ترروریستی در هر نطقه‌ای محفوظ است


فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه پاکستان به مرز خود اشراف ندارد، گفت: حق خود را محفوظ می‌دانیم که حرکت‌های تروریستی در هر نقطه‌ای را خشک کنیم. 

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه همایش بزرگداشت فرماندهان شهید نیروی زمینی سپاه پاسداران در جمع خبرنگاران، با اشاره به وضعیت منطقه، گفت: وضعیت منطقه به برکت خون شهیدان خوب است و وضعیت بسیار خوبی در شرق کشور و سیستان برقرار است. 

وی افزود: اخیرا شاهد حوادثی در مرز‌ها هستیم که این موضوع به دلیل ناامنی زیاد در کشورهای شرقی کشورمان است، البته از طریق این کشور‌ها اقدامات زیادی در مرز‌ها صورت گرفته، اما بسیجیان بلوچ مرزبان شده‌اند و جلوی این اقدامات را گرفته‌اند. 

فرمانده نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: با توجه به کشورهای همسایه متأسفانه پاکستانی‌ها در مرز‌ها کنترلی ندارند و مرز‌ها‌‌ رها شده، اما در ایران آرامش خوبی در مرز‌ها داریم و هرچند حرکت‌هایی از آن سوی مرز‌ها صورت می‌گیرد، اما ما کاملا به تحرکاتی که در عراق صورت می‌گیرد مسلط هستیم و اشراف اطلاعاتی در عمق خاک عراق داریم. 

سردار پاکپور افزود: ما تا زمانی این اقدامات تروریستی را علیه ایران تحمل می‌کنیم، اما حق خود را محفوظ می‌دانیم که حرکات تروریستی را در هر نقطه‌ای خشک کنیم. 

وی تأکید کرد: در آن سوی مرز‌ها تیراندازی صورت می‌گیرد، اما ما کنترل کاملی به مرزهای خود داریم. برخی حوادث در خارج از مرز‌ها علیه ما صورت می‌گیرد که اگر ادامه یابد هر کجا که باشد با آن برخورد می‌کنیم و همانجا آن را خشک می‌کنیم. 

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: اطلاعات مربوط به ورود تروریست‌ها به کشور را به مسئولان دیپلماسی و سیاست خارجی کشور منتقل کردیم و از آن‌ها می‌خواهیم که با شدت با این موضوع برخورد کنند. 

وی گفت: ایران اعلام آمادگی می‌کند ‌با پاکستان در راستای ایجاد امنیت در مرز‌ها همکاری کند. 

سردار پاکپور در پایان با اشاره به اینکه در پایان سال جاری رزمایش نیروی زمینی سپاه برگزار می‌شود، گفت: این رزمایش مشترک نیست و برنامه‌ای برای برگزاری رزمایش مشترک نداریم. 

دریادار فدوی: کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برادران کوچک ایران هستند


فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران گفت: همه کشوهای منطقه می‌دانند، برادران کوچک کشور بزرگی مانند ایران هستند و ایران حامی آنهاست. 

دریادار حسین فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه همایش بزرگداشت فرماندهان شهید نیروی زمینی سپاه پاسداران در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤالی در مورد برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص تشکیل نیروی دریایی مشترک بین کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به منظور مقابله با نیروی دریایی ایران‌ گفت: ما با کشورهای منطقه یک خانواده هستیم و شاید اعضای خانواده با یکدیگر اختلافاتی نیز داشته باشند، اما همه ما مسلمان هستیم و اسلام این عظمت را دارد که مسلمانان را زیر یک شعار جمع کند. 

وی تصریح کرد: کشورهای دیگر مانند آمریکا و انگلیس به دنبال این هستند که اختلافات را یک موضوع اساسی جلوه دهند؛ اما همه کشورهای منطقه واقفند که آن‌ها برادران کوچک کشور بزرگی مثل ایران هستند و ایران حامی آنهاست. 

دریادار فدوی تأکید کرد: کشورهای جنوب خلیج‌فارس ایران را به عنوان یک کشور بزرگ منطقه بدانند که می‌تواند، در شرایط بحرانی به آن کشور‌ها کمک کند و بدانند که آمریکا و انگلیس خیرخواه نیستند و ایران به عنوان یک کشور اسلامی خیرخواه این کشورهاست. 

سردار حاجی‌زاده: قدر امنیت را بدانیم


سردار ابوالفضل حاجی‌زاده در حاشیهٔ یادوارهٔ شهدای نیروی زمینی سپاه در جمع خبرنگاران گفت: امروز در نتیجهٔ اقدامات آمریکا در منطقه نا‌امنی ایجاد شده، ولی ایران یک جزیرهٔ ثبات در منطقه است. 

وی افزود: علت امنیت و ثبات ایران فداکاری شهدا ورزمندگان است و ما باید قدر این امنیت و ثبات را بدانیم.

گلایه پدر یکی از قربانیان اسیدپاشی اصفهان

پدر یکی از قربانیان اسیدپاشی استان اصفهان از سردرگمی در سیر درمان و بی‌نتیجه بودن پیگیری‌های انتظامی در روند پرونده دخترش خبر داد.

پدر این قربانی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص پیگیری مراحل درمان دخترش گفت: در اولین روز این حادثه که فکر می‌کنم نهم مهرماه بود دخترم در بیمارستان اصفهان بستری شد. با توجه به سوختگی شدید از ناحیه صورت، دست چپ و ران‌ها قرار بود عمل‌هایی لازم روی دخترم انجام شود که با نظر من قرار شد این عمل‌ها در تهران انجام شود. اولین عمل انجام شد، اما برای من اول بینایی و بعد زیبایی دخترم اهمیت دارد.

او با گلایه از سردرگمی پزشک‌ها برای درمان چشم‌های دخترش، ادامه داد: ابتدا قرار بود در اصفهان چشم‌های دخترم بخیه بشود که بعد از مخالفت من، ما را به بیمارستان لبافی‌نژاد ارجاع دادند که در آنجا اعلام کردند اصلا نیاز به بخیه کردن نبوده و اگر این کار انجام می‌شد دخترم بینایی خود را از دست می‌داد.

در حال حاضر هم بیمارستان چشم پزشکی، بیماران سوختگی را بستری نمی‌کند و بیمارستان سوختگی هم که دخترم را بستری کرده است اعلام می‌کند در قبال چشم‌ها مسئولیتی نداریم و این کار را بلد نیستیم. با توجه به اینکه چشم‌ها باید هر پنج ساعت یک بار با آب شست‌وشو شود و در آن قطره ریخته شود این کار برعهده خودمان افتاده است و این شست‌وشو را انجام می‌دهیم.

وی افزود: سه عمل دیگر باید روی دخترم انجام شود تا قسمت‌های سوخته را مدام لایه لایه بردارند.

این پدر در پاسخ به این سوال که شایعاتی درخصوص بدحجاب بودن چهار قربانی پرونده اسیدپاشی در استان اصفهان وجود دارد، گفت: دخترم حجاب غیرمتعارف نداشته و معمولی و به مانند بقیه بوده تا حدی که پیش از این در جامعه حضور داشت، دانشگاه و جاهای مختلف می‌رفت و مشکلی به وجود نیامده بود.

این پدر ادامه داد: در پیگیری پرونده با یکی دیگر از خانواده‌های قربانیان آشنا شدیم که براساس گفته‌های آنها مراحل پرونده آنها دقیقا شبیه پرونده و اتفاقات مربوط به دختر من بود.

وی با اشاره به اینکه این اسیدپاشی در بعدازظهر یک روز چهارشنبه در خیابان بزرگمهر اصفهان که یک جای تقریبا شلوغ است، رخ داده، گفت: تقاضا دارم صداوسیما برنامه‌ای درخصوص آموزش کمک‌های اولیه در این حوادث درست کند. اطلاعات مردم در مورد این حوادث بسیار پایین است، به طوری که در مورد دختر من به جای ریختن آب بر روی او، در همان ماشینی که پر از اسید بوده گذاشته شده و به بیمارستان منتقل کرده‌اند.

پدر این قربانی اسیدپاشی در مورد هزینه‌های درمان دخترش گفت: تاکنون تمامی هزینه‌ها را خودم پرداخت کرده‌ام و طی این 18 روز مداوم پشت در بیمارستان‌های تهران یا در ماشین خوابیده‌ام و یا در خیابان پرسه زده‌ام و هیچ مقام و سازمانی برای پیگیری مشکل با من تماسی نداشته است و پلیس آگاهی اصفهان هم که من با آنها تماس گرفتم، گفتند خبر جدیدی نشده است.