سرمایه گذاری ۱۳۰۰ میلیاردی در راه آهن دورود

سرمایه گذاری ۱۳۰۰ میلیاردی در راه آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک

این پروژه دارای طول 347 کیلومتر است که در مسیر آن 9 دستگاه تونل با طول 37 کیلومتر احداث خواهد شد. این پروژه شاخه دوم راه آهن جنوب خواهد بود که در راستای رفع تنگناهای محور قدیم احداث می شود.

30603696-1747466



معاون ساخت و توسعه راهها و راه آهن وزارت راه و شهرسازی از انجام سرمایه گذاری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی در راه آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری دورود آنلاین به نقل ازمهر، هوشنگ پاکدل در این خصوص اظهار داشت: این پروژه دارای طول ۳۴۷ کیلومتر است که در مسیر آن ۹ دستگاه تونل با طول ۳۷ کیلومتر احداث خواهد شد.

وی زمان این پروژه را سه ساله دانست و یادآور شد: همچنین در مسیر اجرای این طرح ملی بیش از ۴ کیلومتر پل تعبیه خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه راهها و راه آهن وزارت راه و شهرسازی با تشریح اهداف اجرای این پروژه، یادآور شد: این پروژه شاخه دوم راه آهن جنوب خواهد بود که در راستای رفع تنگناهای محور قدیم احداث می شود.

پاکدل با اشاره به اتصال مرکز لرستان با اجرایی شدن این پروژه به شبکه ریلی کشور، عنوان کرد: خط آهن دورود – خرم آباد – اندیمشک دارای ۱۷ ایستگاه است.

وی سرعت این طرح را ۱۰۰ کیلومتر در ساعت عنوان کرد و بیان داشت: حداکثر شیب طولی مسیر این پروژه ۱۵ در هزار خواهد بود.

انقراض نسل سمندر لرستانی در آبشار شوی


 انقراض نسل سمندر لرستانی در آبشار شوی

سامان فرجی پژوهشگر و فعال اجتماعی که در هفته جاری از منطقه شوی دیدن کرده است، می‌گوید: تا چند سال پیش تعداد بسیاری از سمندر لرستانی که به زبان محلی "حاجی باریک او" خوانده می‌شدند در آبشار وجود داشت، اما طی سفری که اخیراً به منطقه داشتم در دو روز اقامت خود در منطقه و علیرغم تلاش‌های بسیار، با هیچ موردی از این گونه نادر دوزیست مواجه نشدم.

 

آبگیرها و برکه های اطراف آبشار شوی در شمال استان خوزستان، که روزگاری یکی از مهمترین زیستگاه های سمندر لرستانی بود، امروز به منطقه ای عاری از اینگونه نادر تبدیل شده است.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، آبشار شوی در شهر سالند از توابع شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان، و با فاصلهٔ اندکی از مرز استان لرستان و در بین کوههای سرتنگ شوی در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه آهن تله زنگ در مسیر راه آهن سراسری اهواز - تهران واقع شده ‌است. سامان فرجی پژوهشگر و فعال اجتماعی که در هفته جاری از منطقه شوی دیدن کرده است، میگوید: تا چند سال پیش تعداد بسیاری از سمندر لرستانی که به زبان محلی "حاجی باریک او" خوانده می شدند در آبشار وجود داشت، اما طی سفری که اخیراً به منطقه داشتم در دو روز اقامت خود در منطقه و علیرغم تلاشهای بسیار، با هیچ موردی از این گونه نادر دوزیست مواجه نشدم.

وی افزود: پس از تحقیق متوجه شدم که سارقان سمندرهای لرستانی از اهالی منطقه نیستند زیرا اهالی برای سمندر"حاجی باریک او" و جانوران درون آبشار به دلیل باورهای محلی احترام قایل هستند اما اخیراً گروه های مختلفی از برخی شهرهای همجوار برای شکار این سمندر و استفاده از آن در آکواریومها به این منطقه می آیند.

وی همچنین افزود: در پایان روز دوم متوجه شدم گروهی سودجو که از شهرهای اطراف به منطقه ی شوی آمده بودند با وسایل مخصوص جهت شکار در منطقه حاضر شده اند و پس از مذاکره متوجه شدم که گروه یاد شده علی رغم جستجوی فراوان تنها موفق به شکار پنج بچه سمندر بسیار کوچک شده اند و در مقابل اصرار اینجانب برای رهاسازی و هشداردر خصوص انقراض این جاندار حاضر به رها سازی آنها در طبیعت نشدند.

سامان فرجی خواستار استقرار سازمان های مردم نهاد یا دولتی در منطقه آبشار شوی برای جلوگیری از شکار آخرین نمونه های باقی مانده از بچه سمندرها شد.

سامان فرجی ضمن اظهار نگرانی از انقراض اینگونه سمندر، گفت: کاهش چشمگیر "حاجی باریک او" در آبشار شوی که یکی از زیستگاه های اصلی این سمندر وتنها زیستگاه آن در استان خوزستان است، زنگ خطر نابودی کامل اینگونه نایاب جانوری را در استان و کشور به صدا در آورده است و انتظار می رود سازمان محیط زیست با اعمال جریمه های سنگین تر، جلوی شکار غیرقانونی این زیستمند را بگیرد.

فرجی افزود: اخیراً یکی از مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان در اظهارنظری رسمی گفته بود اقدامات برای نجات سمندر لرستانی را از مسئولان استان لرستان بپرسید که نشانه ضعف شدید اطلاعات متولیان است چراکه بیشترین زیستگاه های این سمندر با نام محلی "حاجی باریک او"، در استان خوزستان می باشد و نام لرستانی آن دلیلی برای سلب مسئولیت مسئولان محیط زیست خوزستان نمی شود.

به گزارش ایبنانیوز، مطالعاتی که توسط جهاد دانشگاهی لرستان برای بررسی وضعیت پراکنش دو گونه منحصر به فرد سمندر و ماهی کور در مرز لرستان و خوزستان انجام شده، نشان می دهد ۸۵ درصد پراکنش سمندر لرستانی در خاک خوزستان است و این امر، به روشنی، وظیفه سازمان محیط زیست خوزستان را در صیانت از اینگونه نادر نشان می دهد

داغ فلک الافلاک یکساله شد/ لرستان سوگوار شهدای پاسدار

خرم آباد - خبرگزاری مهر: امروز داغ فلک الافلاک یکساله شد و لرستان با گذشت 365 روز همچنان داغدار 18 جوان پرپرشده ای است که برای آرمانهای نظام، انقلاب و ولایت فدا شدند تا سندی بر افتخارات دیار شیرمردان افزوده شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یک سال پیش بود که انفجار در پادگان امام علی (ع) خرم آباد داغی به جان این دیار انداخت که هیچگاه سردشدنی و فراموش کردنی نیست. داغ جوانانی گلچین شده که گویا فرشتگانی آسمانی بودند که قراری بر ماندن نداشتند.

سجاد یاراحمدی، مظفر فراش زاده، سید محمد موسوی، حمید ماهرو بختیاری، امین امانی، علی محمد یاری پور، محمد حسین حیدری، فضل الله مهراندیش، شکرالله تقی نیا، حمید جمال شرف، فرزاد احمدی، محمد امیدی فرد، احسان میردریکوند، محسن عزیزی، جواد سبحانی، سید مجتبی فاطمی نیا، محسن فرج الهی و سعید سعیدی امین جوانان پرپر شده ای هستند که نامشان هنوز در کوچه ها و شهرهای خرم آباد به گوش می رسد.

شهید فضل الله مهراندیش

خرم‌آباد و لرستان هنوز روزهای آخر مهرماه را از یاد نبرده است که در اوج بی مهری 18 فرشته را به دل خاک سپرد.

از شهادت جوانان پاسدار لرستانی یکسال می گذرد و هر پنج شنبه گلزار شهدای خرم آباد شاهد سوگی تازه و دوباره است. هر پنج شنبه مردم می آیند و غبار دل را در کنار مزار این شهدا فرو می نشانند تا اینجا دیگر به ملجا و مراد مردم لرستان بدل شود.

شهید سید مجتبی فاطمی نیا

داغ دل لرستان در سالگرد سوگ فرزندانش هنوز گرم است و جان مردم این استان را می سوزاند. دیدن مادران، همسران و فرزندان شهدا مجالی برای اشک باقی نگذاشته است تا اینجا هر پنج شنبه باران باشد و هر لحظه خاک لرستان نمناک از غم فراق و دوری جوانان جان بر کف میهن.

شهید فرزاد احمدی

مادر شهیدی هنوز فرزندش را صدا می کند. یادم می آید که در روز شهادتش برایش حجله بسته بود تا او را داماد کند. قرار بود هفته بعد از شهادتش کارت دعوت عروسی در خانه ها برود ولی امروز حجله عزای جوانمرد لرستانی یکساله می شود تا به جای نقل و نبات، خرما خیرات شود.

شهید شکرالله تقی نیا

پدر شهید با زمزمه های "روله، روله" نام جوان شهیدش را به زبان می آورد. مردتر از آن است که ضجه کند و فغان سر دهد. او صبوری را از دوران دفاع مقدس و غم از دست رفتن شش هزار و 200 لاله پرپر آموخته است.

شهید امین امانی

برای دیدن این همه غم و اندوه و نگاشتن از آن قلم توان ندارد. اینجا فقط پدران و مادران شهدا نیستند که سوگوارند. اینجا لرستان است که یکسال است در رثای عزیزان از خاک رسته و به خدا پیوسته اش مویه سر می دهد.

شهید مظفر فراشی زاده

دیدن چهره زن جوانی که در مراسم تشییع پیکر شهدا چهره اش جوانتر به نظر می رسید و حال گرد غم صورتش را مبهوت و سرد کرده است خود حکایت دردی است که بر جان لرستان است و از درون این خطه را آتش می زند.

شهید علی محمد یاری پور

ضجه های مادران و اشک های پدران شهدای پاسدار هنوز خاطر کوچه ها و خیابانهای خرم آباد را می آزارد. هنوز گلزار شهدای شهر خرم‌آباد رد پای دهها هزار مردمی که بر سر و سینه می زدند و با خود فرشته آورده بودند را از یاد نبرده است.

تابوت شهید امین امانی هنوز با اشک های برادر جوانش، آذین بسته شده است. فریادهای "برار برار" برادر شهید هنوز عمق جان خرم آباد را می سوزاند. اینجا هنوز برادر شهید از تابوت برادرش دل نکنده است.

شهید سجاد یاراحمدی

پادگان امام علی (ع) خرم آباد روزهای زیادی را پشت سر گذاشته و دریغ از یک روز که در جای جایش نامی از شهید سعید سعیدی، شهید حیدری، شهید یاری پور، شهید سبحانی و ... نباشد. تمام اجزای پادگان دیگر به مرور خاطره ها خو کرده است و گویا قرار نیست لبخندهای آرام و متین شهید سجاد یاراحمدی جوان خوش قد و قامت پادگان از خاطره ها فراموش شود.

روزهای زیادی رفته است ولی چگونه می شود ضجه ها و اشک های آرام خواهر شهید محمد امیدی را فراموش کرد. عکسی که در قاب دستان دخترک نوجوان مانده بود، بهتی که تمام چهره اش را پر کرده بود. هنوز همه ما مبهوتیم و شاید گذشت یک سال از فراق هنوز باورمان را سیراب نکرده است.

شهید محمد امیدی

همکاران شهدای پادگان امام علی (ع) خرم آباد این روزها از خاطرات شهدا می گویند. و روزهایی که با آنها به سر کرده اند. در تک تک جملاتشان بغضی است که گویا سر وا شدن ندارد. از روزهای خوب با هم بودن می گویند و اشک ها ناغافل روی گونه ها می غلطد و گویا این چشم ها هنوز توان بی تابی را از دست نداده اند.

شهید حمید ماهرو بختیاری

یکی از پاسداران که بغضش را به زحمت فرو می خورد با آوردن نام شهید محسن فرج الهی می گوید: دیدی محسن جان! در باغ شهادت باز شد!می گوید محسن همیشه دوست داشته که شهید شود و حال ما ماندیم و در باغی که بسته شد و فراقی که هر روز آزارمان می دهد.

شهید محسن فرج الهی

امروز داغ لرستان یکساله می شود، سراسر استان غم و اندوه است. مراسم های مختلفی در جای جای استان برای یادبود شهدا گرفته شده است. قرار است تا ساعتی دیگر فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم سالگرد شهدای پاسدار در پادگان امام حسین(ع) خرم آباد سخنرانی کند.

همچنین عصر امروز مراسمی در گلزار شهدای این شهر به مناسبت سالگرد شهدای انفجار پادگان امام علی(ع) خرم آباد برگزار خواهد شد.

شهید حمیدرضا ملاحسنی

اعجاز شهید گمنام

شهید حمیدرضا ملاحسنی

(یکی از شهدای گمنام مدفون در بوستان نهج البلاغه تهران)

سالها بود خانواده  شهید ملاحسنی منتظر بودند تا عزیزشان از سفر بازگردد. ۲سال پیش برادران شهید تصمیم می گیرند مقبره ای را به صورت نمادین برایی ایشان برپا کنند ولی  شهید به خواب برادر میاید و میگوید دست نگه دارید.

بعد از ۲ سال شبی خواهر شهید در خواب میبیند که در منطقه پونک سردار جنگل تشییع پیکر شهداست و شهید ملا حسنی هم حضور دارد از او میپرسد شما اینجا چه میکنی؟شهید میگوید من آمده ام شفاعت کنم…تمام اینها را… سپس میگوید من حتی کسانی که در پیاده رو راه میروند و برای تشییع هم نیامدند هم شفاعت میکنم….

یان خواب برای او بسبر عجیب به نظر می رسد.
خواهر شهید همیشه در مناسبت هابه سر مزار شهید پلارک در بهشت زهرا میرفته است(شهیدی که از مزارش بوی عطر پراکنده میشود)
در یکی از روزها بر  سر مزار شهید پلارک ،در قاب بالای سر در یک عکس برادر خود را کنار شهید پلارک میبیند که بالای سرش علامت ضربدری وجود دارد.پس ماجرا را از خانواده شهید پلارک جویا میشود خانواده ایشان میفرمایند که شهید پلارک هر کدام از دوستانشان که به فیض شهادت نائل میشدند بالای سرشان یک ضربدر میزند و معلوم گردید که شهید ملاحسنی از دوستان و همرزمان شهید پلارک بوده..
خواهر شهید ملاحسنی ، شهید پلارک را به بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) قسم میدهند که به برادرم بگو که یه نشانه ای چیزی از خودش به ما بدهد…
که بعد خواهر شهید خواب میبیندکه شهید میگوید من در بوستان نهج البلاغه در ردیف وسط هستم.


در تاریخ ۱۲ دی امسال هم مراسم تعویض سنگ قبر ایشان انجام میشود بیایید که قرار است همه را شفاعت کند…..

شهید حمیدرضا ملاحسنی :: شهید مفقودی که پس از 27 سال شناسایی شد :

بازگشت پرستوی 18ساله با شهدای گمنام پس از 27 سال
ماجرای شهید مفقودی که پس از 27 سال شناسایی شد


خبرگزاری فارس: شهید «حمیدرضا ملاحسنی» پس از 27 سال در تاریخ 12 مهر 89 به عنوان شهید گمنام در بوستان نهج‌البلاغه آرام گرفت، طی تحقیقات میدانی از مراجع مربوطه مشخص شد، مزار شهید 18 ساله متعلق به این شهید مفقود است.


شهید حمیدرضا ملاحسنی در سال 1344 در خانواده‌ای متدین و انقلابی در تهران چشم به جهان گشود و تحت تربیت مکتب عاشورایی امام خمینی (ره) رشد کرد و در سن 17 سالگی عازم مناطق عملیاتی حق علیه باطل شد. وی در عملیات «والفجر 4» در حالی که 18 سال از بهار زندگی‌اش می‌گذشت به دست دشمن بعثی به شهادت رسید و پیکر مطهرش مفقود شد.


بنا به اظهار تنها خواهر شهید، مدتی قبل از تدفین شهدای گمنام در این محل، هنگامی که ایشان به زیارت قبور مطهر شهدا در بهشت زهرا (سلام الله علیها) رفته بودند، بر سر مزار شهید «سیداحمد پلارک» حاضر شده و عکس برادرش را به همراه این شهید و چند رزمنده دیگر مشاهد می‌کند و شهید پلارک را به جده‌اش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) قسم می‌دهند که عنایت بفرمایند خبری از برادر مفقودش برسانند تا خانواده از چشم انتظاری درآیند. چند شب بعد از این توسل، خواهر شهید در رؤیای صادقه مشاهده می‌کند که شهید حمیدرضا در منطقه پونک با جمعیت زیادی در حال حرکت است، وقتی علت را از ایشان جویا می‌شود، می‌گوید «اینها برای تشییع من آمده‌اند و بنده هم به اذن خداوند همه آنها را شفاعت می کنم».

بر این اساس و طی تحقیقات میدانی از مراجع مربوطه مشخص شد، یکی از شهدای گمنام تدفین شده در بوستان نهج‌البلاغه با عنوان پیک گروهان شهید باهنر، گردان عمار، لشگر 27محمد رسول الله (صل الله علیه و آله) تحت فرماندهی شهید والامقام محمد ابراهیم همت به همراه پدرش در جبهه شرکت داشته است، در جریان عملیات «والفجر4» در منطقه کوهستانی پنجوین عراق، در تاریخ 12 آبان 62 مجروح و به همراه تنی چند از همرزمان به دست نیروهای بعثی افتاده است و طبق اعلام نیروهای اطلاعاتی ایران، بعثی‌ها مجروحین را به شهادت رسانده و در شهر «سید صادق» عراق به خاک سپرده‌اند.


در اوایل سال 1389 تعداد 12 شهید معظم در عملیات عمرانی توسعه شهر «سیدصادق» عراق کشف و طی مراسم با شکوهی به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده شدند و تعداد 3 تن از این شهدای عزیز با درخواست شهردار وقت تهران و موافقت ستاد شهدای گمنام کشور با حضور مردم تهران در تاریخ 12 مهر 89 همزمان با سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع) در بوستان نهج‌البلاغه واقع در میدان پونک به خاک سپرده شدند.

شهید بزرگوار پس از آرمیدن در این نقطه، مجدداً طی چند مرحله در رؤیای صادقه به بستگان نسبی (برادر) و سببی (یکی از اقوام) اعلام کرد «من همان شهید قبر وسطی بوستان نهج البلاغه هستم». به این ترتیب صحت تعلق قبر مطهر به شهید بزرگوار «حمیدرضا ملاحسنی» بر اساس تطبیق رویاهای صادقه با اسناد و شواهد موجود اثبات شد.

در روز جمعه 12 آذر 89 این مکان مقدس به قدوم مبارک ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) متبرک و منوّر شد و معظم له در جریان کرامت و اعلام هویت شهید قرار گرفتند.

سالروز شهادت شهید «حمیدرضا ملاحسنی» مصادف با 27 محرم‌الحرام بود

فـــــــــقـــــــــــــر!!!

نه سال پیش دختری 15 ساله به نام هاجر در یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فقر و نداشتن 6 هزار تومان پول دارو فوت کرد. روستای هاجر پس از مرگش آباد شد اما تنها افرادی که از این آبادانی بهره‌ای نبردند خانواده هاجر بود. «بعد از ظهر من و هاجر از سر زمین کشاورزی مردم برمی گشتیم، هاجر فقط گریه می‌کرد. می‌گفت دلم درد می‌کند. پدرش برای کار به گناوه رفته بود. ماشینی هم برای اینکه او را به درمانگاه ببرم نبود. راه طولانی و جاده هم سنگلاخ؛ تراکتوری که به قلعه رئیسی گچ می‌برد آمبولانس هاجر شد. دکتر برایش دارو نوشت. 900 تومان می‌شد. سرم و آمپول نوشت اما لوازم سرم در درمانگاه نبود. در زایشگاه را هم بسته بودند. آمبولانس برای بردن او به دهدشت 6500 تومان پول می‌خواست این پول هزینه یک ماه زندگی مان بود و من تنها دو هزار تومان داشتم که از فروش گندمهای خانه تهیه کرده بودم. گفتم: هاجر پول ندارم. هاجر گفت: برگردیم خانه خوب می‌شوم... .» جان خانم عکس هاجر را نشان داد و گفت: حیف!

 

محیط بان دنا به طناب دار نزدیکتر شد

روزنامه ابتکار نوشت:

 با وجود تلاش بسیاری ازمسئولین برای نجات اسعد تقی زاده، که مرداد 1386 در منطقه حفاظت شده دنا و در پی درگیری با 5 شکارچی غیرمجاز،یک نفر از شکارچیان را کشته بود، حکم اعدام محیط بان دنا در دیوان عالی کشور تایید وتا دوهفته دیگر نیز به اجرا در می‌آید.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان یاسوج که این خبر را اعلام کرده با بیان این‌که حکم دادگاه هم‌عرض درباره محیط‌ بان دنا به تایید دیوان عالی کشور رسیده ادامه داده است: پرونده برای اجرای حکم آماده است اما سازمان محیط زیست و افراد خیر دیگری در حال رایزنی برای ایجاد سازش و گرفتن رضایت اولیای دم مقتول هستند.

حجت‌الاسلام سیدمحمد موسوی‌پور که به گفتگو با ایسنا پرداخته بود،در این باره افزوده است:این پرونده در دادگاه کیفری استان کهگیلویه و بویراحمد رسیدگی اولیه شد و این دادگاه برای «اسعد تقی‌زاده» متهم پرونده حکم قصاص و اعدام با طناب دار را صادر کرد.وی خاطر نشان ساخته است:این حکم در دیوان عالی کشور نقض شد و این مرجع قضایی پرونده را به شعبه هم عرض ارجاع کرد،اما به دلیل این‌که دادگاه هم عرض در این استان وجود نداشت پرونده به نزدیک‌ ترین شعبه یعنی دادگاه کیفری استان فارس ارجاع داده شد.

دادستان یاسوج اظهار داشت:دادگاه کیفری استان فارس هم با رسیدگی به این پرونده حکم قصاص متهم پرونده را تایید کرده است که این حکم این بار به تایید دیوان عالی کشور رسیده است. از سوی دیگر سخنگوی قوه قضاییه هم روز گذشته گفته است: موضوع پرونده محیط بان دنا را پیگیری می‌کنم.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در حاشیه نشست سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به فارس درباره سرنوشت محیط بان دنا گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم.وی با بیان این که با مسئولان دیوان عالی کشور درباره واگذاری اطلاع رسانی به دادستان گفت: احتمالاً آنها از جنبه سخنگویی موضوع را به من واگذار کرده‌اند و گرنه من در حال حاضر اطلاعی ندارم.سخنگوی قوه قضاییه گفت: با توجه به این موضوع من وضعیت پرونده را پیگیری می‌کنم.

پیگیری حکم اعدام محیط دنا درمجلس

اسعد تقی‌زاده محیط بان اداره کل محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد که در رسانه ها از او با نام"میحط بان دنا" یاد می‌شود این روزها موضوع بحث محافل بسیاری است.یکی از این محافل مجلس شورای اسلامی است. محمد رضا تابش، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در گفتگو با خبرآنلاین در این خصوص می‌گوید: این موضوع را در مجلس پیگیری خواهیم کرد.

باید بررسی کنیم که برای پشتیبانی از این محیط بان قانونی در نظر گرفته شده یا نه.زیرا مجریان قانون بدون شک پشتوانه های قانونی دارند.مثل ماموران نیروی انتظامی یا سپاه که در حین اجرای قانون پشتوانه های قانونی دارند.اما باید بررسی کنیم که آیا برای محیط بانان هم این پشوانه های قانونی در نظر گرفته شده است یا خیر.

تابش با تاکید بر این موضوع که"بدون شک دادگاه و قاضی ماجرا به این مسائل قانونی توجه دارد"می افزاید: طرف دیگر موضوع نیز افرادی هستند که عزیز خود را از دست داده اند.باید پیگیری های لازم انجام شود. اگرچه باید توجه داشته باشیم که مرجع قضایی مبتنی بر قانون رای خود را صادر کرده است.تابش درباره این که آیا مجلس برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام اقدامی انجام داده یا نه،می گوید: این مستلزم تحقیق و بررسی بیشتر است که در مجلس باید آن را پیگیری کنیم.ما باید بررسی کنیم که آیا حمایت های قانونی از محیط بانان مد نظر قرار گرفته و آیا قاضی به این مورد توجه داشته است؟ تابش درحالی سخن از پیگیری و بررسی این موضوع می‌زند که تنها دو هفته دیگر به اجرای حکم اعدام زمان باقیست.رییس فراکسیون اقلیت مجلس در ادامه تاکید می‌کند:من نمی‌خواهم در کار دستگاه قضایی دخالتی داشته باشم.چون به هر حال قاضی با علم به قانون اقدام به صدور رای کرده است.اما فکر نمی‌کنم این موضوع قتل عمد محسوب شود.به هر حال باید ملاحظات رعایت شود.

باید به نحوی باشد تا خدشه و خللی در کار مامورانی که در این مناطق سخت در حال انجام وظیفه هستند و از میراث طبیعی کشور پاسداری می‌کنند،به وجود نیاید.به گونه ای نشود که دست کسی در عرصه طبیعت وحفظ میراث طبیعی به کار نرود و ماموران دیگر انگیزه لازم را برای دفاع و پاسداشت طبیعت نداشته باشند.بی توجهی به این موضوع می‌تواند تخریب وسیع محیط زیست را به دنبال داشته باشد.

تعمدی در ارتکاب قتل نبوده است

از سوی دیگر علی سمیعی سرپرست دفتر حقوقی سازمان حفاظت محیط زیست هم در گفتگو با خبرآنلاین گفته است: تلاش ها برای گرفتن رضایت از خانواده مقتول همچنان ادامه دارد و این امید وجود دارد که خانواده مقتول که اجحاف بزرگی در حق شان روا شده محیط بان سازمان محیط زیست را که هیچ تعمدی در ارتکاب قتل نداشته موردعفو قرار دهند.وی ادامه داده که در 10 سال اخیر این بیستمین موردی است که دو طرف در درگیری کشته شده اند. اجرای قوانین و مقررات به شکل صحیح می‌تواند مانع چنین اتفاق ناراحت کننده ایی شود چنانچه محیط بانان تحت نظارت دادگستری دوره های آموزشی را می‌بینند و برای به کارگیری سلاح و برخورد با متخلف از آن استفاده می‌کنند.وی خاطر نشان می‌سازد که وقتی تخلفی رویت می‌شود محیط بان ابتدا نیاز به اعلام «ایست»، سپس تیر هوایی و در صورت افاقه نکردن تیراندازی به سمت کمر به پایین متخلف دارد و در صورت «ضرورت» شلیک به صورت جدی انجام می‌شود.محیط بانان تنها زمانی می‌توانند از اسلحه خود بطور مستقیم استفاده کنند که مورد هجوم و در خطر مرگ قرار گرفته باشند و از تیراندازی مستقیم به سمت طرف مقابل منع شده اند.سمیعی تاکید می‌کند که نباید به خاطر یک حیوان،یک انسان کشته شود و این در قانون ذکر نشده اما چنین اتفاقاتی به دلیل وضع شغلی محیط بانان محیط زیست رخ می‌دهد. ما نمی‌توانیم این قانون را تغییر دهیم اما در تلاشیم با دفاع از محیط بانان زمینه حفاظت بهتر مناطق حفاظت شده کشور را فراهم کنیم.

محیط بانانی که کشته می‌شوند شهید هستند

اما محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم از محیط بانان حمایت می‌کند و می‌گوید:از نظر ما محیط‌بانانی که در حین مأموریت کشته می‌شوند شهید هستند و از نظر بنیاد شهید هم در حکم شهید است و از نظر مزایای نیز مزایای خانواده شهدا به آنان تعلق می‌گیرد ضمن اینکه ما در سال جاری یک شهید و در سال گذشته 8 شهید محیط ‌بان داشتیم.به گزارش آریا محمدجواد محمدی‌زاده اظهار داشته است: در بدو ورود من به سازمان حدود 6 سال است تصویب یگان گذشته بود اما سازمان آن را اجرایی نکرده بود، خوشبختانه نخستین کاری که در سازمان انجام دادیم پیگیری وضعیت محیط‌بانان بود.وی افزود: در ارتباط با مشکلاتی که پیش می‌آید باید گفت تنها سازمان حفاظت محیط زیست نیست که گاهی اوقات برای انجام مأموریتی مأموران آن سازمان دچار مشکل می‌شوند حتی نیروی انتظامی و سازمان جنگل‌ها نیز با این مسائل مواجه هستند.

تلاش ها بی نتیجه ماندند

گفتنی است تلاش خانواده اسعد تقی زاده کارمند محیط بانی که سه سال پیش در درگیری با شکارچی غیر مجاز که در منطقه خاریدون دنا باعث مرگ او شده بود برای جلب رضایت اولیای دم بی نتیجه مانده و انگار همه فراموش کرده اند که همان قانونی امروز او را به قصاص محکوم کرده که پیش تر برای پاسداری از بیت المال تفنگ دستشان داده بود و اگر او به حکم دین و برای انجام وظیفه، دست به تفنگ نمی‌برد امروز لابد، مثل ده ها محیط بان شهید دیگر که حتی بنیاد شهید آنان را شهید محسوب نمی‌کند، زیر خروارها خاک خفته بودند. اکنون اما تنها دو هفته دیگر به اجرای حکم این محیط بان باقی مانده است.

انتقاد پدر علم محیط زیست ایران از صدور حکم اعدام

پدر علم محیط زیست ایران گفت: اگر اسعد اعدام شود دیگر محیط بانان هیچ انگیزه ای برای حمایت و حفاظت طبیعت و حیات وحش ایران ندارند و حتی یک تکه از طبیعت مملکت باقی نمی‌ماند.

به گزارش مهر، اسماعیل کهرم گفت:جای تعجب است که در مملکت ما برای محیط بانی که به خاطر وظیفه شناسی حکم اعدام تعیین شود در حالیکه در دیگر کشورها به خاطر این وظیفه شناسی ممکن است به او مدال افتخار بدهند.

به گفته وی، اگر این محیط بان 27 ساله وظیفه شناس اعدام شود 2 هزار و 700 محیط بان دیگر چه درسی خواهند گرفت آیا غیر از این است که دیگر اجازه برخورد با هیچ شکارچی متخلفی را به خود نمی‌دهند؟وی افزود: پیش از این نیز در دوره ریاست خانم ابتکار در سازمان محیط زیست هنگامی که یک محیط بان با یکی از افسران متخلف نیروی هوایی درگیر شده بود تا مرحله استیذان حکم قصاص او پیش رفت و در آن مرحله بود که توانستند رضایت خانواده مقتول را گرفته و آن محیط بان را از قصاص نجات دهند.

وی افزود: با اینکه تایید حکم قصاص برای این محیط بان بسیار تلخ است اما تنها نکته روشن این حادثه عزم و نگرانی خیل عظیمی از مردم و دوستداران محیط زیست برای این محیط بان است که نشان می‌دهد مردم ما تا چه حد به محیط زیست اهمیت می‌دهند و من اطمینان دارم با وجود این مردم آگاه، این محیط بان وظیفه شناس هرگز اعدام نمی‌شود.به گفته وی، البته از آنجایی که خانواده مقتول نیز به هر حال عزیزی را از دست داده اند و گفته می‌شود که شکارچی مقتول از شکارچیان حرفه ای نبوده و خانواده محترمی دارد سازمان محیط زیست بایستی برای دلجویی از خانواده مقتول اقدام کند

عکس / دایی در لباس سربازی

آنلاین : در تصویر، علی دایی را در لباس سربازی مشاهده می‌کنید. بدون شک این عکس برای خود علی دایی هم بسیار جالب است، عکس نشان از روزهایی ساده و بدون آلایش است که در آن مهندسی جوان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه صنعتی شریف دوران مقدس سربازی را طی می‌کرد تا کم کم به دروازه‌های شهرت برسد.