اطلاعیه ثبت احوال به سرپرست خانوارها

سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد سرپرست خانوارها برای تصحیح مشخصات یا تغییر وضعیت خانوار خود می توانند به سامانه ای که به این منظور به آدرس www.ncr.ir در نظر گرفته شده مراجعه و به تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام کنند.

به گزارش  پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد سرپرست خانوارها برای تصحیح مشخصات یا تغییر وضعیت خانوار خود می‌توانند به سامانه‌ای که به این منظور به آدرس www.ncr.ir در نظر گرفته شده مراجعه و به تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام کنند.

این اطلاعیه می‌افزاید: آن دسته از هموطنان سرپرست خانوار که پیش از این در طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار مرکز آمار ایران شرکت کرده و در سامانه اعلام حساب خانوار به آدرس www.refahi.ir با پیام «اطلاعات هویتی سرپرست خانوار شما دارای اشکال بوده‌است» مواجه شده‌اند و یا به دلیل ازدواج بعد از تاریخ 87.5.1 تشکیل خانواده داده و یا بدلیل طلاق بعد از تاریخ مذکور ، وضع خانوار آنان تغییر کرده‌است، می‌توانند برای تصحیح مشخصات یا تغییر وضعیت خانوار خود به سامانه‌ای که به این منظور به آدرس www.ncr.ir در نظر گرفته شده مراجعه و به تکمیل اطلاعات درخواستی اقدام کنند.

تقدیر از یک برنامه سیاسی سیما

اگر کلید پخش برنامه‌هایی مانند «صرفا جهت اطلاع!» کمی زودتر خورده بود شاید آن هزینه حوادث پس از انتخابات و هزینه‌های دیگر نبودیم؛ هزینه‌ای که می‌توانست در حد یکسری فشارهای سیاسیون و صاحبان نفوذ به مسئولان صدا و سیما و اعتراض به برنامه‌های پخش شده باقی بماند.

به گزارش  فارس، چندی است پنج شنبه شب‌ها از سیما برنامه‌ای پخش می‌شود که بواسطه جسارت و نوع بیان و وزانت در خط خبری که دنبال می‌کند مورد توجه طیف وسیع مخاطبان از گرایشات مختلف قرار گرفته است.

برنامه «صرفا جهت اطلاع!» که توسط واحد مرکزی خبر تهیه شده است با انتخاب زبان کنایه، طنز و جذاب، مسایل سیاسی روز را با لحنی کاملا صریح و بی پرده بیان می کند و به این شکل برخی حریم‌های خود ساخته و بی مورد در سیما را درنوردیده است.

اگرچه نسل جدید برنامه‌های سیاسی در سیما چندی است که آغاز گردیده و انصافا در این عرصه (اگرچه با فراز و نشیب های بسیار) تولیدهای خوبی صورت گرفته است ولی باید گفت برنامه جدید سیما در نوع این برنامه‌ها ویژگی خاص خود را دارد و منحصر به فرد است.

صدا و سیما در دوره مدیریت محمد هاشمی علیرغم داشتن دایره وسیع تاثیر گذاری بالقوه و مسئولیت سنگینی که انقلاب بر عهده آن گذارده بود درگیر یک دوره رکود طولانی و خط قرمز های بیشمار و خودساخته‌ای بود که عملا از رسانه ملی یک رسانه نیم بند ساخته بود. این مسئله آنقدر بغرنج شده بود که عرصه برای افراد متعهدی مانند شهید آوینی آنهم برای تولید مستندهای دفاع مقدس تنگ گردیده بود و این شهید بزرگوار بارها مورد بی مهری‌های عجیب و غریب از سوی مسئولان سیما مواجه گردید که دست آخر نیز دخالت مستقیم رهبر انقلاب زمینه ساز فعالیت سید شهیدان اهل قلم گردید.

این فضا اگرچه در دوره ریاست علی لاریجانی کمی شکسته شد ولی رسانه ملی باز به جایگاه واقعی خود در این عرصه دست پیدا نکرد. همگان تاثیر و قدرت کار حرفه ای و شجاعت رسانه ای برخواسته از نیت انقلابی را در پخش کنفرانس برلین و افشای صریح ماهیت ضد انقلابی مدعیان انقلاب را مشاهده کردند و دیدند که چطور با پخش چند دقیقه برنامه فکر شده و برنامه‌دار می توان ره صد ساله را پیمود.
نمونه دیگر از این دست، برنامه «هویت» بود که این برنامه نیز با جسارتی که به خرج داد توانست مخاطبان بسیاری را جذب نموده و حرفهای ممنوعه را مطرح نماید.

در دوره ریاست ضرغامی این روند شتاب بیشتری به خود گرفت. نکته‌ای که باید در دوره ریاست ضرغامی در صدا و سیما به آن توجه شود این است که اگرچه رییس جدید سازمان معتقد به باز کردن درها و از بین بردن خط قرمزهای بی دلیل در رسانه ملی بود ولی بعضا این نگرش در برخی حوزه توسط همکاران وی بد برداشت شد و ما شاهد برنامه های جسور اما بی جهت با اهداف اصلی انقلاب بودیم.

با این حال ضرغامی نشان داده بیشتر از اسلاف خود در این راه کوشیده و اگر برخی کاستی ها که حوادث غیر منتظره اخیر آن را برجسته تر نیز نموده در نظر نگیریم باید گفت رییس فعلی سازمان در این عرصه موفق‌تر نیز بوده است که به نظر نگارنده برجسته ترین آنها در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی برنامه «راز» بود که این برنامه به نوعی به مامنی برای اعلام نظر برخی رویش های فراموش شده و بایکوت شده انقلاب اسلامی در رسانه ملی و رسانه های دیگر تبدیل شده بود.

حال شاهد یک برنامه جسور دیگر در سیما هستیم. «صرفا جهت اطلاع!» برای اینکه بتواند آزادانه تر و صریح تر نقد کند رییس و سازمان خود را نیز از شوخی های بی پرده بی نصیب نگذاشته است که از این منظر نیز این برنامه در سیما تقریبا نظیری نداشته است.

اگر «صرفا جهت اطلاع!» ادامه پیدا کند نشان می دهد که مسئولان رسانه ملی دیگر متوجه شده اند کارکرد آنها صرفا تبدیل شدن به بیلبورد تبلیغاتی کالاهای مصرفی و آشپزی و پخش سریالهای صرفا سرگرم کننده نیست بلکه آنها سنگر اول مقابله با تهاجم دشمن در داخل و خارج هستند و در آن واحد باید کار چندین ارگان مهم کشور را یکجا انجام دهند.

«صرفا جهت اطلاع!» برای طیف وسیع مخاطبان تلویزیون یک برنامه جسور و انقلابی است و باید هم همینطور انقلابی بماند. اگر کلید پخش این دست برنامه ها کمی زودتر خورده بود شاید آن هزینه گزاف حوادث پس از انتخابات و هزینه های گزاف بسیاری را که هرچند مدت به دلیل خواب سنگین رسانه ای و خصوصا رسانه ملی در کشور می پردازیم را پرداخت نمی کردیم. هزینه ای که می توانست در حد یکسری فشارهای سیاسیون و صاحبان نفوذ به مسئولان صدا و سیما و اعتراض به برنامه های پخش شده باقی بماند.

خاتمی: وزارت خارجه از آمریکا شکایت کند

عضو مجلس خبرگان رهبری ، اهانت به قرآن را دارای سابقه دانست و گفت: ولیدبن یزیدبن عبدالمالک ، تفالی به قرآن زد تا آینده خود را پیش بینی کند و هنگامی که قرآن پاسخ باب میل او را نداد ، عصبانی شد و قرآن را پاره پاره کرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری از وزارت امورخارجه خواست از آمریکا به عنوان متهم درجه اول هتک حرمت قرآن در مجامع بین المللی شکایت کند .

 به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید احمد خاتمی امروز جمعه در پایان راهپیمایی محکومیت اهانت به قران در تهران گفت: عاملان این جنایت باید دستگیر و مجازات شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ، اهانت به قرآن را دارای سابقه دانست و گفت: ولیدبن یزیدبن عبدالمالک ، تفالی به قرآن زد تا آینده خود را پیش بینی کند و هنگامی که قرآن پاسخ باب میل او را نداد ، عصبانی شد و قرآن را پاره پاره کرد.
 
وی ادامه داد: بلافاصله این هتاکی موجب شد او کشته شود و سرش را بالای قصرش ببرند و در دروازه شهر نیز بیاویزند.
 
خاتمی با بیان اینکه این اهانت ها ریشه دار است، اظهار داشت : با این حال عظمت قرآن نیز ریشه دار است و با حرکت شیطانی اخیر در آمریکا بار دیگر قرآن در جهان عظمت بیشتری خواهد یافت.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: این جنایت مباشران و مسببانی دارد که هر دو محکومند و جنایت مسببان بیش از مباشران است.
 
امام جمعه موقت تهران ادامه داد: مسببان آنانی هستند که بیش از سی سال است ، آتش اسلام ستیزی را برافروخته اند و یک روز از سلمان رشدی مرتد و کتابش، و روز دیگر از کاریکاتوریست موهن حمایت می کنند و به او مدال می دهند و یک روز دیگر فیلم موهن علیه اسلام درست می کنند و امروز هم شاهد اهانت به قرآن کریم هستیم.
 
خاتمی افزود : اینها مسبب این جنایت هستند و در راس انها آمریکای جنایتکار قرار دارد چون در این کشور این جنایت صورت گرفته است.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: دنیا بداند که دشمنی آمریکا با ایران اسلامی هم از سنخ عداوت با قرآن است و به همان دلیل که قرآن در آمریکا با حمایت جانیان آمریکایی مورد اهانت قرار گرفت به همان دلیل هم بیش از سی سال است که دولت جنایتکار آمریکا پیوسته در مبارزه با ملت ایران است اما بی تردید ملت قرآنی ایران پیروز است.
 
امام جمعه موقت تهران با طرح این پرسش که هدف از این شیطنت ها در دنیای استکبار چیست؟ گفت : با پیروزی انقلاب بزرگ اسلامی که شما خوبان و مومنان و قرآنیان در این کشور صورت دادید ، اسلام و قرآن زنده شد و بیداری اسلامی سراسر جهان را فرا گرفته و خواب راحت را از چشم استکبار گرفته است و آنها توان مقابله منطقی با این خیزش و بیداری اسلامی را ندارند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه امروز در آ‌مریکا بیش از 450 مسجد و مرکز اسلامی خودنمایی می کند ، افزود:‌ این امر ناشی از گسترش اسلام ناب محمدی (ص) به خاطر پیروزی انقلاب اسلامی است.
 
وی با تاکید بر اینکه جهان استکبار توان برخورد منطقی با این حرکت اسلام را ندارد، ادامه داد: آنها به همین خاطر دست به چنین حرکات سخیفی می زنند و جنایت می کنند اما کور خوانده اند و به فضل خدا خواهند دید که اسلام ناب محمدی (ص) پیروز خواهد بود.
 
خاتمی به بایدها و نبایدهایی شرایط کنونی اشاره کرد و خطاب به تظاهرکنندگان در تهران گفت : نخستین کار همین تظاهراتی است که امروز انجام دادید و مطمئنا هر گامی که در این مسیر برداشته اید ، خداپسندانه است.
 
وی با بیان اینکه به فضل خدا این راهپیمایی ها در جهان اسلام ادامه خواهد یافت، گفت:‌ این راهپیمایی ها ؛ متجاسران ، هتاکان و حامیان آنها را برای ابد پشیمان خواهد کرد.
 
خاتمی از وزارت امورخارجه خواست به عنوان نماینده ملت ایران از آمریکا به عنوان متهم درجه اول این جنایت در مجامع بین المللی شکایت کند.
 
وی افزود : این جنایت در آن کشور اتفاق افتاده است و اگر آمریکا می خواهد این جنایت در پرونده سیاهش ثبت نشود ، نخست باید عاملان را دستگیر و مجازات کند و سپس به حساب آن کشیش جنایتکار و دیوانه که این ایده شیطانی را مطرح کرد ، برسد و او را دستگیر و مجازات کند تا دیگر کسی هوس این کار را نکند.

اظهارات شمخانی در مراسم حاج داوود کریمی

خبردون: وزیر اسبق دفاع گفت: هر کس که معتقد به باورهای انقلاب اسلامی است، خودی است و اصولا در ملت ایران غیر خودی وجود ندارد. دشمنان ما غیر خودی هستند.

به گزارش خبرآنلاین، امیر دریابان علی شمخانی در ششمین ساگرد شهادت شهید داوود کریمی که بعد از ظهر روز پنجشنبه در قطعه بیست و نه بهشت زهرای تهران برگزار شد گفت:حاج داوود کریمی هم از نظر ایمانی، هم از نظر عمل صالح بود نمونه ای بی نظیر بود و هم به طور قطع خداوند تبارک و تعالی بهشت خودش را مملو از این افراد خواهد کرد و ما انشا الله با تاسی به مسیر این شهدا راه انقلاب خودمان را ادامه خواهیم داد.

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح با اشاره به این مطلب که شاید حاج داوود کریمی برای بسیاری به دلیل عدم تمرکز رسانه ای شخصیت مکشوف و پر وضوحی نبوده باشد تصریح کرد: ما که در کنار ایشان و در خدمت رزمندگان اسلام بودیم شاید او را بهتر بشناسیم و داوود کریمی یکی از شفاف ترین زرمندگانی بود که می شناختیم. در حقیقت  یکی از عناصر وجودی شهید حاج داوود کریمی شفافیتش بود.

وی در ادامه گفت: حاج داوود کریمی هرگز دو شخصیتی نشد. داوود کریمی در پایینترین حد درجه هم آن چیزی که بود و آن چیزی که می نمایاند را دو تا نکرد.

وزیر اسبق دفاع با اشاره به خدمات حاج داوود کریمی در جبهه های هشت سال دفاع مقدس تاکید کرد: او در طول هشت سال دفاع مقدس از همان روزهای آغازینش تا پایان آن حضور داشت. داوود کریمی یکی از پیشتازان تهرانی های حاضر در جنگ بود. داوود کریمی هرگز شخصیتش دو تا نشد. برای هیچ موردی دو تا نشد . لذا هم تحمل او برای دیگران آسان و هم تحمل دیگران برای او آسان بود. چیزی که ما امروز کمتر به آن بها می دهیم که همدیگر را تحمل کنیم. شهید داوود کریمی یکی از نمادهای اصلی بیان این نکته است.

شمخانی همچنین گفت: هیچکس در ایران نمی تواند این ادعا را بکند که می خواسته در جنگ حضور پیدا کند و یا اینکه در جنگ مسئولیتی را بپذیرد اما به خاطر رنگ پوست، دین و عقیده و یا خط سیاسی به او اجازه داده نشده است که آن مسئولیت را به عهده بگیرد. هرکس در آن موقع می آمد و توانایی های خود را عرضه می کرد مسئولیت به عهده اش سپرده می شد.

وی تصریح کرد: نکته ای مدیریتی مهمی در این باور وجود داشت و آن اینکه در آن زمان شفافیت در رزمندگان موج می زد و شخصیت هیچکس دوگانه نبود. حاج داوود کریمی یکی از کسانی بود که به این نکته باور داشت و در فرهنگ شدن این باور هم تاثیر به سزایی داشت. در آن زمان میدان جنگ میدان رقابت برای ایثار بود نه برای قدرت. داوود کریمی قدرت تحمل پذیری اش ناشی از این فرهنگ حاکم به جبهه بود که خود یکی از فرهنگسازان جبهه بود.

شمخانی تاکید کرد: اگر امروز داوود کریمی در بین ما بود و تجاوز خارجی علیه انقلاب اسلامی و ایران صورت می گرفت به طور قطع سنگر دار اول داوود کریمی بود. کما اینکه ما هم همه هستیم اگرچه مورد بی مهری قرار بگیریم. اگر کسی قرآن را آتش می زند ما به طور قطع نمی توانیم بی توجه باشیم. مسایل را اصلی فرعی می کنیم. در حقجویی و حقگویی و حق شنوی مواضع داوود کریمی بسیار روشن بود و از آن هرگز عدول نمی کرد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به شرایط خطیر کنونی کشور و تهدیدهای خارجی گفت: ششمین سالگرد داوود کریمی را در شرایطی برگزار می کنیم که افعی های برون مرزی دندان تیز کرده اند و ما باید با تاسی به مسیر داوود کریمی نگران آن دندان هایی باشیم که یک بار کشیده ایم چرا که اگر بخواهند دوباره با هم جمع شوند به قول حاج داوود کریمی باید «انبری این ها را بچینیم.»

شمخانی با بیان اینکه داوود کریمی از کلمات و اصطلاحات پیچیده برای انتقال مفاهیم خودش استفاده نمی کرد و هیچوقت طعنه را در ادبیات خودش دخالت نمی داد گفت: اگر نسبت به هر فردی ولو بنی صدر نقدی داشت روبرو به او منتقل می کرد. هرگز در خفا حامی بنی صدر نبود و در آشکار مخالف او. داوود کریمی همواره محور مخالفت با بنی صدر بود. در آشکار و در خفا با او مخالفت می کرد.

وی تصریح کرد: این درسی است که داوود کریمی به ما داد که واژه هایی را که برای مردم انتخاب می کنیم واژه های شفاف و روشن و قابل فهم برای آنها باشد و هم اینکه دو رو نباشیم. اجازه ندهیم افراد بر مبنای جنس و شکل و حزب و سلیقه و جناح و قومیت نزدیک و یا دور از ما بشوند. هر کس که معتقد به باور های انقلاب اسلامی است که باور های آشکار و روشنی است ، خودی است و اصولا در ملت ایران غیر خودی وجود ندارد. دشمنان ما غیر خودی هستند.

فقر و دکتر شریعتی

دکتر شریعتی :


فقرمیخواهم  بگویم ...... فقر  همه جا سر میکشد ....... فقر ، گرسنگی نیست ، عریانی  هم  نیست ...... فقر ، چیزی را  " نداشتن " است ، ولی  ، آن چیز پول نیست ..... طلا و غذا نیست  .......

فقر  ،  همان گرد و خاکی است که بر کتابهای فروش نرفتهء یک کتابفروشی می نشیند ......

فقر ،  تیغه های برنده ماشین بازیافت است ،‌ که روزنامه های برگشتی را خرد میکند ...... فقر ، کتیبهء سه هزار ساله ای است که روی آن یادگاری نوشته اند .....

فقر ، پوست موزی است که از پنجره یک اتومبیل به خیابان انداخته میشود ..... فقر ،  همه جا سر میکشد ........             

فقر ، شب را " بی غذا  " سر کردن نیست ..
فقر ، روز را  " بی اندیشه"   سر کردن است . .

دانش آموزان از سرویس های مجاز استفاده کنند

مدیرعامل تاکسیرانی بوشهر: دانش آموزان از سرویس های مجاز استفاده کنند

مدیر عامل تاکسیرانی بوشهر ضمن تبریک به مناسبت بازگشائی مدارس به دانش آموزان ، در خصوص سرویس مدارس اظهار داشت : دانش آموزان جهت رفت و برگشت به مدارس از سرویس های مجاز استفاده نمایند .

عبدالرسول رمضانی با اعلام اینکه دو شرکت تاکسیرانی بنام زیتون و حامی تخت جمشید با انتخاب کارگروه سرویس مدارس مجاز به انجام سرویس مدارس شده اند خاطر نشان کرد مبلغ کرایه جهت منطقه مرکزی شهر  310.000 ریال و جهت حومه شهر 410.000 ریال برای هر نفر در ماه می باشد .

رمضانی تأکید کرد خانواده های محترم دانش آموزان فرزندان خود را به سرویس های مجاز بسپارند در غیر این صورت پیامدهای استفاده از سرویس های غیر مجاز بر عهده ایشان خواهد بود .

حمید بقایی: احمدی نژاد کوروش زمان است

پنجره: به بهانه بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گفت‌وگویی با حمید بقایی ریاست این سازمان گذاشتیم، ولی بحث داغ منشور کوروش و این سازمان پرحاشیه، مباحث را به جایی کشاند که شاید بتوان از آن به‌عنوان یک گفت‌وگوی جنجالی تعبیر کرد.

آقای بقایی با توجه به بحث منشور کوروش که بحث داغ روز است، لطف کنید تاریخچه منشور و ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حضور آن را در ایران بیان کنید؟

در حدود ٢٥ قرن پیش، پس از فتح بابل توسط ایرانیان، به دستور کوروش، پادشاه وقت ایران، فرمانی به ارتش ایران صادر می‌شود. این فرمان شامل مواردی همچون عدم برخورد تند نظامیان با مردم، احترام به آحاد جامعه و آزاد کردن بردگان بوده است.
در حالی‎که در آن روزگار رسم بر این بوده است که وقتی شهری تصرف می‌شد، به‌خصوص اگر در مقابل قوای مهاجم مقاومت نیز می‌کرد، تمام مردمان آن شهر قتل‌عام می‌شدند و در ضمن، شهر را نیز ویران می‌کردند.
این موضوع در کتیبه‌های تاریخی مورد اشاره قرار گرفته است. در تاریخ، جلوتر هم که می‌آییم، می‌بینیم مثلا وقتی تیمورلنگ در خاطراتش درخصوص حمله به ایران اشاره می‌کند، می‌آورد: وقتی به ایران حمله کردم قبل از آن پیک فرستادم و گفتم که اگر تسلیم شوید، فقط اموال‎تان را می‌گیرم و کاری با جان و ناموس شما ندارم، ولی اگر تسلیم نشوید، همه شما را از دم تیغ خواهم گذراند.

از این جهت، می‌بینیم بسیاری از شهرهایی که تیمور از بین می‌برد، به علت مقاومت اولیه آن‌ها بوده است. اما در استان فارس به علت مذاکره حاکم آن با تیمور این اتفاق رخ نمی‌دهد. این روالی ‌بوده که در گذشته وجود داشته است.
وقتی خوب دقت کنیم می‌بینیم در زمانی‌که چنین رفتاری عادی بوده، اما از سوی یک حاکم و یک کشور پیروز با مردم مغلوب بابل برخورد متفاوت صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر وقتی 2 هزار و 500 سال پیش یک شخص به نمایندگی ملتی می‌آید و برده‌داری را لغو می‌کند و فرمان به رعایت حقوق مردم می‌دهد، خود نشان‌دهنده یک جامعه و فرهنگ متمدن است.
این امر تنها به کوروش اختصاص ندارد، بلکه نشان‌دهنده فرهنگ غنی جامعه ایران است که پذیرای چنین رفتاری از سوی حاکم خود بوده است.
پس با توجه به بستر زمانی و مکانی صدور منشور کوروش، باید آن را یک فرمان جامع از نظر علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ارزیابی کنیم. منشور، ١٣٠ سال پیش در خرابه‌های شهر بابل (عراق امروزی) توسط شخصی به نام رسام که آسوری مذهب و تبعه انگلیس بود، پیدا  و به موزه بریتانیا منتقل شد.

در مرحله اول فکر می‌کنند که منشور کوروش یک کتیبه بابلی است، ولی بعد از مطالعه و ترجمه متن متوجه می‌شوند که متعلق به کوروش بوده و اشاره به فرمانی تاریخی دارد.
سال 1971 متن منشور را به‌عنوان اولین اعلامیه حقوق بشر در سازمان ملل ثبت می‌کنند و مولاژی از آن ساخته شده و در سازمان ملل قرار می‌گیرد.

 برخی رسانه‌های خارجی، رونمایی از منشور را در جهت کسب مشروعیت دولت در میان طبقه میانی جامعه، تحلیل کردند؛ نظر شما در این خصوص چیست؟

در مرحله اول باید بگویم دولت هیچ نیازی به این‌گونه امور ندارد؛ اگر به کارهایی که آقای احمدی‌نژاد انجام داده دقت کنیم، می‌توانیم بگوییم آقای احمدی‌نژاد، کوروش زمان است. آقای احمدی‌نژاد با مواضعی که در مقابل آمریکا در سازمان ملل گرفته، به نوعی کوروش زمان است.

 در محافل رسانه‌ای می‌گویند بعد از معرفی شما توسط آقای مشایی به رییس‌جمهوری، شما راه خود را رفته‌اید و به برنامه‌ها وتفکرات ایشان اهمیت نداده‌اید؛ مانند بحث هتل‌سازی و سرویس‌های بین‌راهی و ...؟

خیر، بنده در زمان آقای مشایی، قائم مقام سازمان بوده‌ام و در جریان همه کارها و اهداف قرار داشته‌ام و در حال حاضر هم همان اهداف و پروژه‌ها را دنبال می‌کنیم.

 پس از سه سال اتمام مأموریت کاری خود در این جایگاه، چه شغلی را در نظر گرفته‌اید؟

بنده حساب کردم سه سال دیگر مردادماه بازنشسته هستم. یعنی درست قبل از تشکیل دولت بعدی؛ ضمن این‌که تا سه سال آینده خدا بزرگ است. یک سیب را به آسمان که بیندازی، هزار چرخ می‌خورد تا به زمین برسد.

 برخی افراد در مباحثی همچون انتقال کارمندان دولت به شهرستان‌ها، پیش‌قدمی سازمان تحت امر شما را به نوعی خودنمایی در حضور ریاست محترم جمهوری تعبیر می‌کنند؛ نظر شما در این باره چیست؟

این حرف‌ها حرف‌های پیش‎پا‎افتاده‌ای است. به‌عنوان مثال اگر ما بخواهیم عمارت مسعودیه را به کسی بدهیم، نمی‌توانیم کارمندان پژوهشگاه را به ساختمان دیگر منتقل کنیم. آیا این راحت‌تر است یا انتقال به شیراز؟ مگر بنده با آقای رییس‌ جمهوری فاصله دارم که با این‌گونه اقدامات بخواهم آن را کم کنم، و یا با این روش خود را شیرین کنم. در ضمن آقای رییس‌جمهوری آن‌قدر دغدغه دارند که این موضوع در برابر آن هیچ است.

مگر ما ترش یا تلخ هستیم که بخواهیم خود را شیرین کنیم؟ این مباحث غیرکارشناسی و از سر بیکاری است که متأسفانه بعضی از رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند، در حالی‌که شأن رسانه باید از این بیشتر باشد.

 درخصوص انتصابات مدیریتی و افزایش تعداد مدیران زن در سازمان میراث فرهنگی، نظر شما چیست؟

نخست این‌که بحث انتصاب خانم‌ها در مشاغل حساس از خود دولت شروع شد، مخصوصا با انتصاب وزرای زن توسط ریاست محترم جمهوری، و دوم این‌که ٦٠ درصد از پرسنل سازمان میراث فرهنگی خانم‌ها هستند و با ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیار خوبی که  از خود نشان داده‌اند، مستحق احراز این پست‌ها بوده‌اند. در بحث صنایع دستی دیدیم که بهترین کسی که می‌تواند آن را اداره کند یک خانم است. به علت این‌که بخش عمده صنعتگران ما در این حوزه،  خانم‌ها هستند.
البته در این‌جا شاید بحث انتقاد به جنیست‌ وجود داشته باشد یا انتقاد به توانایی‌های فردی این جنسیت‌ها. اگر به جنیست ایراد دارند، توصیه می‌کنم بروند احکام دینی را بخوانند یا همان منشور کوروش را مطالعه کنند که همه این موارد را رد کرده است.

ما به جای توجه به جنیست باید به دنبال محصول کار باشیم. خانم دانیالی در حوزه کاری خود بسیار خوب کار کرده است و خروجی آن هم مشخص است. با مقایسه گذشته و حال می‌توان به‌خوبی به این نتیجه رسید. خانم اردکانی از وقتی که به موزه ملی ایران رفته، بهترین دستاوردش همین منشور کوروش است. از سوی دیگر، از ٩٠ مدیر ارشد این سازمان فقط سه نفر آن خانم هستند که چیزی در حدود ٣ درصد را نشان می‌دهد؛ پس نتیجه می‌گیریم این بحث، علمی و منطقی نیست.

 درخصوص اجبار خانم‌ها به سر کردن چادر چطور؟

بنده اعتقاد دارم که چادر حجاب برتر است. منتهی به این‌گونه نیست که هر کس چادر نداشته باشد، پس حجاب ندارد. نه شرع، نه قانون و نه اخلاق ما را مجاز به ورود در این حوزه نکرده است.
حجاب و شئون اسلامی باید در محیط اداری مراعات شود، حال اگر کسی می‌خواهد با چادر بیاید یا مانتو مربوط به مسائل شخصی خودش است. مهم این است که خانم‌ها و آقایان در محیط کاری عفت را مراعات کنند.

در این خصوص هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست، همان‌طور که رییس‌جمهوری محترم گفته‌اند، چرا ما در بحث حجاب و عفت فقط یقه خانم‌ها را می‌گیریم در حالی‌که مردان نیز باید رعایت کنند.

در بعضی از مواقع مردها بیشتر مفسده ایجاد می‌کنند. در واقع میراث فرهنگی همین موارد است، نه نگهداری سنگ و کلوخ. منشور کوروش یک تکه استوانه است و به خودی خود ارزشی ندارد، بلکه آن‌چه ارزشمند است، محتوای آن است و الا با یک‌بار دیدن  منشور، کار تمام است.

   مطلبی است که می‌گویند دولت نهم و دهم مدیران خود را می‌خورد؛ درخصوص مثلا آقای ... (از مدیران سابق میراث) نظرتان چیست؟

بگذارید سئوال را با یک مثال پاسخ دهم، سال‌ها پیش در حضور کسی در مورد این موضوع بحثی در گرفت، آن شخص در جواب به بنده گفت: دست روی دلم نگذارید.من اعتقاد دارم آقای ... روزی باید جواب خدا را بدهد، حرف‌هایی که درخصوص ... در رسانه راه افتاد، از طرف ایشان بود.
اگر حکم به حفظ آبروی افراد نبود، می‌گفتم که نامبرده به چه علت از این سازمان اخراج شده است. در حالی‌که ایشان چه حرف‌هایی پشت یک زن شوهردار و با آبرو راه نینداخت.

 مشکلات عمده شما در حوزه کاری خود چیست؟

مشکلات میراث را می‌توان در چند بخش عنوان کرد، اولین مشکل درخصوص ساختار مدیریتی و تشکیلاتی میراث است. میراث باید در بعد دانش و نیروهایش به روز می‌شد و به مرور زمان در آن جوان‌گرایی اتفاق می‌افتاد.
متأسفانه افکاری که در سازمان میراث فرهنگی وجود داشته، افکار به‌روزی نبوده و به همین دلیل ما در خیلی جاها با مشکل مواجه هستیم و این افکار با شرایط جامعه هم‌خوانی ندارد. مانند بحث حریم‌های میراث فرهنگی در شهرها.

 منظور شما این است که تعیین ضوابط حریم‌ها با مشکل مواجه بوده است.

بله، به‌عنوان مثال ما در جایی رفته و حریم تعیین کرده‌ایم، حال با رشد امکانات شهری و نیازهای مختلف خدمات شهری، مانند گازکشی که ٢٠ سال پیش به خیلی از نقاط نرسیده بوده و حالا با گذشت این زمان گازکشی به آن نقطه رسیده است. در حالی‌که ما آن منطقه را حریم اعلام کرده‌ایم و اجازه هیچ کار عمرانی به آن نمی‌دهیم. از سویی دیگر ضوابط حریم نیز حاضر به عقب‌نشینی از موضع خود نیست، در حالی‌که شاید آن ضابطه صحیح نبوده و هیچ تأثیری در کار نداشته باشد چون خود بناها به خودی خود در حال خراب شدن هستند و ضوابط ما نیز هیچ راه‌کاری در این خصوص ندارند.

 منظور شما این است که ضوابط حریم‌ها تغییر می‌کند؟

بله، این موضوع در حال بررسی است به‌عنوان مثال شهر طوس، سال‌ها بود می‌گفتند به این منطقه گازکشی نشود و ممکن است اتفاقاتی بیفتد، اما امسال ما اجازه این کار را دادیم، گفتیم گازکشی با رعایت ضوابط میراث، می‌تواند انجام گیرد. و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
سازمان در حال حاضر با برون‎سپاری امور در جهت رفع این مشکلات اقدام کرده‌ است.

 برون‌سپاری شما مبتنی بر اصل ٤٤ است؟

دقیقا! مثلا در حال حاضر برای تعیین حریم، به جای این‌که کارشناس سازمان اقدام به این امر کند، کار به شرکت‌های پیمانکاری که دارای رتبه تأیید شده در این خصوص هستند سپرده می‌شود همچنین در سایر حوزه‌ها مانند مرمت، باستان‌شناسی و...

  بودجه سازمان چقدر است و نحوه هزینه‌های آن چگونه است؟

در این‌جا باید بگویم میراث فرهنگی علی‌رغم اسم بزرگی که دارد بودجه خیلی کمی دارد، کل بودجه سازمان حدود ١٠٠ میلیارد تومان است که ٦٠ درصد آن در حوزه میراث هزینه می‌شود و مابقی در سایر حوزه‌ها.

 آیا این 60 درصد کفاف بحث میراث را می‌دهد؟

در این بخش باید با ذکر یک عدد و رقم ساده بحث را باز نماییم، ما در کشور حدود ٣٠ هزار اثر ثبت شده داریم که اگر هر کدام به‌طور متوسط در سال 100 میلیون تومان جهت حفظ و نگهداری هزینه داشته باشند، به بودجه 3 هزار میلیارد تومانی در سال نیاز داریم و با این کسری بودجه، ما متهم به کم‌کاری می‌شویم


خانه تکانی اوباما در کاخ سفید +عکس

خانه تکانی اوباما در کاخ سفید +عکس

ادعای گروهک ریگی درباره ربایش 5 سرباز

گروهک ریگی ادعا کرد پس از ربودن نیروهای نظامی جمهوری اسلامی توسط عوامل مزدور خویش، آنها را به پایگاههای خود واقع در کوهستانهای بلوچستان انتقال داده است.
در پی انتشار خبر ربوده شدن 5 تن از سربازان وظیفه در مسیر ایرانشهر - چابهار ، گروهک ریگی رسما مسئولیت این حرکت تروریستی را بعهده گرفت.

به گزارش بی باک، گروهک ریگی ادعا کرد پس از ربودن نیروهای نظامی جمهوری اسلامی توسط عوامل مزدور خویش، آنها را به پایگاههای خود واقع در کوهستانهای بلوچستان انتقال داده است.

این گروهک تروریستی همچنین اعلام کرد: فیلم افراد دستگیر شده را بزودی از شبکه های بین المللی پخش خواهد کرد.

گروهک جند الشیطان هدف از این ربایش را، آزادی نیروهای خود معرفی کرد و ابراز داشت: تنها راه آزادی افراد دستگیر شده ، آزادی بدون قید و شرط ، اعضای این گروهک توسط مسئولین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

لازم بذکر است سرکرده این گروهک ترویستی با وجود تمامی حمایتهای رژیم وهابی و اشغالگر بیت الله الحرام و استکبار جهانی از او چندی پیش با یک عملیات پیچیده اطلاعاتی توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگیر شد و بعد از اعتراف به کمک های آمریکا، اسرائیل، عربستان  سعودی و... از او و عواملش، به دار مجازات آویخته شد.

هشدار روسای 20دانشگاه به وزارت نفت

طرحهای پژوهشی دانشگاهها و مراکز پژوهشی با وزارت نفت از حدود یک سال پیش متوقف شده و حتی وزارت نفت به دانشگاهها مطرح کرده تا خود را برای تسویه حساب و انقطاع پروژه هایی که در زمینه تحقیقات نفت در جریان بوده است آماده کنند. این خبر را رضا روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با مهر تایید کرد.
توقف قراردادهای پژوهشی وزارت نفت با دانشگاهها روسای 20 دانشگاه کشور را روانه وزارت نفت کرد تا درباره سیاستهایی که به اعتقادشان می تواند زمینه ساز بروز واسطه گری در عرصه پژوهشهای نفتی شود به میرکاظمی وزیر نفت هشدار دهند.

به گزارش مهر، طرحهای پژوهشی دانشگاهها و مراکز پژوهشی با وزارت نفت از حدود یک سال پیش متوقف شده و حتی وزارت نفت به دانشگاهها مطرح کرده تا خود را برای تسویه حساب و انقطاع پروژه هایی که در زمینه تحقیقات نفت در جریان بوده است آماده کنند. این خبر را رضا روستا آزاد رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با مهر تایید کرد.

روستا آزاد گفت وزارت نفت در یکسال گذشته بحث بازنگری نحوه تعامل وزارت نفت با دانشگاهها را مطرح کرده است. اعتقاد دانشگاهها این است که برای این بازنگری نیازی به توقف طرحها و تسویه حساب طرحها نیست اما وزارت نفت نه تنها قراردادهای جدیدی با دانشگاهها اجرا نکرد بلکه قراردادهای گذشته را نیز متوقف کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره نتیجه طرح جدید وزارت نفت برای نحوه تعامل با دانشگاهها پس از گذشت یکسال از مطرح شدن آن اظهار کرد حاصل این طرح تعریف لایه ای در وزارت نفت متشکل از دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه نفت، یک پژوهشکده و مرکز مطالعات انرژی این وزارتخانه شده است. گفته اند هر پروژه پژوهشی ابتدا باید به این چهار مرکز ارجاع شود و اگر آنها گفتند نمی توانیم انجام دهیم آنگاه پروژه به دانشگاهها ارجاع شود.

روستا آزاد خاطرنشان کرد از ظاهر این تئوری ممکن است چیزی به نظر نیاید اما واقع قضیه این است که این چهار مرکز پژوهشی وابسته به وزارت نفت ظرفیت انجام کل توان پژوهشی نفت را ندارند و وقتی این ظرفیت را نداشته باشند حاضر به گفتن "نمی توانیم" هم نمی شوند. لذا اینطور رفتار می کنند که معمولا پروژه ها را می گیرند و دست دوم به دانشگاهها رد می کنند. این یعنی واسطه گری صرف.

وی از انعکاس خطر بروز واسطه گری در عرصه پروژه های پژوهشی وزارت نفت به وزیر نفت خبر داد و گفت مقرر شد با وزیر نفت جهت ارائه تقاضا برای اصلاح این وضعیت دیدار داشته باشیم و خواستار شویم نظرات و تجربیات دانشگاهها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد درون وزارت نفت هیچ گاه علاقمند نبوده که اعتبارات پژوهشی نفتی به بیرون از وزارت نفت برود. در چنین شرایطی طبیعی است این تصور وجود داشته باشد که پروژه های نفت متعلق به دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه نفت، یک پژوهشکده و مرکز مطالعات انرژی آنهاست. این درحالیست که نه توانایی اش را دارند و نه این حرف را قبول دارند.

به اعتقاد روستا آزاد برخی سیاستهای وزارت نفت به خنثی شدن مصوبه دولت مبنی بر صرف یک درصد درآمدهای عملیاتی شرکتهای دولتی به پژوهش در تعامل با دانشگاهها منجر شده است.

محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از آئین نامه جدید وزارت نفت درباره قراردادهای پژوهشی این وزارتخانه خبر داد و ضمن ارزیابی مثبت از پیش بینیهای انجام شده در این آئین نامه به یک اشکال اشاره کرد و گفت مشکل این است که در این آئین نامه همکاری وزارت نفت با دانشگاهها از مسیر چند نهاد آموزشی پژوهشی زیر مجموعه وزارت نفت می گذرد. این چند نهاد شامل دانشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه نفت و دو دفتر مطالعات وزارت نفت می شود.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود با توجه به اینکه حجم سفارشات و پروژه های پژوهشی نفت خیلی زیاد است و معمولا دستگاههایی هم که خودشان اجرایی هستند بیشتر کار را برای خودشان در نظر می گیرند، این کار باعث می شود به همکاری وزارت نفت با دانشگاههای کشور لطمه وارد شود.

وی از جلسه امروز وزیر نفت و معاون پژوهشی این وزارتخانه با روسای 20 دانشگاه کشور برای بررسی دغدغه ها در زمینه آینده روابط وزارت نفت و دانشگاهها خبر داد و با توجه به توقف قراردادهای پژوهشی وزارت نفت با دانشگاهها درباره آینده این قراردادها به مهر گفت به گفته معاون پژوهشی وزیر نفت اکثر قراردادهایی که تا کنون وزارت نفت با دانشگاهها و موسسات پژوهشی داشته تعیین تکلیف شده است یعنی مشخص شده که کدامیک از قراردادها ادامه پیدا کند، کدامیک خاتمه یابد، کدامیک ترکیب شود و کدام واگذار شود.

مهدی نژاد نوری درباره تعداد و ارزش ریالی پروژه های وزارت نفت با دانشگاهها و مراکز پژوهشی به مهر گفت به گفته معاون پژوهشی وزارت نفت حدود هفت هزار عنوان پروژه پژوهشی بین وزارت نفت و دانشگاهها وجود دارد که اکثر آنها را تعیین تکلیف کرده اند و مجموع قراردادهای پژوهشی بین وزارت نفت و دانشگاهها حدود 30 میلیارد تومان است اما یک مقدار متوقف شده که امیدواریم ظرف یک یا دو هفته آینده دوباره چرخشان به راه افتد. البته جلسه امروز میان روسای دانشگاهها و وزیر نفت نیز خیلی تعیین کننده به نظر می رسد.

مختاباد و اصفهانی اشعارامام رامی‌خوانند

پس از رحلت حضرت امام(س)که دیوان اشعار ایشان منتشر و وجهه دیگری نیز از ایشان ارائه شد و همچنین به صورت شفاهی نیز از نزدیکان ایشان شنیدیم که ایشان به برخی از موسیقی های سنتی ایرانی ابراز علاقه کرده اند تصمیم گرفتیم در موسسه کار موسیقی نیز انجام دهیم و در همان سال اول رحلت حضرت امام کاست نواری به نام یادیار با صدای آقای حسام الدین سراج و موسیقی آقای کاظم نفر منتشر شد که مجموعه ای از اشعار حضرت امام(س)، مولانا و حافظ بود.
برخی از فتاوای فقهی امام خمینی(س) به خصوص پس از تشکیل جمهوری اسلامی ودر بسیاری از موارد برای اولین بار از سوی یک عالم شیعی در سطح ایشان با صراحت صادر و از همین جهت تحولی اساسی محسوب می شد. فتوای ایشان در عدم حرمت موسیقی غیرمطرب نیز از همین نوع احکام است که هر چند مورد انتقاد برخی از علما قرار گرفت اما با استقبال جامعه مواجه شد و توانست ثمرات فرهنگی بسیاری به وجود آورد و  برای موسیقی ایرانی راهگشا باشد.

در همین راستا موسسه تنظیم و نشرآثار امام خمینی(س) نیز از بدو تاسیس باتشکیل واحد موسیقی  آثار فاخر و مقبولی را تولید و به علاقمندان ارائه کرده است. ب

رای بررسی تاثیر فتاوای حضرت امام خمینی(س) در رابطه با موسیقی و همچنین فعالیت های واحد موسیقی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با حجت الاسلام و المسلمین سعادتی مطلق مسئول این واحد به گفتگو نشستیم.
 
بعد از انقلاب اسلامی به علت فضایی که موسیقی پیش از انقلاب داشت محدودیت هایی در زمینه موسیقی ایجاد و در چنین فضایی فتوای راهگشای حضرت امام پیرامون موسیقی صادر شد این فتوا بر چه مبنایی استوار بود و چه تاثیری در وضعیت موسیقی پس از انقلاب گذاشت؟

بحث موسیقی یکی از مباحث مهم و خطیر فقهی است که به نحوه استفاده از موسیقی در طول تاریخ باز می گردد. به نظر می رسد یکی از دلایل مهم تحریم موسیقی و مغضوب و منفور بودن آن از طرف علما ، متدینین و متشرعین نحوه استفاده از آن بوده است نه نفس آن.هیچ شکی نیست که موسیقی بخشی از خلقت و آفرینش است و حیات و زندگی همه موجودات دارای ریتم و آهنگ و موسیقی است. اگر در مفهوم موسیقی عمیق تر تامل شود متوجه می شویم که زندگی بدون موسیقی معنا ندارد. نوای پرندگان و صدای جریان آب و صدای طبیعت دارای وزن و آهنگ و ریتم و نوعی موسیقی است لذا عباراتی نظیر موسیقی شعر، موسیقی کلام و ... وجود دارد. اما اختصاصاً اصواتی که از یک سری ادوات خاص خارج می شود،موسیقی نام گذاری شده است که به تناسب فرهنگ ملل واقوام این ادوات هم فرق دارد. به اعتقاد من ذات این صداها هم تقلیدی از صداهای طبیعت است که خداوند خلق کرده است. یکی از وجوه اعجاز قرآن هم موسیقی و آهنگ کلمات و آیات آن است. اما چون در طول تاریخ از موسیقی کمتر استفاده مفید شده و مخصوص مجالس لهو و لعب بوده و کمتر استفاده روحی و فکری از موسیقی شده است علما و فقهای گذشته از باب ترس از این که متدینین در گناه بیافتند کلیت موسیقی را تحریم می کردند و لذا هیچ فقیهی شهامت این را نداشت که موسیقی را به حلال و حرام و مباح و غیر مباح تقسیم و تفکیک کند. البته در طول تاریخ علمای بزرگ و شجاعی مانند مرحوم فیض کاشانی، ابن سینا و مولانا به عمق معنای موسیقی پی برده بودند و  حتی از موسیقی استفاده و در آن تحقیق و تامل می کردند اما در دوران معاصر  موسیقی تبدیل به مقدماتی برای اعمال خلاف شرع شده بود.

درحوزه های مشابه با موسیقی مانند سینما دیدگاه امام خمینی(س)چه بود؟

در مورد سینما هم همینطور است؛ سینما یکی از مظاهر تمدن است ولی دارای فضایی بود که مشروع نبود به همین علت علما رفتن به سینما را نیز  تحریم کرده بودند ولو اینکه هر فیلمی نمایش داده شود؛ چون عموم فیلم ها تصاویر مستجهن داشتند که می تواند مقدمات گناه را فراهم آورد. در شرع هم این قاعده کلی وجود دارد که از جایی که امکان دارد موضع گناه باشد یا زمینه ای برای گناه ایجاد کند پرهیز کنید لذا رفتن به سینما هم تحریم می شد. استدلال هایی که برای حرمت موسیقی می شد از میان چهار منبع استدلال در فقه که قرآن و سنت و عقل و اجماع است چندان مستحکم نبود، تنها بحث اجماع مطرح بود یعنی این که اکثریت علما آن را حرام می دانستند. قرآن صراحتا در تحریم موسیقی حکمی ندارد و در سنت نیز لهو ولعب و مجالس فساد و قمار و موسیقی های همراه آن رد شده است و تنها بحث اجماع علما در تحریم موسیقی مطرح بود و به تبعیت از آن نیز فقها حکم بر حرام بودن موسیقی می دادند اما فلسفه فقه شیعه بر استمرار و پویایی و اجتهاد مبتنی است تا در زمان و مکان و شرایط هر دورانی احکام را تعیین کند. بزرگترین وجه امتیازی که حضرت امام خمینی(س) از نظر فقهی داشتند این بود که فقه را پویا کردند معنی این حرف این نیست که ایشان تغییر و تحریفی در فقه پدید آوردند بلکه  احکام فقه را به روز کردند و با زمان و مکان سنجیدند و آن چه برای بشر و اعتلای وی مفید است را چنانچه قرآن و سنت حرام نکرده پذیرفتند.

زمانی که ما می بینیم از دل موسیقی حماسه بیرون می آید، لطافت روح و معنویت و آرامش پدید می آید و انسان را به خدا نزدیکتر می کند چه دلیلی دارد حرام باشد؟ لذا ایشان موسیقی را تقسیم بندی کردند؛ موسیقی مطرب که کلاً حرام است آن نوع موسیقی است که انسان را به شهوات و لذت های مادی تحریک کند و موسیقی مباح آن نوعی است که هیچ دلیلی بر حرمتش نداریم و موسیقی مشکوک نیز یعنی این که شک داریم که حرام است یا نه؟ که در این مورد نیز حضرت امام فرمودند که اشکالی ندارد و به این شک نباید اعتنا کرد. این فتوای امام پس از انقلاب اسلامی یک نقطه تحول در فقه شیعه بود؛ البته مخالفت هایی را هم برانگیخت که هنوز برخی علمای سنتی مخالف این فتوا هستند. این فتوای حضرت امام بزرگترین خدمت را به موسیقی اصیل کرد،چون موسیقی اصیل ما دارای مضامین معنوی است.

پس از رحلت حضرت امام(س)که دیوان اشعار ایشان منتشر و وجهه دیگری نیز از ایشان ارائه شد و همچنین به صورت شفاهی نیز از نزدیکان ایشان شنیدیم که ایشان به برخی از موسیقی های سنتی ایرانی ابراز علاقه کرده اند تصمیم گرفتیم در موسسه کار موسیقی نیز انجام دهیم و در همان سال اول رحلت حضرت امام کاست نواری به نام یادیار با صدای آقای حسام الدین سراج و موسیقی آقای کاظم نفر منتشر شد که مجموعه ای از اشعار حضرت امام(س)، مولانا و حافظ بود.

واحد موسیقی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)از آغاز تشکیل اش تا کنون چه فعالیت هایی داشته است؟

موسسه به عنوان میراث دار امام خودش را موظف می دانددر زمینه موسیقی نیز تولیداتی داشته باشد که هم برای دیگران الگو و شاخص باشد و هم اینکه نسل جوان با فضای معنوی مورد نظر امام آشنا شده  و از برخی موسیقی های ناهنجاری که اخیرا شنیده می شود در امان بماند. ما هر سال به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام تولید چند قطعه موسیقی را داشته ایم.

قطعاتی از اشعار حضرت امام (س) را آقای مختاباد و برخی را نیز آقای افتخاری اجرا کردند که صدا و سیما مکرر آنها را پخش کرده است. کاردیگری توسط آقای میرزمانی آهنگسازی شد و آقای مهراد کاظمی اجرا کردند. نوار بوی گل که به نام شبانگاهان معروف است توسط آقای مختاباد کار شد که اشعاری از حضرت امام(س)، سعدی و تصنیف شباهنگام هم از شاعر معاصر آقای ساعد باقری است.

یک سمفونی به نام روح الله توسط آقای بهزاد عبدی که تحصیل کرده اوکراین و آهنگساز برتری هستند ساخته شد. موسیقی فیلم فرزند صبح را هم آقای بهزاد عبدی ساخته اند. سمفونی دیگری به نام انتظار توسط آقای دکتر میر مهدی که در آلمان استاد دانشگاه هستند بر اساس پنج غزل حضرت امام (س) تدوین  و در سال 87 در تالار وحدت اجرا شد و مورد تحسین کارشناسان موسیقی قرار گرفت؛ آقای نادر مشایخی رهبر ارکستر ملی اجرای این سمفونی را رهبری کردند.

سمفونی دیگری به نام عاشورا توسط آقای میرزمانی ساخته ودر سالگرد حضرت امام اجرا شد،موسیقی فیلم حضور را هم ایشان ساخته اند .

در مجموع می توان گفت در این بیست و یک سال حداقل هر دو سال یک کار بزرگ انجام شده که هم استقبال مردمی آن خوب بوده است و هم کارشناسان آنها را تحسین کرده اند. صدا و سیما نیز از این آثار بسیار استفاده کرده و بر روی این آثار تصویر سازی شده است.

در حال حاضر واحد موسیقی چه فعالیتی را در دست کار دارد؟

در حال حاضر آقای مختاباد اثری را مشابه مجموعه بوی گل یا شبانگاهان در دست کار دارند که از اشعار حضرت امام(س) و شاعران معاصر در آن استفاده شده است. آقای محمد اصفهانی نیز مجموعه ای را در دست کار دارند که هر چند قدری طولانی شده  اما در حال آماده شدن است. البته طرحی نیز برای یک جشنواره به نام صدای سخن عشق وجود داشت که قصد داشتیم کل کارهای سی سال گذشته را به مسابقه بگذاریم تا بازخوانی بشود و تجلیلی از کلیه افراد که این آثار را خلق کرده اند صورت بگیرد و همین طور کارهای جدیدی نیز طی آن خلق شود منتها به دلایل متعدد و بنا به ملاحظاتی  به تعویق افتاد که به محض فراهم شدن شرایط نسبت به برگزاری آن اقدام خواهد شد.

21 فرمان حکومتی برای کارآمدی کشور

 مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی تحت عنوان «بیست و یک فرمان حکومتی در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران» منتشر کرد.

به گزارش  روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، این بیست و یک فرمان حکومتی که توسط دفتر مطالعات فرهنگی تدوین شده، به پیام‌های آغاز سال و بیانات مقام معظم رهبری در فروردین ماه هر سال در آستان قدس رضوی و یا در مکان‌های دیگر معطوف شده و از آنجا که اغلب بیانات نخست هر سال برای تبیین مفهومی پیام همان سال بوده، این بیانات انتخاب شده‌اند.
این بیست و یک فرمان حکومتی شامل مباحثی مانند کارآمدی نظام اسلامی، کارآمدی دولت اسلامی و تبیین شاخص‌هایی نظیر عمل به مصالح کشور، عدالت پروری، امانتداری، رعایت اولویت‌ها، پاسخگویی در مقابل مجلس و قانون اساسی، توجه به سیاست دیندارانه و پرهیزکارانه، هماهنگی دولت با مجموعه‌های نظام و توجه به کار، معنویت و اخلاق است.
این گزارش می‌افزاید: پیام‌های ابتدای هر سال مقام معظم رهبری در حقیقت مشخص کننده خط مشی کلی نظام اسلامی در آن سال است. ایشان در پاره‌ای از سال‌ها به صورت رسمی و در پاره دیگر به صورت غیررسمی عنوانی را برای سال کاری برگزیده است که این عناوین به صورت بیست و یک شاخص حکومتی- با هدف تداوم کارآمدی و کارآمدتر کردن بیشتر نظام جمهوری اسلامی- در این گزارش به طور مشروح مورد توجه قرار گرفته‌اند.

چه کسی شرکت گلد کوئست را کنترل میکند؟

شرکت هرمی گلدکوئست ظاهرا به سال 1998 توسط آقای ویجی اسواران فارغ التحصیل دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن و شرکای وی تاسیس شد. با این وجود تجارت این شرکت در ایران در سالهای 2003-2004 بیکباره رونق گرفت و جوانان زیادی را در شبکه گسترده خود جذب کرد. جوانانی که به امید دستیابی به ثروتی آسان که بخش بازاریابی این شرکت نوید داده بود خانواده، شهر و کشور و دلسوزان خود را نادیده گرفتند و تمام توجه خود را برای رسیدن به آن ثروت دست نیافتنی صرف کردند.

تحلیل عملکرد شرکت گلدکوئست و تاثیر ویژه آن بر جامعه و کشور ما به دلایلی بسیارمهم است، که در این مقاله علاقمندم اختصارا به آن بپردازم:

شرکت گلدکوئست برخلاف توضیحاتی که از تاسیس خود بدست میدهد - که توسط جوان تحصیل کرده مالزیایی و شرکای وی تاسیس شده -  شرکتی است که از صدها سال تجربه تجارت ، بازاریابی و مدیریت بهره میبرد و  دابل پروکسی ای است برای کمپانی معظم هند شرقی انگلستان. قرن نوزدهم میلادی کمپانی هند شرقی دست به تاسیس موسسات بزرگ و کوچکی زد تا عرصه تجارت و قدرت را همچنان با کمترین هزینه در انحصار خود نگه دارد. از مهمترین موسسات این کمپانی که تجارت شرق آسیا و خاورمیانه را تحت کنترل خود دارد میتوان به دو شرکت جرداین – متسون و شرکت اینچکیپ اشاره کرد.

 شرکت جرداین- متسون توسط دکتر ویلیام جرداین و  جمیز متسون بسال 1832 به نیابت از کمپانی هند شرقی تاسیس شد. 

       

                                                                      جیمز ماتسون                      ویلیام جرداین

 چندین سال بعد از تاسیس این شرکت ویلیام کزیک ، خواهر زاده دکتر ویلیام جرداین ، مدیریت و کنترل این شرکت را عهده دار میشود و از آن تاریخ تاکنون خانواده کزیک و خانواده لرد اینچکیپ به نمایندگی از کمپانی هند شرقی مدیریت مهمترین موسسات تجاری و سیاسی منطقه را بعهده میگیرند.

 

ویلیام کزیک اولین رییس بانک شاهی ایران تاسیس بسال 1889

 اگر جنگهای اول و دوم تریاک در چین، مدیریت شرکت نفت آنگلو پرشیا (بعدها شرکت نفت انگلیس) ، بانک شاهی ایران ، بانک اچ اس بی سی ، بانک استاندارد چارتر، بانک سلطنتی ایران ، بانک چین ، شرکت نفت چین ، شرکت نفت پتروناس مالزی، ....  تاریخچه هر کدام از موسسات مذکور را محققانه مطالعه و تاریخ نگاری کنیم ، اسامی آشنایی خواهیم یافت که در این مقاله از آنها نام برده شده است.

 برگردیم به شرکت گلد کوئست : دفتر مرکزی این شرکت در هنگ کنگ قرار دارد به آدرس برج بانک چین ، جاده باغ، شماره 1، هنگ کنگ. معمار این ساختمان نسبتا مدرن معماری است چینی بنام بی یو مینگ ( یوه مینگ پی ) :

             

این معمار چینی تنها یک ساختمان در انگلستان طراحی کرده است. آنهم چکامه آرکادین در ویلشایر انگلستان ، متعلق به هنری کزیک از جرداین- متسون است:

 

چکامه آرکادین در ویلشایر انگلستان

 ایده اولیه شرکت گلدکوئست در ایران جذب مازاد درآمد نفتی بود که از سال 2004 رو به افزایش گذاشت:

 

 دو شرکت اینچکیپ و جرداین-متسون ، دو توزیع کننده مهم انحصاری اتومبیل در دنیا و کنترل کننده سنتی شرکت نفت ایران و انگلیس، زمانیکه قیمت نفت افزایش محسوس مینماید، روش قدیمی مازاد جذب درآمد نفتی ایران ، یعنی واردات کالاهای لوکس و اتومبیلهای قیمتی بچندین برابر قیمت جهانی را در دستور کار قرار میدهند. حسابهای شرکت گلدکوئست در دو بانک استاندارد چارتر و  جی پی مورگان چیس منهتن (جرداین فلمینگ) قرار دارد که اولی توسط لرد اینچکیپ و دومی توسط جرداین متسون و شرکت رابرت فلمینگ اداره میشود.

          

                                  ویجی اسوارن : ژست به روش ویلیام جرداین            یک جوان گلدکوئستی ایرانی

متاسفانه دولت ایران بجای استفاده از ابزارهای مقتدر سیاسی و اقتصادی برای متوقف و محدود کردن فعالیت شرکت گلدکوئست در ایران، به دستگیری جوانان جویای درآمد، بی تجربه و فریب خورده پرداخت، روشی که به تشکیل شبکه های زیرزمینی ای انجامید که فعالیت آنها به تشویق مدرن در مصرف و توزیع مواد مخدر منتهی شد و بدین ترتیب پرداخت های ماهیانه به جوانان و روشهای غیر معقول هزینه کردن سرمایه مملکت بدون ایجاد طرحهای زیربنایی اشتغال ، بسیار سئوال برانگیز گردید.

نام ویجی اسواران بخاطر خدمت خود، توسط سلطان استان پاهانگ مالزی، به عنوان افتخاری "داتو" مزین شد. 

مالزی کشوری است که بر طبق تز دکترای آقای تان- تات - وای  دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه هاروارد بسال 1979 با عنوان " توزیع و تعیین درآمد در مالزی غربی" ، بانک اچ.اس.بی.سی بمدیریت لرد اینچکیپ و خانواده کزیک و شرکاء ، پیشتاز بانکداری ، فاینانس و تولیت این کشور معرفی میشود.

دکتر تان تات وای ، مدیر شرکت شیمیایی تیتان مالزی


وام‌ها، بیکاران را به بیکاران بدهکار تبدیل کرده‌ است

اعتراف بزرگ دولت درمورد وام‌های خود اشتغالی

 آفتاب: دوسال پس از تذکرات متعدد و مستمر اقتصاددانان نسبت به نادرست بودن سیاست‌های دولت در مورد اشتغال، معاون وزیر کار و امور اجتماعی از تغییر سیاست‌های این وزارتخانه در حمایت از ایجاد شغل خبر داد و با بیان اینکه دیگر واحد‌های اشباع شده را حمایت نمی‌کنیم اعلام کرد که وزارت کار از این به بعد بر روی بنگاه‌های متوسط و بزرگ توجه خود را بیشتر و نسبت به بنگاه‌های خود اشتغالی توجه‌اش کمتر خواهد شد.

حمید حاجی عبدالوهاب، معاون توسعه اشتغال وزارت کار و امور اجتماعی، در حاشیه اولین نمایشگاه نان صنعتی در مورد بنگاه‌های زودبازده و چگونگی روند حرکت آنها اذعان کرد: از آنجایی که به دلیل شناسایی نکردن نیازهای بازار بسیاری از کسانی که وام‌های خود اشتغالی گرفته بودند تبدیل به بیکاران بدهکار شده‌اند از این به بعد این واحدها تنها در صورت داشتن بازار برای محصولات خود گسترش خواهند یافت.