از استناد رجایی‎فر به‌زیرنویس‌عکس تا نادیده‌گرفتن دیدار لاریجانی

انتقاد فروز رجایی فر، از همسر رئیس جمهور در برنامه " دیروز، امروز، فردا " بدلیل ملاقات وی با سوزان مبارک همسر دیکتاتور مصر، که در همان برنامه هم با ابراز تردید وی از قطعی بودن این دیدار صورت گرفت،  سبب شد تا پایگاه اطلاع رسانی دولت، در تکذیبیه‏ای این ادعا را از اساس غیر واقعی دانسته و نسبت به آن واکنش نشان دهد.

 

اما پس از انتشار این تکذیبیه، رجایی‏فر با ارسال یادداشتی به یک پایگاه خبری ثالث، مبنای استناد خود را زیرنویس عکس یکی از  اخبار عادی پایگاه رجانیوز دانسته و اعلام کرد که وی مسئول این موضوع نیست. وی در ادامه اقدام رجانیوز در اصلاح اشتباه خود را امری غیر حرفه ای دانسته و از معاونت اطلاع رسانی دولت را بدلیل عدم دقت در زیرنویس یکی از اخبار عادی رجانیوز توضیح خواسته است. در ادامه متن رجایی‏فر و توضیحات رجانیوز را می‏خوانید:

 

 متن توضیحات رجایی فر به شرح زیر است:

بسمه تعالی
مدیریت محترم پایگاه خبری تابناک

با توجه به انتشار بیانیه پایگاه اطلاع رسانی دولت در آن رسانه محترم، خواهشمند است در راستای عمل به تعهدات حرفه ای رسانه ای و رعایت اخلاق و عدالت، توضیحات این جانب را ذیل همان خبر منتشر نمایید.

 به پیوست تصاویر مورد اشاره در متن ارسال می شود که تقاضا می شود در انتشار این دفاعیه مورد استفاده قرار گیرند. پیشاپیش از همکاری شما سپاسگزارم.

«استناد اینجانب به خبری بود که در پایگاه اطلاع رسانی رجانیوز (سایت نزدیک به دولت) در تاریخ 25 آبان 1388 منتشر شده و در آن عکسی نیز با عنوان «دیدار اعظم السادات فراحی با سوزان مبارک همسر رییس جمهور مصر» درج شده بود.

 

 

تا ساعت 20:10 دقیقه امروز دوشنبه 18 بهمن ماه 1389 این عکس خبری با همان زیرنویس قبلی در سایت رجا قرار داشت که تصویر صفحه خبر نیز موجود است. بدیهی است اینجانب مسؤولیتی در قبال صحت یا سقم خبر نقل شده ندارم.

متأسفانه پس از این که افرادی از طریق غیررسمی از منبع خبر اطلاع کسب کردند، بلافاصله در عملی غیرحرفه ای و غیراخلاقی قبل از ساعت 20:45 دقیقه اقدام به تغییر زیرنویس عکس مذکور نمودند.


 

حال جای طرح این نکات است که:

1) اگر چنین خبر کذبی در سایتی که یکی از نزدیکترین پایگاه های اطلاع رسانی به دولت و به همین دلیل منبع موثقی در این باره محسوب می شود منتشر شده است، چرا معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور در همان تاریخ نسبت به آن حساسیت و واکنشی نشان نداده و آن را تکذیب یا اصلاح ننموده است تا این خبر، مرجع انتشار در رسانه های دیگر و مورد استناد سایرین قرار نگیرد؛ کما این که هم اکنون در بعضی از وبلاگ های علاقه مندان رییس جمهور عین خبر با همین عکس و زیرنویس درج شده که تصاویر برخی از آنان نیز در دست است.



 

2) چنانچه چنین غفلتی صورت گرفته، مخاطبان خصوصاً پس از گذشت 448 روز از انتشار خبر و عدم تکذیب آن، مسؤولیتی در استفاده و نقل آن ندارند و این سایت منبع است که باید به سهل انگاری خود اذعان نموده و مسؤولیت عدم صحت خبر و آثار ناشی از آن را به عهده بگیرد.

3) با توجه به دو اشتباه اولیه، اشتباه سوم را مرتکب شدن دور از عقل و انصاف می باشد که ترتیبی داده شود که در یک اقدام ناپسند، با این انگیزه که استناد به منبع غیر ممکن شود، در اصل خبر به نوعی جعل صورت گیرد.

از آنجا که با توجه به امکانات کنونی انکار واقعیت و فریب افکار ممکن نیست، انتظار دارم هم معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور از ایراد اتهام اظهارات کذب به این جانب و هم منبع انتشار خبر، بابت اقدامات نسنجیده بعدی خود عذرخواهی نمایند.»

فروز رجایی فر

توضیحات «رجانیوز»

پایگاه اطلاع رسانی رجانیوز در تاریخ 25 آبان 1388 در حاشیه انتشار خبری از سخنرانی همسر رئیس جمهور اسلامی ایران در همایش همسران سران کشورهای غیر متعهد در ایتالیا که اتفاقا با انتقادات تند خانم فراحی از رژیم صهیونیستی همراه بود، در زیرنویس تصویر دیدار ایشان با خانم وفاء سلیمان همسر رئیس جمهور لبنان، به اشتباه جمله «دیدار اعظم السادات فراحی با سوزان مبارک همسر رییس جمهور مصر» را درج کرد، این درحالی بود که در متن خبر هیچ اشاره‏ای به دیدار ایشان و سوزان مبارک وجود نداشت. اما ظاهرا همین زیرنویس منبع استناد خانم رجایی فر برای بیان انتقاد از دیدار خانم فراحی با سوزان مبارک آنهم بر روی آنتن زنده رسانه ملی با میلیون‏ها مخاطب شد. اما در این زمینه بیان چند نکته ضروری است.

 

1) رجانیوز به محض اطلاع از اشتباه خود ولو اینکه مدت زمان زیادی از آن گذشته بود، اقدام به تصحیح این اشتباه کرد که به نظر می‏رسد حداقل شرط امانت‏داری و رعایت اخلاق در عرصه رسانه باشد. با اینحال خانم رجایی فر با کنار هم قرار دادن عکس‏های قبل و بعد از تصحیح این زیرنویس، چنانکه گویی کشف جدیدی کرده باشد، این عمل را غیر حرفه‏ای، و غیر اخلاقی!!! دانسته است. اولین سوال اینجاست که در کدام مذهب و آیینی اصلاح یک اشتباه که اتفاقا مورد سو استفاده هم قرار گرفته است غیر اخلاقی قلمداد شده است؟

 

2) خانم رجایی فر در حالی در عبارت خود درج این زیرنویس در سایت رجانیوز را برای اثبات ادعای خود کافی دانسته است که تا پیش از این و در مواردی که اخبار رجانیوز به مذاق همفکران ایشان خوش نمی‏آمد، این سایت به دروغ‏پراکنی و بی اخلاقی محکوم می‏شد! حال چه اتفاقی افتاده است که در این خبر اشتباه، رجانیوز به موثق‏ترین منبع خبر خانم رجایی‏فر بدل شده است، جای بررسی دارد.

 

3) قاعدتا برای خانم رجایی فر به عنوان رئیس ستاد پاسداشت شهدای اسلام، و یکی از فعالین مسائل مرتبط با جهان اسلام در ایران، نباید تشخیص وفاء سلیمان لبنانی از سوزان مبارک مصری که در این سال‏های یکی از جدی‏ترین سوژه‏های تبلیغات زیرمجموعه ایشان بوده است، در عکس دیدار همسر رئیس جمهور کار دشواری باشد، این در حالی است که حتی بخواهیم از پرچم لبنانی که پشت سر وفاء سلیمان نصب شده است چشم پوشی کنیم.

بر این مبنا، ایشان به عنوان یک فعال مسائل جهان اسلام، یا تصاویر این اشخاص را نمی‏شناخته است که بعید به نظر می‎رسد و یا اینکه این تصاویر را می‏شناخته ولی اصلا تصویر مذکور و خبر مورد اشاره را تا پیش از برنامه "دیروز امروز فردا" مشاهده نکرده است، که با توجه به اشاره ایشان در دقایق پایانی این برنامه مبنی بر اینکه نتوانسته است عکس مذکور را در سایت‏های خبری پیدا کند، احتمال دوم قوی‏تر است. بنابراین مشخص نیست استناد اینگونه به عکسی که ایشان ندیده است بر روی آنتن پخش زنده بر کدام مبنای اخلاقی، شرعی و حرفه‌ای صورت گرفته است؟

 

4) ایشان از دیدار همسر رئیس جمهور با سوزان مبارک، آنهم با استناد به عکسی که به گفته خود آنرا ندیده‏اند، آنهم بدون تحقیق در مورد صحت یا کذب این دیدار، در یک برنامه زنده تلویزیونی انتقاد می‏کند ولی ترجیح می‎دهد از جناب شیخ الاسلام، میهمان دیگر همان برنامه و مشاور علی لاریجانی در امور بین الملل در مورد دیدار لاریجانی با شخص حسنی مبارک در قاهره که عکس و فیلم و خبر آن به وفور در سایت‏های داخلی و خارجی منتشر شده سوال نکرده و باز هم ترجیح می‏دهد این دیدار حتمی را نادیده بگیرد.

سوال اینجاست که آیا مخاطب منصف می‏تواند این انتقاد رجایی‏فر را به پای انقلابی‏گری بگذارد و یا اینکه باید آنرا سوءاستفاده از مسائل بین المللی برای تصفیه حساب‏های داخلی نامید.

 

5)هر چند که نمی‎توان به صراحت ادعا کرد ولی اگر انتقاد از دیدار انجام نشده همسر احمدی ن‍ژاد با سوزان مبارک توسط خانم رجایی فر با هدف زیر سوال بردن سیاست خارجی تهاجمی و رو به جلوی احمدی ن‍ژاد صورت گرفته باید گفت که نتایج این سیاست خارجی انقلابی را که با یک زیرنویس اشتباه در یک عکس خبری تلاش در به زیر سوال بردن آن دارید، اکنون به وضوح می‎توان در میدان التحریر مصر، و در سال‎های قبل در نوار غزه و جنگ 33 روزه مشاهده کرد. تاثیری که نه تنها بارها رهبر معظم انقلاب به عنوان پرچمدار جریان بیداری اسلامی از آن تقدیر کرده‌اند بلکه شخصیت‎هایی چون سید حسن نصرالله و اعضای ارشد حماس و اخوان المسلمین این ستون های خیمیه مقاومت با افتخار از آن یاد کرده‏اند. بر دوست و دشمن روشن است که شجاعت سیاست خارجی احمدی نژاد حرکت انقلاب اسلامی در منطقه را چندین گام به جلو برد و اگر اینگونه نبود در این هجم وسیع مورد شماتت دشمنان انقلاب اسلامی قرار نمی‎گرفت. اما خانم رجایی‎فر بجای دیدن ـ که  پرداختن به این جهش عظیم تنها تلاش دارد واقعه ای را که اتفاق نیافتاده است ببیند. و به نظر نمی‎رسد که بتوان این رویکرد را منصفانه قلمداد کرد.

 

6) بر کسی پوشیده نیست که جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش داشته راهی هرچند کوچک به درون مصر در دوران مبارک بیابد. راهی که به دلیل زمینه‏های موجود در مردم مصر و مراودات فرهنگی و دیپلماسی عمومی با ایران انقلابی، سبب تسریع در امری می‏شد که امروز و با تاخیری 30 ساله در حال وقوع در این کشور است. راهی که اگر طی سی سال گذشته باز شده بود، اکنون می‏توانست به بحران رهبری انقلاب مصر پایان دهد. پس لزوما تلاش‏های سال‏های اخیر برای برقراری ارتباط با مصر خواه از سوی لاریجانی بوده باشد یا حدادعادل و یا احمدی‏ن‍‍ژاد نمی‏تواند خودسرانه و خارج از سیاست‏های کلان جمهوری اسلامی ایران و حتی دلیلی بر نداشتن روحیات انقلابی باشد. و این مهم را رجایی فر و همفکرانش خوب می‏دانند و بازهم بر طلب استفاده سیاسی داخلی از آن می‏کوبند.

 

7) و آخر آنکه رجانیوز به عنوان رسانه سینه چاک و حامی جریان انقلاب اسلامی و نه رسانه حامی دولت و یا نزدیک به دولت، رسالت خود را در تقویت همه جریانات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی عضو جبهه انقلاب اسلامی ـ که خانم رجایی فر را نیز جزیی از آن می‎پندارد ـ  قرار داده است و  همواره تلاش داشته و دارد تا از تضعیف جریانات موجود در این جبهه جلوگیری کند، هرچند که نامهربانی‏ها از سوی هم جبهه‏ای‏ها زیاد باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد