انقراض نسل سمندر لرستانی در آبشار شوی


 انقراض نسل سمندر لرستانی در آبشار شوی

سامان فرجی پژوهشگر و فعال اجتماعی که در هفته جاری از منطقه شوی دیدن کرده است، می‌گوید: تا چند سال پیش تعداد بسیاری از سمندر لرستانی که به زبان محلی "حاجی باریک او" خوانده می‌شدند در آبشار وجود داشت، اما طی سفری که اخیراً به منطقه داشتم در دو روز اقامت خود در منطقه و علیرغم تلاش‌های بسیار، با هیچ موردی از این گونه نادر دوزیست مواجه نشدم.

 

آبگیرها و برکه های اطراف آبشار شوی در شمال استان خوزستان، که روزگاری یکی از مهمترین زیستگاه های سمندر لرستانی بود، امروز به منطقه ای عاری از اینگونه نادر تبدیل شده است.

به گزارش آژانس خبری بختیاری (ایبنانیوز)، آبشار شوی در شهر سالند از توابع شهرستان دزفول در شمال استان خوزستان، و با فاصلهٔ اندکی از مرز استان لرستان و در بین کوههای سرتنگ شوی در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه آهن تله زنگ در مسیر راه آهن سراسری اهواز - تهران واقع شده ‌است. سامان فرجی پژوهشگر و فعال اجتماعی که در هفته جاری از منطقه شوی دیدن کرده است، میگوید: تا چند سال پیش تعداد بسیاری از سمندر لرستانی که به زبان محلی "حاجی باریک او" خوانده می شدند در آبشار وجود داشت، اما طی سفری که اخیراً به منطقه داشتم در دو روز اقامت خود در منطقه و علیرغم تلاشهای بسیار، با هیچ موردی از این گونه نادر دوزیست مواجه نشدم.

وی افزود: پس از تحقیق متوجه شدم که سارقان سمندرهای لرستانی از اهالی منطقه نیستند زیرا اهالی برای سمندر"حاجی باریک او" و جانوران درون آبشار به دلیل باورهای محلی احترام قایل هستند اما اخیراً گروه های مختلفی از برخی شهرهای همجوار برای شکار این سمندر و استفاده از آن در آکواریومها به این منطقه می آیند.

وی همچنین افزود: در پایان روز دوم متوجه شدم گروهی سودجو که از شهرهای اطراف به منطقه ی شوی آمده بودند با وسایل مخصوص جهت شکار در منطقه حاضر شده اند و پس از مذاکره متوجه شدم که گروه یاد شده علی رغم جستجوی فراوان تنها موفق به شکار پنج بچه سمندر بسیار کوچک شده اند و در مقابل اصرار اینجانب برای رهاسازی و هشداردر خصوص انقراض این جاندار حاضر به رها سازی آنها در طبیعت نشدند.

سامان فرجی خواستار استقرار سازمان های مردم نهاد یا دولتی در منطقه آبشار شوی برای جلوگیری از شکار آخرین نمونه های باقی مانده از بچه سمندرها شد.

سامان فرجی ضمن اظهار نگرانی از انقراض اینگونه سمندر، گفت: کاهش چشمگیر "حاجی باریک او" در آبشار شوی که یکی از زیستگاه های اصلی این سمندر وتنها زیستگاه آن در استان خوزستان است، زنگ خطر نابودی کامل اینگونه نایاب جانوری را در استان و کشور به صدا در آورده است و انتظار می رود سازمان محیط زیست با اعمال جریمه های سنگین تر، جلوی شکار غیرقانونی این زیستمند را بگیرد.

فرجی افزود: اخیراً یکی از مسئولان سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان در اظهارنظری رسمی گفته بود اقدامات برای نجات سمندر لرستانی را از مسئولان استان لرستان بپرسید که نشانه ضعف شدید اطلاعات متولیان است چراکه بیشترین زیستگاه های این سمندر با نام محلی "حاجی باریک او"، در استان خوزستان می باشد و نام لرستانی آن دلیلی برای سلب مسئولیت مسئولان محیط زیست خوزستان نمی شود.

به گزارش ایبنانیوز، مطالعاتی که توسط جهاد دانشگاهی لرستان برای بررسی وضعیت پراکنش دو گونه منحصر به فرد سمندر و ماهی کور در مرز لرستان و خوزستان انجام شده، نشان می دهد ۸۵ درصد پراکنش سمندر لرستانی در خاک خوزستان است و این امر، به روشنی، وظیفه سازمان محیط زیست خوزستان را در صیانت از اینگونه نادر نشان می دهد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد