خبرگزاری فرانسه : نگذارید این فرصت از دست برود


مذاکرات هسته‌ای با ایران روز جمعه وارد مرحله نهایی می شود که در آن هر یک از طرف‌ها باید برنامه های خود را ارائه بدهد در غیر اینصورت فرصت دستیابی به توافقی تاریخی از دست خواهد رفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از وین به قلم نیکلا روویز و کریستوف اشمیت در خصوص مذاکرات هسته ای ایران نوشت: این مرحله که حساس‌ترین مرحله مذاکرات است،  پنجشنبه شب با گفتگویی طولانی در هتل کوبورگ وین بین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی او آغاز شد.

پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده، مواضع طرفین به نظر می رسد در بسیاری از موارد به هم نزدیک شده است. اما دو اختلاف بزرگ همچنان بین ایران و قدرت‌های گروه پنج به علاوه یک (چین، امریکا، فرانسه،‌ روسیه، انگلیس و آلمان) وجود دارد که هنوز تا 24 نوامبر (سوم آذر) برای دستیابی به توافق فرصت دارند.

پنج به علاوه یک به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی می خواهد که جمهوری اسلامی به ویژه ظرفیت غنی سازی اورانیوم خود را به شدت کاهش دهد. ایران در عوض حفظ و حتی گسترش این ظرفیت را خواستار است و می گوید برای تأمین سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای خود در آینده به آن نیاز دارد.

به گفته منابع غربی، ایران از سوی دیگر لغو فوری همه تحریم‌هایی را که طی یک دهه جنجال بر سر برنامه‌ هسته‌ای به این کشور تحمیل شده، خواستار است. تهران همواره داشتن اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود را تکذیب کرده است و مجازات‌هایی را که اقتصاد این کشور را دچار مشکل کرده است، ناعادلانه می داند. پنج به علاوه یک به نوبه خود لغو فوری همه این مجازات‌ها را غیرواقع بینانه برمی شمرد.

پس از سه روز گفتگو در پایتخت اتریش تنها یک نیروی محرکه سیاسی به نظر می رسد بتواند مذاکرات را از بن بست نجات دهد.

سرگئی ریابکوف مذاکره کننده روسی اعلام کرد: در شرایط کنونی، اگر انگیزه جدیدی وجود نداشته باشد، دستیابی به توافق بسیار دشوار خواهد بود. وی افزود: زمان می گذرد و دیدارها از همه نوع بی وقفه ادامه دارد. هیأت‌ها باید دستورهای اضافی دریافت کنند و جو را در نظر بگیرند.

لوران فابیوس و فیلیپ هاموند وزیران امور خارجه فرانسه و انگلیس قرار است اواسط روز به افزودن وزنه خود به ترازوی مذاکرات وارد وین شوند.  دستیابی به توافق همچنین راه را برای عادی سازی روابط بین ایران و غرب باز می کند و همکاری‌ها را به ویژه در بحران عراق و سوریه امکان پذیر می کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در حال حاضر هر گونه تمدید مذاکرات را منتفی می داد. این مذاکرات یک بار اواخر ژوییه تمدید شد. فرضیه تمدید مذاکرات بیش از پیش در راهرو‌های وین مطرح می شود آشکارا نیز از روز چهارشنبه از سوی فیلیپ هاموند به صورت مشروط مطرح شد که گفت اگر گام‌های معناداری تا 24 نوامبر برداشته شود ممکن است مذاکرات تمدید شود.

ناکامی در دستیابی به توافق در مهلت مقرر در واقع ابهامی جدی در مورد آینده گفتگوها ایجاد می کند که خوشایند مخالفان هر گونه توافق در هر دو جناح خواهد بود. ریابکوف هشدار داد: فرصتی مانند آنچه که ما امروز داریم به ندرت فراهم می شود. وی افزود: این لحظه‌ای حساس است و از دست دادن آن اشتباه بزرگی خواهد بود که پیامدهای سنگینی خواهد داشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد