قدرت ها به لغو تحریم های ایران توجه بیشتر کنند


بلیکس که مسئوول موسسه کمیسیون سلاح های کشتار جمعی سوئد است به عنوان کارشناس امور هسته ای در کنفرانس مسکو درباره مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در وین بر ضرورت تلاش بیشتر برای دستیابی به توافق جامع هسته ای در این دور از مذاکرات تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، ˈهانس بلیکسˈ رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی، با بیان این که به لغو تحریم های ایران توجه کافی نشده است، گفت: قدرت ها باید در مذاکرات هسته ای به لغو تحریم های این کشور توجه بیشتری کنند.

بلیکس در سومین نشست بین المللی هسته ای مسکو با بیان این که معلوم نیست، چرا با پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران، تحریم های اعمال شده  آمریکا و متحدانش علیه این کشور لغو نشده است؟ هشدارداد، تاخیر تصمیم گیری در این زمینه پیامدهای ناخوشایندی خواهد داشت.

وی افزود: امیدوارم 24 نوامبر( سوم آذر) روند حل و فصل پرونده هسته ای ایران به پایان رسد.

رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی  با اشاره به آمادگی کشورهای مذاکره کننده با ایران برای همکاری با تهران گفت: درباره  امکان توسعه انرژی هسته ای ایران در چارچوب قرارداد ان.پی.تی تفاهم وجود دارد و به این ترتیب فقط مساله تائید ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران باقی می ماند.

بلیکس افزود: در شرایط کنونی که اوضاع بین المللی متشنج است، نیاز به خطر پذیری نیست و باید پنج عضو دائمی شورای امنیت باید در مساله هسته ای ایران مسئولانه رفتار و به تعهدات خود عمل کنند.

وی به قراردادهای ساخت نیروگاه های هسته ای جدید در بوشهر میان ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: امیدوارم این قراردادها به حل و فصل پرونده هسته ای ایران کمک کند.

سومین نشست بین المللی مسکو با عنوان 'کنفرانس عدم انتشار سلاح هسته ای و خلع سلاح' روز جمعه آغاز بکار کرد.

در این نشست دو روزه 200 کارشناس امور سیاسی و هسته ای از بیش از 40 کشور جهان شرکت دارند.

موضوعات اصلی کنفرانس، شامل موضوع برنامه هسته ای ایران، امحای تسلیحات شیمیایی سوریه، امنیت هسته ای پس از حادثه نیروگاه هسته ای فوکوشیما، مساله هسته ای شبه جزیره کره و ایجاد محدوده عاری از سلاح های کشتار جمعی در منطقه خاورمیانه می شود.

این نشست را مرکز انرژی و امنیت مسکو با حمایت وزارت امور خارجه روسیه برگزار می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد