نفت ارزان، وابستگی را کم می کند/از تجربه بازسازی ایران استفاده می کنیم


دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار وزیر نفت عراق در تهران، کاهش قیمت نفت را زمینه ساز تمرکز بیشتر کشورهای تولیدکننده بر به اصطلاح ساز و کارهای اقتصادی و کاهش وابستگی به فروش نفت دانست. وزیر نفت عراق نیز گفت: از تجربه ایران در بازسازی بهره می گیریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق، با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دیدار و گفتگو کرد.


دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، در این دیدار، با اشاره به وجود ظرفیت بالای همکاری های دوجانبه و چندجانبه حوزه های اقتصادی و اثرگذاری آن بر بهبود وضعیت سیاسی و امنیتی منطقه، بر اتخاذ رویکردهای ابتکاری و مبتنی بر توان داخلی کشورها در این بخش تاکید کرد.

 

دانلود


نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، کاهش قیمت نفت را زمینه ساز تمرکز بیشتر کشورهای تولیدکننده بر به اصطلاح ساز و کارهای اقتصادی و کاهش وابستگی به فروش نفت دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس راهبرد اقتصاد مقاومتی علاوه بر مصون سازی کشور در مقابل تحریم های ظالمانه، به سمت ارتقاء توان اقتصادی مبتنی بر همکاری با کشورهای همسایه و از میان بردن اثرگذاری نفت در رفتارهای سیاسی حرکت خواهد کرد.

 

وی افزود: تخریب زیرساخت های اقتصادی کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه با اقدام تروریست ها، و حملات بی اثر جنگنده های ائتلاف آمریکایی، اقدامی هم سو در مسیر جلوگیری از رشد اقتصادی کشورهای اسلامی است.


دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه برداشت از منابع مشترک نفت و گاز افزود: همکاری ایران و عراق در بهره برداری از منابع مشترک می تواند الگوی دیگر کشورها باشد.


شمخانی ابراز امیدواری کرد با توجه به توافقات بسیار خوبی که میان مقامات ارشد و دستگاه های اقتصادی دو کشور صورت گرفته است، شاهد شکوفایی سریع همکاری ها در موضوعاتی چون لایروبی اروندرود، اتصال خطوط ریلی دو کشور به یکدیگر، توسعه ترانزیت کالا و سرمایه گذاری مشترک در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و همچنین همکاری های بندری باشیم.


همچنین وزیر نفت عراق، در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اوضاع داخلی عراق و پیروزی های اخیر نیروهای مردمی و ارتش در روند مقابله با داعش گفت: مردم و بازرگانان عراق به گسترش روابط با کشورهای همسایه به ویژه ایران علاقه مند هستند و تسهیل فرایندهای کاری در این زمینه جزو سیاست های دولت مرکزی عراق است.


عادل عبدالمهدی، ضمن اعلام آمادگی برای توسعه همکاری های عمیق با جمهوری اسلامی ایران گفت: امیدواریم با توجه به همکاری های گسترده میان ایران و عراق، نقش دو کشور برای تامین نفت مورد نیاز کشورهای هدف و رسیدن به قیمت واقعی بیش از گذشته شود.


وی همچنین تصریح کرد، در این دیدارها سعی داریم از تجربیات ارزشمند ایران برای بازسازی کشور عراق، به ویژه در صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی استفاده کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد