عذرخواهی بی سابقه تونی بلر از اقدامات دوره نخست وزیری اش


نخست وزیر پیشین انگلیس، با حضور در مجلس عوام انگلیس، از تصمیم گیری و عملکرد دولت وقتش در قبال پرونده عاملان «بمب گذاری سال ۱۹۸۲ در هایدپارک ایرلند شمالی» عذرخواهی کرد.

به گزارش «گروه ترجمه» پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نخست وزیر پیشین انگلیس، بابت رفتار دولت وقتش در ازای افراد مظنون به بمب گذاری سال 1982 در هایدپارک ایرلند شمالی عذرخواهی کرد.

به نوشته روزنامه انگلیسی «دیلی میل»، تونی بلر اذعان کرد دولت وی 200 نامه در حمایت از مظنونان تروریست بر اساس برنامه ای به نام «نامه های عفو»، ارسال کرده بود. این نامه ها زمینه ساز فرار افراد مظنون از چنگ عدالت شده بود.این نامه ها پس از آن افشا شد که محاکمه فرد مظنون به بمب گذاری در هایدپارک، با شکست رو به رو شد.

کمیته ای از ایرلند شمالی، در حال تحقیق درباره به اصطلاح «نامه های آزادی» است.

بر اساس برنامه «نامه های عفو»، دولت انگلیس از طرف «شین فین»، شاخه نظامی ارتش آزادی بخش ایرلند شمالی، برای موافقت با آزادی بازداشت شدگانی که پیش از سال 1998 در زندان بودند، بر اساس «توافقنامه گود فرایدی»، تحت فشار بود تا آنان آزاد شوند و به ایرلند شمالی بازگردند.

تونی بلر روز سه شنبه، امروز، با حضور در کمیته جانبی مجلس عوام، گفت، به علت اشتباه هایی که با ارسال نامه های مزبور برای مظنونان تروریست مرتکب شده بود، عذرخواهی می کند. این افراد، هنوز هم تحت پیگرد پلیس اند.

با این حال وی تاکید کرد، از افرادی که می بایست چنین نامه هایی دریافت می کردند، عذرخواهی نمی کند. نام این افراد در جمع افراد متهم به ترور و تحت پیگرد ثبت نبوده است.

تونی بلر همچنین مسئولیت کامل تشکیل ندادن ساختاری که از ارسال چنین نامه هایی به افرادی که هرگز نمی بایست چنین نامه هایی دریافت می کردند، جلوگیری کند، برعهده گرفت.

نخست وزیر پیشین انگلیس همچنین گفت: روشن است که موضوعی اشتباه شده است، چرا که افراد بسیاری هستند که گفته اند این افراد، همچنان تحت پیگرد هستند و نامه ها همچنان صادر می شده است.همه کس از جمله، قاضی تاکید دارد، که خطایی  فاجعه بار صورت گرفته است .

بلر که نخست وزیر انگلیس از حزب کارگر بود، پیش از این، به بی احترامی به مجلس به علت بی توجهی به درخواست های پیاپی نهاد قانون گذاری برای حضور در کمیته جانبی مجلس، متهم شده بود.

این کمیته بیش از شش ماه تلاش کرد تونی بلر را برای رسیدگی به توافق های محرمانه ای که وی با شین فین برقرار کرده بود، به پای میز دادگاه بکشاند. پس از ناتوانی کمیته مزبور برای کسب موافقت بلر، این کمیته وی را احضار کرد.

بازنگری در این زمینه را دیوید کامرون، نخست وزیر کنونی انگلیس، در پی شکست محاکمه جان داولی، که به عنوان مسئول بمب گذاری سال 1982 متهم شده بود، درخواست کرده بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد