واشنگتن؛ مواضع چندگانه در آستانه مذاکرات هسته ای


قرار است تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روزهای ۱۵ تا ۱۷ ژانویه ۲۰۱۵ مذاکراتی دوجانبه در ژنو برگزار کند، اما پیش از آن، جان کری و محمدجواد ظریف، وزیران امور خارجه آمریکا و ایران، ملاقاتی دو جانبه در ژنو خواهند داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در آستانه دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: تحریم های تازه از سوی کنگره، می تواند به طور جدی احتمال دستیابی به یک موافقتنامه را تضعیف کند و به انزوای واشنگتن به جای تهران، منجر شود. 

 

سامانتا پاور، این اظهارات را در یک سخنرانی در مرکز مک‌ کانل در دانشگاه لوئیزویل بیان کرد.

 

پاور افزود؛ برخی اعضای کنگره معتقدند زمان برای افزایش تحریم ها علیه ایران فرا رسیده است. به گفته پاور، این طیف از اعضای کنگره استدلال می کنند که این بهترین راه برای دستیابی به هدف وادار کردن ایران به کنار گذاشتن برنامه هسته ای خود است.

 

پاور درعین حال تصریح کرد لحظه ای که دولت اوباما تشخیص دهد دستیابی به توافقی با تهران امکان پذیر نیست، برای اعمال تحریم های جدید به کنگره خواهد پیوست؛ اما ما هنوز به آن نقطه نرسیده ایم. این اظهارات در حالی است که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در گفتگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: سیاست واشنگتن دستیابی به توافق فراگیر با ایران به شیوه‌ای است که به جامعه بین‌الملل اطمینان دهد ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌ آمیز است.

 

اوباما به ویژه بر تعهد پایدار به امنیت رژیم صهیونیستی و اهمیت همکاری نزدیک و مداوم با این رژیم درباره مذاکرات هسته ای تاکید کرد. قرار است تیم مذاکره کننده هسته ای ایران روزهای 15 تا 17 ژانویه 2015 (25 تا 27 دی 1393) مذاکراتی دوجانبه در ژنو برگزار کنند، اما پیش از آن، جان کری و محمدجواد ظریف، وزیران امور خارجه آمریکا و ایران، دیداری دو جانبه در ژنو سوئیس دارند. 18 ژانویه نیز مذاکرات ایران و گروه ١+٥ در سطح معاونان برگزار می شود.

 

روز دوشنبه نیز سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه و نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای در تهران، با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفتگو کرد. اما این رایزنی ها همچنان در فضاسازی های جنجالی غرب علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران پیگیری می شود.

 

اظهارات اوباما و همچنین نماینده امریکا در سازمان ملل متحد، بازتاب دهنده دو جریان موازی یکدیگر است. جریان نخست، با هدف تقسیم کار میان دولتمردان آمریکا و کنگره برای تحت فشار گذاشتن ایران در مذاکرات ارزیابی می شود و جریان دوم نیز ادامه نقش لابی صهیونیستی در آمریکاست که در مکالمه تلفنی اوباما و نتانیاهو به وضوح قابل مشاهده است که در هر دو جریان، آمریکا تلاش می کند ایران را تهدیدی هسته ای نشان دهد.

 

اهرمی که آمریکا برای رسیدن به این هدف سیاسی از آن استفاده می کند، بلوکه یا فریز کردن زیرساخت های هسته ای در ایران است. از این رو مقامات کاخ سفید و کنگره یک هدف را پیگیری می کنند، اما گفته می شود که در روش اختلاف نظرهایی وجود دارد.

 

اما به نظر می رسد هدف اصلی طفره رفتن از پذیرفتن واقعیت و تخریب روند مذاکرات است، زیرا برچیدن بساط تحریم ها بر اساس برنامه اقدام مشترک بخشی از وظیفه 1+5 است، زیرا ایران تمام تعهدات خود را انجام داده است و طرف مقابل نیز باید به تعهداتش عمل کند.

 

با این حال، مقامات آمریکایی در عمل، در نقطه مقابل این رویه قرار گرفته اند. از دید کاخ سفید، شاخص اطمینان بخش در این زمینه دریافت تائیدیه از رژیم صهیونیستی است. اکنون باید دید این سیاست آمریکا در چارچوب گفتمان هسته ای ایران و 5+1 که یکی از نکات کلیدی آن، برداشته شدن همه تحریم ها به عنوان شرط اصلی در توافق جامع هسته ای است؛ تا کجا پیش خواهد رفت.

 

دستگاه دیپلماسی امریکا معتقد است که این مذاکرات به تنهایی می تواند آنها را به هدف برساند؛ اما طیفی در کنگره که در حال حاضر اکثریت آنها در اختیار جمهوری خواهان است، تاکید دارد چارچوب مورد توافق در مذاکرات هسته ای نمی تواند ایران را در رسیدن به آنچه به ادعای مقامات کاخ سفید دستیابی به سلاح اتمی خوانده می شود، متوقف کند؛ مگر آنکه شمشیر تحریم ها بر سر ایران همچنان باقی بماند. در حالی که هر دو دیدگاه، مبتنی بر ادعایی موهوم است.

 

این روش ها اما اکنون خود آنها را به چالش کشیده است. اظهارات سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، که گفت تحریم های جدید از سوی کنگره آمریکا، می تواند به انزوای واشنگتن به جای تهران منجر شود، اذعان به همین نکته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد