پنج سال حبس بخاطر احتمال توهین به پادشاه!


یک دادگاه سعودی ولید ابوالخیر فعال مدافع حقوق بشر در عربستان را به اتهام احتمال توهین به پادشاه به ۵ سال حبس محکوم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در ادامه سیاست سرکوب معترضان در عربستان سعودی، رژیم آل سعود حکم حبس تعلیقی یکی از فعالان حقوق بشر این کشور را به اجرا در آورد.

دادگاه کیفری عربستان در شهر ریاض روز دوشنبه ( 22 دی) ولید ابو الخیر، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر عربستانی را به به پنج سال حبس بیشتر محکوم کرد.

ولید ابوالخیر، فعال حقوق بشر

 دادگاه تجدید نظر عربستان سعودی سال گذشته ولید ابو الخیر را به 15 سال حبس محکوم کرده بود اما پنج سال آن تعلیقی بود به همین دلیل پرونده وی جهت بررسی مجدد محکومیت، به دادگاه کیفری ارائه شد.

ولید ابو الخیر در صفحه اینترنتی خود تصویری منتشر کرده که او را با چهره خندان در کنار تصاویری از بزرگان خاندان سعودی نشان می دهد، اما از آنجایی که در حال اشاره به تصویر، لبخند به لب دارد، احتمال داده شده که او قصد توهین به پادشاه را دارد. به همین علت حکم تعلیقی او اجرا می شود.

دادگاه نیز تصمیم گرفت پنج سال حبس تعلیقی وی را به اجرا در آورد تا او به 15 سال زندان محکوم شود.

این دادگاه همچنین ابوالخیر را به پرداخت جریمه نقدی بالغ بر 200 هزار ریال عربستان (53 هزار و سیصد دلار) محکوم و وی را ممنوع‌الخروج کرد.

ولید ابو الخیر اولین فعال حقوق بشری است که بر اساس قانون بحث برانگیز تروریسم این کشور که سال گذشته صادر گردید، محاکمه شده است.

او وکیل و موسس سازمان دیده‌بان حقوق بشر عربستان است، نهادی که دولت سعودی از ثبت آن امتناع ورزید.

وزارت دادگستری عربستان نیز فعالیت ابو الخیر به عنوان وکیل مدافع را ممنوع کرده است.

ابو الخیر اکتبر سال 2013 میلادی نیز به دلیل امضای بیانیه‌ای که رژیم عربستان را به عدم دستگیری فعالانی که صرفا خواهان اصلاحات سیاسی هستند فرا می‌خواند، به سه ماه حبس در زندان محکوم کرد.

سازمان‌های بین‌المللی عربستان را به علت ناتوانی در رسیدگی به اوضاع حقوق بشر در این کشور مورد انتقاد قرار داده‌اند. نهادهای حقوق بشر همچنین می‌گویند عربستان سعودی با تداوم سیاست‌های سرکوب‌گرانه، هرگونه آزادی بیان، تشکل و تجمع را سرکوب کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد